Sunday, December 28, 2008

သ---သဂၤဟတရား မွ သစ္ပင္မ်ိဳး ၄-ပါး

သဂၤဟတရား မ်ိဳး ၄-ပါး။ ။ ဣတိ၀ုတ္ ။ပါ။ ၂၀၉ ။႒။ ၈၉။ မင္းေကာင္း, မင္းျမတ္တို႔ က်င့္ရာေသာတရားေလးပါး။
(၁) သႆ ေမဓ- တိုင္းျပည္ႏိုင္ငံေပၚ၌ က်ေရာက္ျဖစ္ထြန္းသမွ်ေသာစီးပြားခ်မ္းသာတို႔မွ မွဴးမတ္ျပည္သူတို႔ ညႇိႏႈိင္းတိုင္ပင္စည္းေ၀းၾကၿပီးလွ်င္ မည့္၍မည္မွ် ေကာက္ခံ ေတာင္းယူရမည္ ဟူေသာျပ႒ာန္းခ်က္ဥပေဒအတိုင္း အပိုအမိုမရွိ မနာၾကည္းမထိခိုက္ရေအာင္ ေကာက္ခံခြဲယူေသာ လယ္ခြန္ေတာ္ႏွင့္ အျခားအခြန္ေတာ္မ်ား။
(၂) ပုရိသ ေမဓ- မင္း, မွဴးမတ္, ရဲမက္, လက္နက္ကိုင္ စစ္သား တရားသူႀကီး စသည့္ႏိုင္ငံကို ေစာင့္ေရွာက္ ထိန္းသိမ္းေသာ သူတို႔ကိုႀကီးစဥ္ငယ္လိုက္ အထိုက္အေလ်ာက္ ေကာက္ခံ၍ ရေသာ အခြန္ေတာ္ေငြကို စားသံုး ေလာက္ေအာင္ လခရိကၡာ စားနပ္ေတာ္မ်ားေပးကမ္း ခ်ီးျမႇင့္ရျခင္း။
(၃) သမၼာ ပါသ- ကုန္သည္ လယ္လုပ္တို႔ကို အပိတ္အပင္ အတားအဆီးအခ်ဳတ္အခ်ယ္ မရွိ ဖြင့္ေပးရျခင္း, ေစာင္မ သင့္သမွ် ေစာင္မ ၾကည့္ရႈျခင္း, ထို႔ထက္အလြန္လည္း ႀကီးက်ယ္ဖြံ႔ၿဖိဳးႏိုင္ေစရန္ ကူးသန္းလုပ္ေဆာင္ႏိုင္ေစရန္ အတိုးအပြားမရွိ အရင္းအႏွီးအမေတာ္ေငြကို ေပးကမ္းမ,စ ရျခင္း။
(၄) ၀ါစာေပယ်- ၿပံဳးရႊင္ျခင္းလွ်င္ ေရွ႔သြားရွိေသာ ခ်စ္စဖြယ္ခ်ိဳျမေသာစကားတို႔ကို သာယာေျခငံစြာ ေျပာဆိုရျခင္း။

သဂၤဟတရား ၄-ပါး၊ တနည္း။ ။ သုတ္ပါေထယ် ။ပါ။ ၁၂၅ ။႒။ ၁၁၀။မင္းမွတပါးေသာလူတို႔ အေဆြ ခင္ပြန္း အေပါင္းအေဖာ္ ရေၾကာင္းတရား၄-ပါး။
(၁) ဒါန- ေပးကမ္း စြန္႔ႀကဲျခင္း၊
(၂) ေပယ် ၀ဇၨ- ခ်စ္ဖြယ္ေသာစကားကို ဆိုျခင္း၊
(၃) အတၳ စရိယ- သူ႔အက်ိဳးစီးပြားကိုက်င့္ျခင္း၊
(၄) သမာနတၳ တာ- ကိုယ္ႏွင့္ တတန္းစားတည္း ထား၍ေပါင္းသင္းဆက္ဆံသြားမႈ။

