Thursday, December 25, 2008

ယ---ယစ္မ်ိဳး ၅-ပါး၊ မွ ယိုးဒယား ၁၂-ခန္း။

ယစ္မ်ိဳး ၅-ပါး၊ ေရွာင္ၾကဥ္ျငား၊ စီးပြားခ်မ္းသာရာ။ ။ ေ၀ါဟာရအားျဖင့္သာ 'ယစ္မ်ိဳးငါးပါး'ဟု
ေခၚေ၀ၚၾကေသာ္လည္း အမွန္မွာ မူးယစ္ေစတတ္ေသာ ေသရည္အရက္ဟူသမွ် ယစ္မ်ိဳးခ်ည္းပင္ မွတ္ေလ။
(၁) ဘိန္း- ေလွာ္ခဲ, ဘိန္းဆီ, ဘိန္းျဖဴ, ေျပာင္းေခ်းစသည္၊
(၂) ဘင္း-ေဆးေျခာက္၊
(၃) ကေဇာ္- ေသရည္မ်ိဳး ငါးပါး၊
(၄) ေလွာ္ဇာ- အခဲအဖတ္၊
(၅) အရက္- ေမရယမ်ိဳး ငါးပါး။

ယစ္မ်ိဳး ၁၀-ပါး၊ က်မ္းဂန္မ်ား၊ လာျငား အဘယ္နည္း?။ ။ ဤ၌ သုရာမ်ိဳး ငါးပါး၊ ေမရယမ်ိဳး ငါးပါး၊ ေပါင္း ဆယ္ပါးကိုပင္ ယစ္မ်ိဳးဆယ္ပါးဟု ကဗ်ာလကၤာဆရာတို႕ စပ္ဆို သီကံုးၾကေလသည္။

ယဇ္ႀကီး ၅-ပါး၊ ပူေဇာ္ျငား၊ ပုဏၰားညစ္တို႕ ဥာဏ္။ ။ ယုတ္မာေသာ မိစၦာအယူ ပူေဇာ္ျခင္း ငါးပါး။
(၁) အႆ ေမဓ- အဆင္း ငါးပါးရွိေသာ ျမင္းကို သတ္၍ ယဇ္ပူေဇာ္ရမည္၊ ပုဏၰားတို့ကိုလည္း မ်ားစြာ ေပးလွဴရမည္ ဟူ၏၊ အခ်ိဳ႕ က်မ္းစာမ်ားမွာ 'သႆေမဓ'ဟု ရွိၾက၏၊ မမွန္၊ ပါဌ္ပ်က္ျဖစ္သည္၊ အမွန္ကား အႆေမဓ- အႆ ျမင္း+ ေမဓ-သတ္ျခင္း၊
(၂) ပုရိသ ေမဓ-ေယာက်္ားကို သတ္၍ ယဇ္ပူေဇာ္ရမည္၊ ပုဏၰားတို့ကိုလည္း မ်ားစြာ လွဴဒါန္းရမည္ ဟူ၏၊
(၃) သမၼာ ပါသ- ယဇ္ပူရန္ႏွင့္ ပုဏၰားတို႕ကို လွဴဒါန္းရန္ ဥစၥာပစၥည္းတို့ကို လွည္း ရထားတို့ျဖင့္ မ်ားစြာတင္လ်က္ သူရသဒီ ျမစ္ႀကီးထဲသို့ ဆင္း၍ ငုတ္ရာ အရပ္သို့ သြားေရာက္ၿပီးလွ်င္ ၀န္စုကို တိုက္ေဆာင္ခဲ့ေသာ လွည္းထမ္းပိုးက်ည္း ကန္႕လန္႕က်ည္ကို ခြၽတ္၍ သူရသဒီ ျမစ္ညာကို ဆန္လ်က္ ပစ္ရမည္၊ ၎င္းက်ရာအရပ္၌ ယဇ္တိုင္စိုက္၍ ယဇ္ပူေဇာ္ရမည္ ဟူ၏၊ သမၼာ သဒၵါ- ထမ္းပိုးက်ည္း ကန္႕လန္႕က်ည္ေဟာ၊ ပါသ သဒၵါ- ပ, ေရွးရိုးေသာ အသဓာတ္- ပစ္လႊတ္ျခင္းေဟာ၏၊
(၄) ၀ါဇေပယ်-ေကာင္းလွစြာေသာ ေထာပတ္ကို ပုဏၰားတို့အား တိုက္ေကြၽး၍ ယဇ္ပူေဇာ္ရျခင္း၊ အခ်ိဳ႕ က်မ္း၌ '၀ါစာေပယ်'ဟု ရွိတတ္၏၊ ၀ါဇ သဒၵါ- ေထာပတ္ေဟာ၊ ေပယ် သဒၵါ-ေသာက္ျခင္းေဟာ မွတ္ေလ၊
(၅) နိရဂၢဠ- တံခါးက်ည္, မင္းတုပ္ မရွိရဟူ၏၊ ယဇ္ပူေဇာ္လိုေသာသူသည္ မိမိအိမ္ရွိ ပစၥည္းတို့ကို တံခါး ဟင္းလင္းဖြင့္၍ ပုဏၰားတို့အား အလိုရွိရာ အပိတ္ အတားမရွိ ယူေစရမည္ ဟူ၏။
မွတ္ခ်က္။ ။ ဥကၠာကရာဇ္ မင္းႀကီး လက္ထက္၌ ထိုဆိုးယုတ္မာေသာ ပုဏၰားတို့က ေရွးမင္း စဥ္ဆက္ မပ်က္ သံုးသပ္ ခဲ့ၾကေသာ- 'သဂၤဟ တရား ၄-ပါး'ကို ပုဒ္ပါဌိ အဓိပၸါယ္ ဖ်က္ဆီးလ်က္ တမ်ိဳးဥာဏ္ထြင္ကာ ၎င္း ယဇ္ႀကီး ၅-ပါးကို ေရးတင္ ဆက္ေလွ်ာက္ၾကေၾကာင္းႏွင့္ သုတၱနိပါတ္ ျဗဟၼဏဓမၼိကသုတ္၌ လာရွိ၏။

ယထာဘူတဥာဏ္ ၁၀-ပါး။ ။ အဟုတ္အမွန္ကို ရႈဆင္ျခင္ရေသာ ဥာဏ္ ၁၀-ပါး ဟူ၏၊ ၎င္း သရုပ္ (၀ိပႆနာဥာဏ္ ၁၀-ပါး)ႏွင့္ တူ၏။

ယာဂၤုအက်ိဳး ၅ ပါး။ ။ ပဥၥဂၤုတၲရပါဠိေတာ္ ၂၁၈။ဠ။ ၇၈-၌ ဘုရားေဟာ ေတာ္မူသည္။
(၁) ခုဒၵံ ပတိ ဟနတိ-ဆာေလာင္ျခင္းကို ပယ္ေစ၏၊
(၂) ပိပါသ ပတိ ၀ိေနတိ-မြတ္သိပ္ျခင္းကိုပယ္ေစ၏၊
(၃) ၀ါတံအႏုေလာေမတိ- ေလကို ေအာက္သို႔သက္ေစ၏၊
(၄) ၀တၳႎ ေသာေဓတိ- ဆီးအိမ္စည္ေပါင္းကို သုဓ္သင္ ရွင္းလင္း၍ ဆီးကိုရႊင္ေစ၏၊
(၅) အမာ၀ ေသသံ ပါေစတိ- အေၾကမက်က္ေသးေသာ အစာသစ္ အၾကြင္းအက်န္ကို ေၾကက်က္ေစတတ္၏။

ယာဂုအက်ိဳး ၁၀ ပါး၊တနည္း။ ။ အထက္ပါ ငါးပါးကား အက်ိဳးရင္းမ်ားျဖစ္၏၊ ဤငါးပါးကား အက်ိဳးဖ်ားဟူ၏၊ ၀ိနည္း မဟာ၀ါပါဠိေတာ္ႏွင့္ သာရ႒သဂၤဟ အ႒ကထာ။
(၁) အာယု - အသက္ရွည္ျခင္း၊
(၂) ၀ဏၰ - အဆင္းလွျခင္း၊
(၃) သုခ - ခ်မ္းသာျခင္း။
(၄) ဗလ - ခြန္အားဗလရွိျခင္း၊
(၅) ပညာ - ဥာဏ္ပညာၾကီးျခင္း။