သဂၤါယနာ ၆-တန္။ ။ ဘုရားသခင္ ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့ေသာ ပိဋကေတာ္ဓမၼတို႔ကို မေပ်ာက္ပ်က္ မတိမ္ေကာ သြားေစရန္ စုေပါင္း၍ မူမွန္ကိုရြတ္ဆိုေမးျမန္း ေဆြးေႏြးေျဖၾကား ေရးမွတ္အတည္ျပဳျခင္းမ်ိဳး။
(၁) ပဌမ သဂၤါယနာ- သုဘရဟန္းႀကီး၏ ဗုဒၶ အ၀ဏၰ စကားကိုေၾကာင္းျပဳ၍ ဘုရားသခင္ ပရိနိဗၺာန္ ၀င္စံၿပီးသည္ေနာက္ ဓာတုဘာဇန ေန႔၌ စည္းေ၀းေရာက္လာေတာ္မူၾကကုန္ေသာ (၇၀၀၀၀၀) ခုႏွစ္သိန္းမွ်ေသာ သံဃာေတာ္အရွင္ျမတ္တို႔၏ ဦးစီးနာယက သံဃာ့ေထရ္ ျဖစ္ေတာ္မူေသာ အရွင္မဟာကႆပ မေထရ္ျမတ္သည္ ခီဏာသ၀ ဆဠာဘိည ရဟႏၲာငါးရာ ေရြးေကာက္ေတာ္မူၿပီးေနာက္ အၿခံအရံသံဃာေတာ္ ၇၀၀၀၀၀-ႏွင့္ ဘိုးေတာ္အဥၨနၿဖိဳၾကြင္း သကၠရာဇ္ ၁၄၈-ခုႏွစ္သာသနာသကၠရာဇ္ ၁-ခုႏွစ္၀ါေခါင္လျပည့္ေက်ာ္ ၁-ရက္ေန႔မွစတင္၍ တေပါင္းလျပည့္ေန႔အထိ ၇-လတိုင္ေအာင္ သုဘေခၚ ေတာထြက္ရဟန္းႀကီးကို အေၾကာင္းျပဳ၍ ရာဇၿဂိဳလ္ျပည္ ေ၀ဘာရေတာင္ယံ သတၱပါဏိဂူလိုဏ္၌ ႏႈတ္ရြတ္ခါ ဘုရင္ အဇာတသတ္မင္းႏွင့္ ပဌမသဂၤါယနာ ထင္ေတာ္မူၾကေလသည္။
(၂) ဒုတိယ သဂၤါယနာ- ဘုရင္အဇာတသတ္မင္း ၿဖိဳၾကြင္း သကၠရာဇ္အႏွစ္တရာေရာက္ သာသနာသကၠရာဇ္ (၁၀၀)တရာခုေျမာက္ေသာ္ ၀ဇၨီတိုင္းသား အလဇၨီရဟန္းမ်ား၏ အဓမၼ၀တၳဳဆယ္ပါး မတရားေပၚေပါက္ျပန္၍ (၉၀၀၀၀)ကိုေသာင္းကုန္ေသာ သံဃာ့အစည္းအေ၀းႀကီး၏ ဆံုးျဖတ္ခ်က္အရ ဘုရင္ ကာလာေသာကမင္းျမတ္ႏွင့္တကြ အရွင္မဟာယသေထရ္ အမွဴးျပဳ ပဋိသမၻိဒါပတၱ ရဟႏၲာ(၇၀၀)ခုႏွစ္ရာ ေရြးေတာ္မူလ်က္ အၿခံအရံ သံဃာေတာ္ ၁-သန္း၂-သိန္းႏွင့္ ေ၀သာလီျပည္၀ါလုကာရံု ေက်ာင္းေတာ္ႀကီး၌ ႏႈတ္ရြက္ခါ ရွစ္လတိုင္တိုင္ ဒုတိယသဂၤါယနာ တင္ေတာ္မူၾကသည္။
(၃) တတိယ သဂၤါယနာ- သာသနာသကၠရာဇ္ ၂၃၅-ခုႏွစ္ ေရာက္ေသာအခါ ပါဋလိျပည္ႀကီး