ယာဥ္မ်ိဳး ၂-ပါး၊ လ, ေနသြား၊ ခြဲျခား လမ္းမွန္သိ။ ။ ေနမင္း၏ထြက္လမ္း၀င္လမ္း လွည့္လည္ေသာလမ္း ၂-ပါးကိုေခၚသည္။
(၁) ဒကၡိဏ ယာဥ္- တနဂၤေႏြၿဂိဳလ္ေခၚ ေနမင္းသည္ ၀ါဆိုလဆန္း ၁၅-ရက္ ညဥ့္ ၂-ခ်က္တီးေက်ာ္အခ်ိန္ကစ၍ ေျမာက္ဘက္စြန္းမွသည္ ေတာင္ဘက္သို႔ တစတစ ယိမ္းထြက္လာရာ ျပာသိုလျပည့္ေန႔ ညဥ့္ ၂-ခ်က္တီးအခ်ိန္ထိေအာင္ ေတာင္လမ္းခရီး ေတာင္ယာဥ္ စီးေသာေၾကာင့္ 'ဒကၡိဏယာဥ္' ေခၚသည္။
(၂) ဥတၲရယာဥ္ - ေနမင္းသည္ ျပာသိုလျပည့္ေန႔ညဥ္႔ ၂-ခ်က္တီးေက်ာ္အခ်ိန္မွစ၍ ေတာင္ဘက္ဖ်ားစြန္းမွသည္ ေျမာက္ဘက္သို႔ တစ တစ ယိမ္း၀င္လာရာ ၀ါဆိုလဆန္း ၁၅-ရက္ေန႔ ညဥ့္ ၂-ခ်က္တီးခ်ိန္ထိေအာင္ ေျမာက္လမ္းခရီး ေျမာက္ယာဥ္စီးေသာေၾကာင့္ 'ဥတၲရယာဥ္' ဟုေခၚဆိုၾကကုန္သည္။

ယာဥ္မ်ိဳး ၃-ပါး၊ ထီးျဖဴမ်ား၊ စိုက္ထား ၄-ဆူ အဘယ္နည္း?။ ။ ၎င္းသရုပ္ကို (ထီးျဖဴေတာ္ ၄-စင္း၊ တနည္း) ၌ရႈပါ။

ယာနိက ၂-ပါး။ ။
(၁) သမထ ယာနိက - စ်ာန္ အဘိညာဥ္ တရားကိုရေစႏိုင္ေသာ ပညတ္အာရံု ကမၼ႒ာန္း တရားစုဟူသမွ်၊
(၂) ၀ိပႆနာယာနိက ပညတ္မဖက္ ရုပ္နာမ္သက္သက္ ၏ျဖစ္ပ်က္မႈ အနိစၥလကၡဏာျဖင့္ မွတ္ရႈပြားမ်ား၍ မဂ္၊ ဖိုလ္၊ နိဗၺာန္ အစစ္ကိုေပးတတ္ေသာ တရားစု။

ယာယီၿဂိဳလ္ ၄-လံုး။ ။ ေက်ာ္၊ စံ၊ သိန္း၊ ရီ၊ ၿဂိဳဟ္ယာယီ၊ ဟူေသာ လကၤာအရ " တနင္းလာ၊ အဂၤါ၊ ေသာၾကာ၊ ရာဟုၿဂိဳဟ္တို႔၌ သက္ေရာက္၊ ၿဂိဳဟ္အိပ္မူ ထိုသူယာယီမ်ားအံ့ "ဟု ေဗဒင္က်မ္း၌လာသည္။

ယံုမွားျခင္း ၈-ပါး။ ။ ဘုရားစသည္တို႔၌ သို႔ေလာ သို႔ေလာ ေတြးေတာမယံုသကၤာမႈ ရွစ္ပါး၊ ေတရသကဏ္ဋီကာ ဒုႏွင့္ နိဒါန၀ဂၢသံယုတ္ ပါဠိေတာ္ ဒသဗလသုတ္။
(၁) ဗုေဒၶ ကခၤတိ - ဘုရား၌ ယံုမွားျခင္း၊
(၂) ဓေမၼ ကခၤတိ-တရား၌ယံုမွားျခင္း၊
(၃) သံေဃ ကခၤတိ - သံဃာ၌ ယံုမွားျခင္း၊
(၄) သိကၡာယ ကခၤတိ - အက်င့္သိကၡာ၌ ယံုမွားျခင္း၊
(၅) အတီတ မဒၶါနံ - ေရွးအတိတ္စြန္း၌ ယံုမွား ျခင္း၊
(၆) အနာဂတ မဒၶါနံ - ေနာင္ အနာဂတ္စြန္း၌ ယံုမွားျခင္း၊
(၇) အတီတာနာဂတ မဒၶါနံ - အတိတ္ အနာဂတ္ ၂-စြန္း၌ ယံုမွားျခင္း၊
(၈) ပဋိစၥသမုပၸါေဒ ကခၤတိ - ပဋိစၥသမုပၸါဒ္ တရားေတာ္၌ ယံုမွားျခင္း။

ယံုမွားျခင္း ၁၆-ပါး။ ။ ၀ိစိကိစၦာျဖစ္ပံု အျခင္းအရာ ၁၆-ပါးလည္းဟူ၏။ စူဠနိေဒၵသ ။႒။၉၄။ ၀ိသုဒၶိမဂ္၊ ဒုအုပ္။၂၃၄ တို႔၌အက်ယ္ရႈပါကုန္။ အတၱစြဲရွိသူတို႔ ကာလ ၃-ပါး၌ သို႔ေလာ သို႔ေလာ ယံုမွားျခင္းျဖစ္ပံု ၁၆-ပါး။လြယ္ကူ၍ က်ဥ္းေစရန္ ျမန္မာသက္သက္ျပလိုက္ သည္။
(၁) ငါသည္ ေရွးအတိတ္ကာလ၌ ျဖစ္ခဲ့ဖူးၿပီေလာ၊
(၂) မျဖစ္ခဲ့ဘဲမ်ားေနေရာ႔သလား၊
(၃) ျဖစ္ခဲ့ ဖူးလွ်င္ ဘယ္အမ်ိဳးဇာတ္မွာမ်ား ျဖစ္ခဲ့ဖူးပါလိမ့္၊
(၄) ဘယ္ပံုသဏၭန္ျဖင့္ ျဖစ္ခဲ့ပါလိမ့္၊
(၅) ငါသည္ လြန္ခဲ့တဲ့ တတိယ ဘ၀က ဘယ္ဇာတ္ဘယ္ပံုျဖစ္ခဲ့ျပီး၊ ေနာက္ ဒုတိယဘ၀က က်ေတာ့ ဘယ္လိုမ်ား ျဖစ္ခဲ့ပါလိမ့္။ မွတ္ခ်က္။ ။ ဤကား အတိတ္ေၾကာင္းအတြက္ ယံုမွားျခင္း ငါးခ်က္တည္း။
အနာဂတ္ အတြက္၌လည္း အတိတ္နည္းတူ ငါးပါးယူေလ၊ ေပါင္းဆယ္ပါး ၿဖစ္၏။
(၁၁) ပစၥဳပၸန္ဘ၀၌ ယခု ငါဟာ ငါဟုတ္မွ ဟုတ္ပါေလရဲ႔လား၊
(၁၂) ငါမဟုတ္ဘဲမ်ား ရွိေလသလား၊
(၁၃) ဇာတ္အဆူဆူ ငါဘယ္သူမ်ား ျဖစ္ပါလိမ့္၊
(၁၄) ဘယ္ပံုဟန္ပန္ ဘယ္သ႑ာန္ျဖင့္ ငါျဖစ္ပါလိမ့္၊
(၁၅) ငါျဖစ္ေနတဲ့ ငါဟာ ဘယ္ဘံုဘ၀ကမ်ား လာပါလိမ့္၊
(၁၆) ငါေခၚတဲ့ သတၱ၀ါဟာ ဘယ္ဘံုဘ၀ကိုမ်ား ကူးသြားရလိမ့္ဦးမည္နည္း၊
၎င္း ပစၥဳပၸန္ဘ၀ ယံုမွားျခင္း ၆-ပါးႏွင့္ ေပါင္းေသာ္ ၁၆-ပါး ျဖစ္၏။

ယုဂ္ ၄-ပါး။ ။ သူေတာ္တရားႏွင့္ ယွဥ္ေသာ ကာလႀကီး ၄-ပါး။
(၁) ကတယုဂ္ ဆန္းေသာ ၁၇၂၈၀၀၀ ႏွစ္ကာလ၊ လူအေပါင္းတို႔သည္အေျခ ၄-ေခ်ာင္း ေထာက္ေနဘိသကဲ့သို႔ သစၡာကတိ တည္ကုန္၏၊ ကတၫုတ ကတေ၀ဒီ- ရွိကုန္၏၊ သူႀကီးမိဘ ရိုေသကုန္၏၊ တရားေစာင့္ကုန္၏။
(၂) ေၾတတာယုဂ္ ဆန္းေသာ ၁၂၉၆၀၀၀-ႏွစ္ကာလ၊ အေျခ ၃-ေခ်ာင္းသာ ေထာက္၍ တေခ်ာင္းေသာေျခ က်ိဳးပ်က္သကဲ့သို႔ သူေတာ္ေကာင္း ၃-စု သူယုတ္မာ တစု ျဖစ္ေပၚ၍ လာေခ်ၿပီ။
(၃) ဒြါပရာယုဂ္ ဆန္းေသာ ၈၆၄၀၀၀-ႏွစ္ကာလ၊ ေျခ ၂-ေခ်ာင္းသာ ေထာက္ေနသကဲ့သို႔ သူေတာ္ေကာင္း ၂-ပံု၊ သူယုတ္မာ ၂-ပံု ျဖစ္၍လာေခ်ၿပီ။
(၄) ကလိယုဂ္ ဆန္းေသာ ၄၃၂၀၀၀-ႏွစ္အခါ၊ အေျခ ၃-ေခ်ာင္းက်ိဳးပ်က္၊ တေခ်ာင္းျဖင့္သာ ေထာက္တည္၍ ေနရသကဲ့သို႔ တရားမေစာင့္ေသာ သူယုတ္မာ ၃-စု၊ တရားေစာင့္ေသာ သူေတာ္ေကာင္းတစု ျဖစ္၍ လာေခ်ၿပီ၊ ဤ ယခုငါတို႔ျဖစ္ရာ ေခတ္ကား ကလိဟုဂ္ေခတ္ႀကီးျဖစ္၍ လူယုတ္မာ ေပါမ်ားလွ၏။