ရွင္ဘုရင္ အေသာကမင္းျမတ္ လက္ထက္ ဗာဟိရက တိတၳိယတို႔သည္ ဗုဒၶသာသနာေတာ္၌ ရဟန္းျပဳကုန္လ်က္ မိမိတို႔မူလအယူ မိစၦာ၀ါဒကိုသာ က်င့္ႀကံသံုးသပ္ ေနၾကျပန္ေသာေၾကာင့္ (၆၀၀၀၀) ေျခာက္ေသာင္းေသာ မဟာသံဃာ့ အစည္းေ၀းသဘင္ႀကီးက ဆံုးျဖတ္ခ်က္ခ်ကာ အေသာကဘုရင္မင္းတရားႀကီး ကူညီခ်က္အရ အရွင္ေမာဂၢလိပုတၱ တိႆမေထရ္နာယကျပဳ၍ ရဟႏၲာ(၁၀၀၀) တစ္ေထာင္ ေရြးခ်ယ္စီစစ္ၿပီးလွ်င္ အရံသံဃာ ၆-သန္းႏွင့္ ထိုႏွစ္ နယုန္လမွ စ၍ တပို႔တြဲလအထိ ကိုးလတိုင္တိုင္ ပါတလိပုတ္ျပည္ အေသာကာရံုေက်ာင္းေတာ္ႀကီး၌ ႏႈတ္ရြတ္ခါ တတိယ သဂၤါယနာတင္ေတာ္မူၾကသည္။
မွတ္ခ်က္။ ။ သီရိစတုရဂၤဗလ ျမန္မာပညာရွိ ဦးေဘ အလိုအားျဖင့္သာသနာေတာ္ ၂၃၄-ခုႏွစ္မွာ တတိယသဂၤါယနာ တင္ေတာ္မူသည္ဟု ယူ၏၊ ပရိုဖက္ဆာ ဆရာလြန္းေခၚ မစၥတာ ေမာင္မႈိင္းအလကၤာေက်ာ္စြာ သခင္ကိုယ္ေတာ္မႈိင္း အလိုအားျဖင့္ ၂၃၅-ဟု ယူ၏၊ ေရး၏၊ စီစစ္ၾကပါကုန္။
(၄) စတုတၳ သဂၤါယနာ- သာသနာေတာ္ သကၠရာဇ္ (၄၅၀)ေလးရာ့ငါးဆယ္သို႔ ေရာက္ေသာအခါ လကၤာဒီပ သီဟဠ တည္းဟူေသာ သီဟိုဠ္ေခၚ သိဃုဠ္ ကြၽန္းႀကီးသခင္ ဘုရင္ ၀႗ဂါမဏိ မင္းတရားႀကီး လက္ထက္ ပိဋကသံုးပံုကို အာဂံုေဆာင္ၾကကုန္ေသာ ရဟႏၲာအရွင္ျမတ္တို႔သည္ ေနာင္ အနာဂတ္ကာလ၌ သတၱ၀ါတို႔သည္ သတိပညာ ဆုတ္ယုတ္ကုန္လတံ့၊ ႏႈတ္တက္ အာဂံု မေဆာင္ရြက္ မက်က္မမွတ္ႏုိင္လတံ့တို႔ကို ျမင္ေတာ္မူၾက၍ သာသနာေတာ္၏ အသက္မေပ်ာက္မပ်က္တည္ရွိႏိုင္ ေစရန္ ႀကံစည္ေတြးဆကာ(၅၀၀)ငါးရာေသာ ရဟႏၲာအရွင္ျမတ္တို႔ ေပထက္မွာေရးလ်က္'ေပထကၡာရာ'ေခၚစတုတၳ သဂၤါယနာကို မဟာသံဃရာဇာႀကီးမွဴးလ်က္ သီဟိုဠ္ကြၽန္းမလယဇနပုဒ္ အာေလာကလိုဏ္ဂူ၌ တင္ေတာ္မူၾကျပန္သည္လည္းတႀကိမ္။
(၅) ပဥၥမသဂၤါယနာ- ေဂါဇာ သကၠရာဇ္ ၁၂၃၃-ခု၊ သာသနာေတာ္(၂၄၁၅)ခုႏွစ္ ေရာက္ျပန္ရာ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ရတနာပံု ေနျပည္ေတာ္ႀကီးကို စည္ထီး နန္းအိမ္ႏွင့္တကြ ပဌမလက္မြန္ တည္ေထာင္ေတာ္မူခဲ့ေသာ ဘုရင္မင္းတံုးမင္းတရားႀကီးသည္ ဘုရားရွင္ဓမၼစက္ေပရြက္ႏွင့္ မေလ်ာ္ဟု ဆင္ျခင္ၿပီးကာ သာသနာငါးေထာင္(၅၀၀၀)ကုန္ေအာင္တည္ေစႏိုင္ျခင္းငွါ၊ ကိုးျဖာန၀ရတ္ ေက်ာက္ျမတ္အ၀င္ ျဖဴစင္သန္႔ရွင္းေသာ သလင္းေက်ာက္ရတနာ အျပင္၀ယ္အကၡရာေတာ္ ထင္ၿပီးလွ်င္ ေရႊမင္းေရႊစုတ္ႏွင့္ ေရးသားခတ္ႏွိပ္ေတာ္မူ၍ အုဌ္ျပသာဒ္မ်ားအတြင္း သြတ္သြင္းခါထားေတာ္မူၿပီးမွ တံဆိပ္ေတာ္ရ သုဓမၼာဆရာႀကီးရွစ္ပါးကို ေရွးဖ်ားေရွးဦး အမွဴးၪပကာ (၂၄၀၀)ႏွစ္ေထာင္ေလးရာ ကုန္ေသာ သီလ၀န္ဂုဏ၀န္ ကလ်ာဏပုထုဇဥ္ သံဃာေတာ္အရွင္ျမတ္
တို႔ႏွင့္ တကြ ပဥၥမသဂၤါယနာ တင္ေတာ္မူခဲ့သည္လည္း တႀကိမ္အားျဖင့္ ေပါင္း၅-ႀကိမ္ျဖစ္သတည္း။
(၆) ဆ႒သဂၤါယနာ၊ သစၥာေလးဆူ ေအာင္လံထူလ်က္ ၿပိဳင္သူဖက္ကင္း တရားမင္းျဖစ္ေတာ္မူေသာ ဗုဒၶရွင္ေတာ္ဘုရားသည္၄၅-ႏွစ္(၄၅-၀ါ)အတြင္း ေဟာၾကားေတာ္မူအပ္ေသာ တရားေတာ္တို႔ကို
ၾကြသြား နိဗၺာန္ စံ၀င္ေတာ္မူၿပီးေနာက္၊ ၂၄၉၈-ႏွစ္ၾကာေသာအခါ
(၁) ျမတ္စြာဘုရား ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့ေသာ နိကာယ္ငါးရပ္တို႔ကိုအထပ္ထပ္ အဆင့္ဆင့္ ေရးကူး၍ လာၾကရာ၌သတိ ခြၽတ္ယြင္းေရးမွားျခင္းဟုဆိုအပ္ေသာ ပမာဒေလခ(ပါဠိပ်က္)မ်ားကိုအထူးသန္႔ရွင္း စင္ၾကယ္ေစလိုေသာေၾကာင့္၎င္း၊
(၂) ထိုစင္ၾကယ္ေသာ ပိဋကတ္ေတာ္မ်ားကို စက္တင္ပံုႏွိပ္၍ ကမၻာအရပ္ရပ္သို႔ျပန္႔ႏွံ႔ေစျခင္းအားျဖင့္ အဓြန္႔ရွည္စြာ တည္ေစလိုေသာေၾကာင့္၎င္း၊
(၃) လြတ္လပ္ေသာ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ႏွင့္တကြ ဗုဒၶဘာသာႏိုင္ငံအားလံုးတို႔ကသာသနာေတာ္ကို စုေပါင္းအားေပး ခ်ီးေျမႇာက္လိုေသာေၾကာင့္၎င္း၊ ဤ ဆ႒သံဂါယနာပြဲသဘင္ႀကီးကို တင္ေတာ္မူၾကသည္ဟူ၍ ျမန္မာ, ယိုးဒယား,
ကေမၺာဇ, သီဟိုဠ္, ေလာ, ဟူသည့္ ေထရာ၀ါဒ ငါးႏိုင္ငံရွိ သံဃာေတာ္အရွင္ျမတ္တို႔၏ ဆံုးျဖတ္ေတာ္မူခ်က္အရ-