ယုဂ္ ၅-ပါး။ ။ သာသနာေတာ္ႏွစ္ အပိုင္းအျခားကာလႏွင့္ ယွဥ္ျခင္း ၅-ပါးဟူလို။
(၁) ၀ိမုတၳိ ယုဂ္-၀ိပႆနာ မဂ္ ဖိုလ္ နိဗၺာန္ႏွင့္ယွဥ္ေသာ အခ်ိန္ကာလ အပိုင္းအျခား၊
(၂) သမာဓိ ယုဂ္-စ်ာန္ သမာဓိ သမထတရားႏွင့္ယွဥ္ေသာ အခ်ိန္ကာလ၊
(၃) သီလ ယုဂ္-သီလႏွင့္သာ ယွဥ္မွီေသာ အခ်ိန္ကာလ၊
(၄) သုတ ယုဂ္-ဗဟုႆုတမွ်သာ ရွိေတာ့ေသာ အခ်ိန္ကာလ၊
(၅) ဒါန ယုဂ္-ေပးကမ္း စြန္႔ႀကဲျခင္း မွ်ေလာက္သာ ရွိေတာ့ေသာကာလ။
မွတ္ခ်က္။ ။ တႎသနိပါတ္ ဖုႆေထရဂါထာ အ႒ကထာမွ ယူသည္၊ ၎င္း၌ ႏွစ္ပိုင္းအျခားႏွင့္ ေ၀ဘန္၍ မျပေပ။

« ေယာ »

ေယာက်္ားအျပား၊ မ်ိဳးေလးပါး၊ မိန့္ၾကား သွ်ၾတ။ ။ ပုရိသသွ်ၾတမွ။
(၁) အႆဂ မည္ေသာ ေယာက်္ား မ်ိဳးသည္ ပန္းရင္းနံ႔ ကဲ့သို႔ေသာကိုယ္နံ႔ရွိ၏၊ လက္ဖ၀ါး ေျခဖ၀ါး ႏူးညံ့၏၊ လက္ေခ်ာင္းေျခေခ်ာင္းရွည္၏၊ ရင္က်ယ္၏၊ခ်က္နက္၏၊
အအိမ္၌ ကိန္းေသာ လိင္ရွိ၏၊ အရသာ ဆိမ့္၏၊ ေမြးတြင္းတခုခု၌ ေမြးညႇင္း တပင္စီ ေပါက္၏၊ သူတပါးကို သနားတတ္၏၊ သီလေစာင့္၏၊ ေျဖာင့္မတ္တည္ၾကည္၏၊ အင္အားတန္ခိုးရွိ၏၊ ဆံ, မုတ္ဆိတ္, လက္ကတီးေမြး, ဣေႁႏၵေမြးရွည္၏၊ နိမိတ္ ရွည္စြာ့အဆံုး လက္ေလးသစ္မွ်သာ ရွိ၏။
(၂) ၿမိဂမည္ေသာ ေယာက်္ားမ်ိဳးကား စကားမ်ား၏၊ သည္းခံတတ္၏၊ သနားတတ္၏၊ ဆရာမိဘကို ရိုေသတတ္၏၊ မကဲ့ရဲ႔တတ္၊ ေျပျပစ္ခ်စ္ဘြယ္ေသာစကားကို ဆိုတတ္၏၊ ပညာကို ခင္မင္တတ္၏၊ ကိုယ္အနံ႔ကား ေသရည္နံ႔ကဲ့သို႔ ရွိ၏၊ ကိုယ္အရသာ ဖန္၏၊ ဣေႁႏၵကားရွည္စြာ့အဆံုး လက္ရွစ္သစ္သာ ရွိ၏။
(၃) ၿပိႆဘ ေယာက်္ားမ်ိဳးကား ကိုယ္အသားတင္းမာ၏၊ ဆူေသာအရသာကို စားတတ္၏၊ သီခ်င္းကိုလိုလား၏၊ ေလာဘရမၼက္ၾကီး၏၊ သူ႔သီၼး သူ႔မယားကို လြန္က်ဴး ျပစ္မွားတတ္၏၊ အသံေကာင္း၏၊ ေမထုန္ၾကဴး၏၊ သူတပါးကို ကဲ့ရဲ႔ျငဴစူတတ္၏၊ ကိုယ္ယနံ႔ကား ပ်ားနံ႔ကဲ့သို႔ရွိ၏၊ အရသာ ခ်ိဳ၏၊ ဣေႁႏၵ ရွည္စြာ့အဆံုးလက္ဆယ္သစ္သာရွိ၏။
(၄) အသြမည္ေသာ ေယာက်္ားမ်ဳိးကားကိုယ့္ပစၥည္းကိုခင္မင္၏၊ သူ႔ပစၥည္းကိုလိုခ်င္၏၊ မ်ားစြာေသာမေကာင္းမႈတို႔ကို ျပဳက်င့္တတ္၏၊ သူ႔မယားကိုျပစ္မွားတတ္၏၊ သစၥာမရွိ၊သူ႔ေက်းဇူးဂုဏ္ကိုမသိတတ္၊မုသားဆိုတတ္၏၊ဆူျဖဳိးေသာကိုယ္ရွိ၏၊ လက္ကတီးေမြး၊
ဣေျႏၵေမြးရွည္၏၊အရွက္အေၾကာက္နည္း၏၊ အထူးထူးေသာ အရသာကို ၾကိဳက္တတ္၏၊အဂၤါဇာတ္
အလံုးၾကီး၏၊ ကိုယ္နံ႔ညွီ၏၊၀မ္းပူ၏၊ ၀မ္းပိုက္၌အေရးအေၾကာင္းမရွိ၊ အဂၤါဇာတ္ ၁၄-သစ္မွ်ရွည္၏၊

ေယာက္်ားျဂိဳဟ္ ၄-လံုး။ ။ တနဂၤေႏြ, အဂၤါ, ဗုဒၶဟူး, ၾကာသပေတး, ၎င္းျဂိဳဟ္ ၄-လံုးကို၊'ေလာင္း, အံ, ျပဳ, ျငား၊ ျဂဳိဟ္ေယာက်္ား'ဟု ဆိုၾကကုန္၏၊

ေယာက်္ားတို႕အတတ္ ၁၈-ရပ္ သိမွတ္သင္ၾကားရာ။ ။ ၎င္းသရုပ္ကို(အ႒ာရသ သိပၸမ်ိဳး၊ ၃နည္း)၌ ဆိုခဲ့ျပီ။

ေယာက်္ားဒြါရ ၁၀-ေပါက္။ ။ အမတသာဂရ ေဆးၾကမ္းၾကီးမွ ယူၿပသည္၊
(က) ႏွာေခါင္း ၂-ေပါက္၊
(ခ) နား ၂-ေပါက္၊
(ဂ) မ်က္စိ၂-ေပါက္၊
(ဃ) ပါးစပ္ေပါက္၊
(င) က်င္ငယ္ေပါက္၊
(စ) က်င္ၾကီးေပါက္၊
(ဆ) ငယ္ထိပ္ေပါက္။

ေယာက်္ားမ်ားသာ၊ ေမြ႔ေလ်ာ္ရာ၊ ဘုမၼာ၁၅၊အဘယ္နည္း။ ။ ဤပုစၦာကား ဣတၳိဘာ၀ႏွင့္မရွိေကာင္းေသာျဗဟၼာမ်ားကို ရည္ဟန္တူသည္၊ သတိျပဳရန္ကား ေယာက်္ား၏နိမိတ္လည္းရွိသည္ မဟုတ္ၾက၊
အေျဖကား အရူပ ၄-ဘံု ႏွင့္ အသညသတ္ ဘံု ၾကဥ္ေသာ ရူပ ၁၅ ဘံု ရွိ ျဗဟၼာမ်ားပင္တည္း။