ျပည္ေထာင္စု ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေရးကူးရပ္ သီရိမဂၤလာကမၻာဧ ေစတီေတာ္အနီး ဆ႒သံဂီတိမဟာပါသာဏ ဂုဟာေခၚ လိုဏ္ဂူေတာ္ႀကီးအတြင္း ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရ၏ ပစၥယာႏုဂၢဟျဖင့္သာသနာေတာ္၊ ၂၄၉၈၊ျမန္မာ- ၁၃၁၆-ခုႏွစ္၊ ကဆုန္လျပည့္။ အဂၤလိပ္ ၁၉၅၄-ေမလ(၁၇)ရက္ေန႔မွစ၍ ျမန္မာ, သီဟိုဠ္, ယိုးဒယား, (ကေမၺာဇ)ကေမၺာဒီးယား, (ေလာ)လာအို, ငါးႏိုင္ငံတို႔ႏွင့္ ႏွစ္ႏွစ္တိုင္တိုင္ က်င္းပသည့္ဆ႒သံဂါယနာပြဲေတာ္ႀကီးတြင္ ျမန္မာျပည္တြင္းမွ စာေပက်မ္းဂန္တက္ဆရာေတာ္ သံဃာေတာ္ (၂၄၇၃)ပါး။ ကမၻာ့ႏိုင္ငံေတာ္ အရပ္ရပ္မွၾကြလာေတာ္မူၾကေသာ သံဃရာဇာစသည့္ ပိဋကက်မ္းဂန္တတ္အေက်ာ္ အေမာ္ဆရာေတာ္ သံဃာေတာ္ (၁၄၄)ပါး၊ ေပါင္း သံဃာေတာ္(၂၆၁၇)ပါးတို႔သည္ အဘိဓဇမဟာ ရ႒ဂုရုဘြဲ႔တံဆိပ္ေတာ္ရ မႏၲေလးၿမိဳ႔ေညာင္ရမ္းဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးအား သံဃေထရ္ မဟာ၀ိနာယက အရာထား၍ ၁၃၁၈-ခုႏွစ္၊ ကဆုန္လျပည့္ေန႔တိုင္ ေအာင္ ၂-ႏွစ္ပတ္လံုးနိကာယ္ငါးရပ္ ပိဋကသံုးပံု ပါဠိေတာ္မ်ားကို သံဂါယနာတင္ေတာ္မူခဲ့ၾကသည္ဟု ျပည္ေထာင္စုျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ ဗုဒၶသာသနာအဖြဲ႔ႀကီး၏သံဂါယနာ မွတ္တမ္းမွယူၿပသည္။
မွတ္ခ်က္။ ။ ပါဠိေတာ္ သံဂါယနာတင္အၿပီး အ႒ကထာ, ဋီကာ, မ်ားကိုလည္း ၁၃၂၃-ခုႏွစ္၊ တပို႔တြဲလဆန္း ၁၂-ရက္ေန႔အထိအဘိဓဇ မဟာရ႒ဂုရု ဘြဲ႔တံဆိပ္ေတာ္ရ မစိုးရိမ္ဆရာေတာ္ ဦးသူရိယ အမွဴးရွိေသာ သံဃာေတာ္တို႔သည္ သံဂါယနာတင္ေတာ္မူၾကကုန္၏ဟု မွတ္ရာေသးသည္။
ဆ႒သံဂါယနာ - ဧခ်င္း
မင္းခ်င္းတို႔ေလ။ ။ သိရီၾသဘာ၊ ေထာမနာတည္း၊ ေကာဇာတြက္စစ္၊ သကၠရာဇ္ကား၊ ဆဧက္- ႀတိဧက္၊ ေခတ္ေကာင္းျဖစ္ခဲ့၊ ရွင္ခ်စ္ျမတ္စြာ၊ သာသနာမူ၊ ဓ၊ ဇာ၊ ၀၊ ရ၊ ကဆုန္လ၏၊ ပုဏၰာတိထီ၊ ေန႔စႏၵီ၀ယ္၊ နာရီဆယ့္ႏွစ္၊ မြန္းတည့္ျဖစ္၏၊ စြန္းလစ္ဗာရာသ္၊ မိနစ္မွတ္ေလာ၊ ေကာင္းျမတ္ခ်ိန္ခါ၊မဂၤလာ၀ယ္၊ ျမန္မာကရင္၊ ရွမ္း ကခ်င္ႏွင့္၊ ေပၚထင္တူၿပိဳင္၊ မြန္ရခိုင္တည့္၊ ေတာင္ပိုင္ထင္ရွား၊ ခ်င္း