ေယာက်္ားျမတ္တို႔အား ၅ ပါး။ ။ ေယာက်္ားျမတ္တို႕၌ရွိထားၾကရမည့္ ဗလငါးတန္၊ ထိုငါးပါးတို႕တြင္ တဆင့္ထက္တဆင့္အစဥ္အတိုင္း ျမတ္၍ပညာအားသည္ အျမတ္ဆံုးျဖစ္ေၾကာင္း ဒီဃာ၀ုသတို႕သားအား ဘုရားေဟာေတာ္မူသည္။
(၁) ဗာဟု ဗလ- လက္ရံုးအား၊ ကိုယ္လက္ သန္မာ ထြားက်ိဳင္းျခင္း၊
(၂) ေဘာဂဗလ- ေရႊေငြရတနာ လယ္ယာစပါး စသည့္ ပစၥည္း ဥစၥာမ်ား၊
(၃) အမစၥဗလ- မႉးမတ္ရာထူး အာဏာထူးမ်ား၊
(၄) အဘိဇ ဗလ-ေဆြမ်ဳိး မိတ္သဂၤဟအား၊
(၅) ပညာဗလ ဗာဟုသစၥ သိပၸပညာအား။

ေယာက်္ားျမတ္တို႕၏ လကၡဏာ ၃၂-ပါး။ ။ ၎င္းသရုပ္မွာ (လကၡဏာေတာ္ ၾကီး ၃၂-ပါး)ႏွင့္ အတူ ျဖစ္၏။

ေယာက်္ားလူေမာက္၊ ေပါင္း ၁၀ေယာက္၊ ဘြဲ႕ေျမာက္ဧတဒဂ္။ ။ ၎င္းသရုပ္ကို (ဧတဒဂ္ရ လူေယာက်္ား ၁၀-ေယာက္) ၌ဆုိခဲ့ျပီ။

ေယာက်္ားတို႔၏အျပစ္(၆)ပါး။ ။ ေယာက်္ားျမတ္တို႕ ေရွာင္ၾကဥ္အပ္ေသာ တရား(၆)ပါး၊ဟိေတာပေဒသမွ။
(၁) နိဒၵ- အအိပ္ စံုမက္ျခင္း၊
(၂) တႏၷီ- လုပ္ငန္းရပ္၌အလိုမသန္ေႏွးကန္ဖင့္ေလး ေအးစက္ထိုင္းမႈိင္းျခင္း၊
(၃) ဘယ- သတၱိညံ႔ဖ်င္း ေၾကာက္ရြံ႔တတ္ျခင္း၊
(၄) ေကာဓ- သည္းညည္းမခံ ေဒါသထန္ျခင္း
(၅) အာလသ်- အပ်င္းထူျခင္း၊
(၆) ဒီဃသုတၱ- အခ်ိန္ဖင့္ေလး ျပီးစီးမႈေႏွာက္ေႏွးေအာင္ လုပ္ေဆာင္ေနျခင္။

ေယာဂတရား၊ မ်ဳိး (၄)ပါး၊ သိထားအဘိဓမၼာ။ ။ သတၲ၀ါတို႕ကို ၀ဋ္ဒုကၡ၌အျမဲမျပတ္ယွဥ္စပ္
ေစတတ္ေသာ တရားေလးပါး၊
(၁) ကာမေယာဂ- ကာမဂုဏ္ ငါးပါးကို လိုလားေတာင့္တ တပ္မက္တတ္ေသာ ေလာဘဟူသမွ်၊
(၂) ဘ၀ေယာဂ- လူ႔ဘ၀၊ နတ္ဘ၀၊စေသာ ထိုထိုဘ၀ အမ်ဳိးမ်ဳိး၌သာယာႏွစ္သက္တတ္ေသာေလာဘ၊
(၃) ဒိ႒ေယာဂ- ေလာက၌ဘာသာအမ်ဳိးအစားေတြ ရာေထာင္မက မ်ားျပားေသာ္လည္း၊ ဘာသာမွန္တရားကား တပါးသာရွိ၏။ ထိုဘာသာမွန္တရားကို ခ်န္ထား၍ဘာသာမွားတို႔ကို စြဲလမ္းကိုးကြယ္မႈဒိ႒ိ၊
(၄) အ၀ိဇၨာေယာဂ- အမွားအမွန္ကို ေ၀ဘန္ခြဲျခား၍မသိတတ္ေသာ ေမာဟတရား။

ေယာဂီပုဂၢိဳလ္၏ အဂၤါငါးပါး။ ။ တရားအားထုတ္သူတို႔အဂၤါငါးပါး၊ ၎င္းသရုပ္အဓိပၸါယ္ကို (ပဓာနိယဂၤတရားငါးပါး)၌ၾကည့္ပါ။