ကယားတို႔၊ ကိုယ္စားဥကၠဌ၊ သမၼတဟု၊ ဌာနရာထူး၊ ဦးဘဦးႏွင့္၊ ႀကီးမွဴးၪပလုပ္၊ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ဟု၊ သရုပ္တႏၲဳ၊ စန္းဣႏၵဳသို႔၊ ဦးႏုဘြဲ႔ခ်ီး၊ ေခါင္းေဆာင္ႀကီးတို႔၊ ဦးစီးနာယက၊ ပါ၀င္ၾကသား၊ ဗုဒၶသာသနာ၊ ဘြဲ႔သညာျဖင့္၊ ၾသဘာသံဟီး၊ အဖြဲ႔ႀကီးက၊ ခိုင္ၿဖီးေလး၀၊ ပစၥယျဖင့္၊ ဆ႒မဟာ၊ ဒါယကာဟု၊ သဒၶါစင္ျဖဴ၊ တာ၀န္ယူခဲ့၊ ဇမၺဳရန္ကုန္၊ ၿမိဳ႔ဒဂုန္တြင္၊ ၀သုန္ေမာဠိ၊ အံ့ဘြယ္ ရွိသား၊ သီရိမဂၤလာ၊ ကုန္းေတာ္သာ၀ယ္၊ ကမၻာဧတြင္၊ ေစတီယင္၏၊ ၀န္းက်င္အနီး၊ လိုဏ္ဂူႀကီး၌၊ ဘုန္းမီး ေနလ၊ ျမတ္ဗုဒၶ၏၊ ေထရ၀ါဒ၊ ဂိုဏ္းစံုမွလွ်င္၊ ရ႒ဂုရု၊ ဘြဲ႔ေသတၱဳျဖင့္၊ ဂုဏ္ၪပေဆာင္စြမ္း၊ အေခါင္လႊမ္းသည့္၊ ေညာင္ရမ္းတဆူ၊ ဦးထိပ္မူလ်က္၊
၀ိဓူဇာနည္၊ မဟာထည္(ေထရ္)တို႔၊ ငါးျပည္ေထာင္စံု၊ ဓမၼာရံုျဖင့္၊ အာရံုေျဖာင့္ေျဖာင့္၊ ယြင္းမေႏွာင့္ပဲ၊ ႏွစ္ေထာင့္ငါးရာ၊ ျမတ္သံဃာလွ်င္၊ ေရႊဗ်ာဒိတ္>မက္၊ ဓမၼစက္ကို၊ ေငြထကၡရာ၊ စက္အလႊာ၌၊ ေကာင္းစြာပိုင္ပိုင္၊ ၂-ႏွစ္တိုင္ေအာင္၊ သံၪပိင္ညီမွ်၊ ရြတ္တင္ၾကသည္၊ ဆ႒သံဂါယနာတည့္ေလး၊ သူေတာ္ေကာင္းေဖၚေရြ ႔ ႔ ႔ ႔မင္းခ်င္းတို႔ေလ။
ေရႊကြန္းထိပ္တင္ေရးသည္။ (မႏၲေလး သာသနာ၀င္က်မ္း၊ မိုးေကာင္း သာသနာ၀င္မွ။)

သၿဂႋဳဟ္ျခင္းမ်ိဳး ၃-ပါး။ ။ လူ, ရွင္, ရဟန္းတို႔ ကြယ္လြန္ အနိစၥေရာက္ေသာအခါ သၿဂႋဳဟ္
ရျခင္းမ်ိဳး ၃-ပါး။
(၁) ဘူမိ စ်ာပန- ေျမၿမဳပ္ သၿဂႋဳဟ္ရျခင္း၊
(၂) အဂၢိ စ်ာပန- မီးဖုတ္သၿဂႋဳဟ္ရျခင္း၊
(၃) ဥဒက စ်ာပန-ေရေမွ်ာသၿဂႋဳဟ္ရျခင္း၊ (စ်ာပနသာျဖစ္၏ သၿဂႋဳဟ္မဟုတ္ေပ။)

သင့္တင့္ေလ်ာက္ပတ္အရပ္ ၆-ပါး။ ။ ၎င္းကို(ဧကမႏၲာ၊ သင့္ေလ်ာ္ရာ၊ ၆-ျဖာ အရပ္မ်ိဳး)၌ရႈပါ။

သေဘၤာသူႀကီးအဂၤါ ၉-ပါး။ ။ ဤ၌ အဂၤါ ၉-ပါးဟု အတိအက် မယူသင့္၊ ေတြ႔လည္း မေတြ႔ဘူးေသးေပ၊ ထိုေၾကာင့္ ေရွးပညာရွင္တို႔ ဆံုးမသင္ၾကားခ်က္လာ အာစရိယ ၀ါဒျဖင့္သာ ေျဖၾကားလိုက္သည္။ေလရိပ္မိုဃ္းသက္၊ေရတက္၊ေရက် ေတြးဆ နက္တိမ္၊ ေကြ႕လိမ္ခုတ္ေမာင္း၊ ေရေၾကာင္းႏွံ႕စပ္၊ လမ္းျဖတ္လမ္းကူး၊ ကြၽန္းဦးေက်ာက္ေဆာင္၊ သဲေသာင္စည္းငူ၊ ပင္လယ္ဆူႏွင့္၊ ေရျဖဴ ေရနီ၊ တလီ ေရၫို၊ ထိုထို ေရစိမ္း၊ ခပ္သိမ္းေဖြနည္၊ သိနားလည္မွ၊ ထိုဤ ေလွေဖါင္၊ သေဘၤာေဆာင္၌၊ ေကာင္းေအာင္ ဥာဏ္ခ်ိန္၊ မာလိမ္ တသီး၊ ေလွသူႀကီးရာ၊ ခံထိုက္စြာသည္၊ မဟာေရတပ္ ပဲ့နင္းတည္း။

သစ္ႀကီး ၇-ပင္။ ။ ၀ိသုဒၶိမဂ္။ ပ-အုပ္၊ ၂၀၀-ႏွင္ စူဠနိေဒၵသ ။႒။ ၃၉-စသည္တို႔၌ ထင္ရွား၍ တကမၻာပတ္လံုး တည္ေနႏိုင္ေသာ သစ္ပင္ႀကီးမ်ားဟူ၏။
(၁) ပါဋလိ အသုရာနဥၥ- အသူရာျပည္၌ သခြတ္ပင္၊
(၂) သုဗဏၰာနဥၥ သိပၸလိ- ဂဠဳန္ျပည္၌ လက္ပံပင္၊
(၃) ဇမၺဴ ဣဓ မႏုႆာနံ- ေတာင္ကြၽန္း လူ႕ျပည္၌ ဇမၺဴ႕သေျပပင္၊
(၄) ေဒ၀ါနံ ပါရိဆတၱေကာ- တာ၀တႎသာ၌ ပင္လယ္ကသစ္ပင္၊
(၅) ကဒေမၺာ အပရေဂါယာေန- အေနာက္ကြၽန္း၌ ထိန္ပင္၊
(၆) ကပၸရုေကၡာစဥတၱေရ- ေျမာက္ကြၽန္း၌ ပေဒသာပင္၊
(၇) ပုဗၺ၀ိေဒေဟ သီရိေသာ- အေရွ႕ကြၽန္း၌ ကုကၠိဳပင္၊
ကပၸ႒ာယီ ဣေမမတာ- ဤသစ္ပင္ႀကီးတို႔ကား ကမၻာတည္သည္ ဟုသိ။

သစၥာအနက္ ၁၆-ခ်က္။ ။ သေမၼာဟ၀ိေနာဒနီ ။႒။ ၇၈။ သစၥာေလးပါးတြင္ တပါးတပါး၌ မိမိပင္ကိုယ္သေဘာအရ ထင္ရွားအနက္ႏွင့္ အျခားသစၥာသံုးပါးကို ေထာက္တား၍ ထင္ရွားေသာအနက္ဟု ၄-ခ်က္စီ ရႏိုင္ေသာေၾကာင့္ "သစၥာအနက္ ၁၆-ခ်က္"ဟု ေ၀ါဟာရစကား ျဖစ္ပြား၍လာေလသည္။
(က) ဒုကၡ သစၥာ၏ အနက္ ၄-ခ်က္။
(၁)ပိဠနေဠာ- မိမိကိန္းရာ၊သတၱ၀ါ၀ယ္၊ သံုးျဖာဒုကၡ၊ ျဖစ္ေပၚၾကလ်က္၊ ဒုကၡျဖတ္ရိတ္၊ ေၾကာင္းနိမိတ္ျဖင့္၊ ႀကိတ္ႀကိတ္နင္းနင္း၊ ႏွိပ္စက္ျခင္း အနက္သေဘာလည္းတပါး၊
(၂) သခၤတေ႒ာ- သုမုဒယဟိတ္၊ ေၾကာင္းမဆိတ္သျဖင့္၊ကံ စိတ္ ဥတု၊ ဟာရစုတို႔၊ အမႈတည္ထြင္၊ ျပဳစီရင္ေသာ အနက္သေဘာလည္း တပါး၊
(၃) သႏၲာပေ႒ာ- မဂ္ျမတ္ေရစင္၊ ႏႈိင္းစာလွ်င္ေသာ္၊ ပူပင္ျပင္းျပ၊ ေလာင္ကြၽမ္းရျခင္း အနက္သေဘာလည္းတပါး၊