ေယာဂီ၏လက္နက္ၾကီး(၅)ပါး။ ။ မဟာ၀ဂၢသံသုတ္။ ။ ပါ။၅။႒။၁၅၉။
(၁) ေမတၱာတရားထားရွိရျခင္း၊
(၂) ကရုဏာ- ဆင္းရဲသူအား သနားရျခင္း၊
(၃) ကာယ ၀ိေ၀က- ေပါင္းအေဖာ္တို႕မွ ကင္းဆိတ္ရျခင္း၊
(၄) စိတၱ၀ိေ၀က- ကိေလသာစိတ္ ကင္းဆိတ္ရျခင္း၊
(၅) ဥပဓိ ၀ိေ၀က- ဥပဓိတရား ၄-ပါးမွ ကင္းဆိတ္ရျခင္း။

ေယာဂီရန္သူ၊ ၁၀ပါးဟူ ၊ လႊတ္သူမာရ္နတ္ယုတ္။ ။ ပဓာနလုပ္ငန္း၏ ရန္သူမ်ားျဖစ္ေသာေၾကာင့္၎င္းကိုမာရ္နတ္၏စစ္သည္ေတာ္၁၀-ပါးဟုေခၚေ၀ၚ ေျပာၾကားေလ့ရွိ
ၾက၏။ သရုပ္(မာရ္စစ္သည္ ၁၀-ပါး)၌ဆိုခဲ့ျပီ။

ေယာနိအျပား၊ မ်ဳိး ၄-ပါး၊ ခြဲျခားသေႏၶယူ ။ ။ မူလပဏၰာသ။ ပါ။ ၁၀၅။ ႒။ ပ-အုပ္။ ၃၄၁။ ပဋိသေႏၶ ေနၾကေသာ ပုဂၢိဳလ္မ်ဳိးေလးစားဟူ၏။
(၁) ၾသပပါတိက ေယာနိ- ဥပပတ္ ပဋိသေႏၶ၊ကိုထင္ရွားျဖစ္မ်ဳိး၊
(၂) သံေသဒဇ ေယာနိ-အညွိစြဲ ပဋိသေႏၶ, ပိုး, ေလာက္လန္း စသည္၊
(၃) အ႑ဇ ေယာနိ- ဥထဲ၌ ပဋိသေႏၶ, ၾကက္, ငွက္, စသည္၊
(၄) ဇလာဗုဇ ေယာနိ- အမိသားအိမ္၌ပဋိသေႏၶ, လူ, ေခြး, စသည္၊ ၎င္းကိုပင္ "ဂဗၻေသယ်" လည္းေခၚ၏။

« ယို »

ယိုးဒယား ၁၂-ခန္း။ ။ ျပင္စည္မင္းသားေရးေသာ သုခုမ အႏုပညာ မဟာဂီတ ၁၂-ခန္းဟူ၏။
(၁) ေရြတညာ ဂီတ ကို 'ဖရံတင္' ေခၚသည္။
(၂) ႏွင္းယြန္းသာေဟမန္ ဂီတကို 'ခက္မြန္' ေခၚသည္။
(၃) ေတာေတာင္စြယ္ ဂီတကို 'ခမိန္' ေခၚသည္။
(၄) ေတာျမိဳင္ေျခလမ္းဂီတကို'ထေနာက္' ေခၚသည္။
(၅) ပန္းျမဳိင္လယ္ ဂီတကို 'ဖ်င္းျခား' ေခၚသည္။
(၆) ခိုင္ပန္းစံု ဂီတကို 'ထပ္တြန္႕' ေခၚသည္။
(၇) ေမွာ္ရံုေဟ၀န္ ဂီတကို 'ခြၽတ္ခ်ံ' ေခၚသည္။
(၈) မႈိင္းမႈံျပာညိဳ ဂီတကို 'ငုငစ္' ေခၚသည္။
(၉) လြမ္းပိုေအာင္ ဂီတကို 'ခ်ဴျခာ' ေခၚသည္။
(၁၀) ဆန္းေႏြဦး ဂီတကို 'ကပီ' ေခၚသည္။
(၁၁) တလိုင္းစိန္ခ်ယ္ညီလင္း ဂီတ ကို 'အေလ့ေမ့' ေခၚသည္။
(၁၂) ေ၀ဇယႏၲာ ဂီတကို 'မဟိုရ္သီ'ေခၚသည္။

No comments:

Post a Comment