(၄) ၀ိပရိဏာပေ႒ာ- နိဗၺာန္နန္းသာ၊ စခန္းကြာေအာင္၊ဇရာ မရဏ၊ ႏွစ္ဌာနျဖင့္၊ ကာလအရွည္၊ မတည္ႏိုင္ဘဲ၊ ယိုင္လဲေဖာက္ျပန္ရျခင္း အနက္သေဘာလည္းတပါး။
(ခ) သမုဒယ သစၥာ၏၊ အနက္ ၄-ခ်က္။
(၁) အာယူ ဟနေ႒ာ-ေလာကီအာရံု၊ အဖံုဖံု၀ယ္၊ ခံုမင္ျပန္႕မႈ၊ ဒုကၡထုကို၊ လုရက္ႀကိဳးစားေပါင္း စုျခင္းအနက္ သေဘာလည္း တပါး၊
(၂) နိဒါန္နေ႒ာ- ဒုကၡခ်င္းစပ္၊ မကင္းလပ္ေအာင္၊ ႏွင္းအပ္သည့္အေန ျဖစ္ေစျခင္းအနက္သ ေဘာလည္းတပါး၊
(၃) သံေယာဂေ႒ာ- ၀ဋ္ဒုကၡမွ၊ မလြတ္ရေအာင္၊ဖြဲ႔ေႏွာင္ေျမႇးရွက္ျခင္း အနက္သေဘာလည္း တပါး၊
(၄)ပလိေဗာဓေ႒ာ- ၀ဋ္မွထြက္သြား၊ မဂ္ရထားကို၊ ဖ်က္ထားကန္႔ကြက္၊ ေႏွာင့္ရွက္ျခင္း အနက္သေဘာလည္း တပါး။
(ဂ) နိေရာဓသစၥာ၏ အနက္ ၄-ခ်က္။
(၁) နိႆရဏေ႒ာ- ဒုကၡဖန္ခါ၊သံသရာမွ၊ ခႏၶာဓာတ္သိမ္း၊ လြတ္ၿငိမ္းထြက္ေျမာက္ျခင္း အနက္သေဘာလည္း တပါး၊
(၂) ၀ိေ၀ကေ႒ာ- တဏွာအေပါင္း၊ တြယ္တာေၾကာင္းမွ၊ ေကာင္းေကာင္းလြတ္ကင္း၊ ဆိတ္ၿငိမ္ျခင္း အနက္သေဘာလည္းတပါး၊
(၃) အသခၤတေ႒ာ- ကံ စိတ္ ဥ ဟာ၊ ေၾကာင္းမ်ားစြာတို႔၊ ဘဟာတခု၊ မၪပမျပင္၊ မစီရင္လ်င္း၊ အေၾကာင္းကင္းေသာ
အနက္သေဘာလည္း တပါး၊
(၄)အမတေ႒ာ နကိုယ္အေန၊အိုေသမရွိ၊ ပကတိခိုင္ၿမဲေသာ အနက္သေဘာလည္း တပါး။
(ဃ) မဂၢသစၥာ၏ အနက္ ၄-ခ်က္။
(၁) နိယ်ာနေ႒ာ- သံသရာဒုကၡ၊ ရႈပ္သမွ်မွ၊ မုခ်ထြက္ေၾကာင္းျဖစ္ေသာ အနက္သေဘာလည္း တပါး၊
(၂) ေဟတြေ႒ာ-နိဗၺာနဓာတ္၊ အၿမိဳက္ရပ္သို႔၊ ဆိုက္ကပ္ရန္အေၾကာင္း အနက္သေဘာလည္း တပါး၊
(၃) ဒႆနေ႒ာ- သစၥာေလးတန္၊ ၿမိဳက္နိဗၺာန္ကို၊ အမွန္ထင္လင္း၊ ျမင္ႏိုင္ျခင္း အနက္သေဘာလည္း တပါး၊
(၄) အဓိပေတယ်ေ႒ာ-ေလးတန္းသစၥာ၊ ျမင္ဘို႔ရာႏွင့္၊ ကိေလသာမီး၊ အပူႀကီးကို၊ အၿပီးၿငိမ္းမႈ၊ ကိစၥစု၀ယ္၊ ခ်ယ္လွယ္လႊမ္းမိုး၊ အုပ္စိုးႏိုင္ျခင္း အနက္သေဘာ လည္းတပါး။

သစၥာတရား ၂-မ်ိဳး။ ။ သုတ္သီလကၡန္ ။႒။ ၃၁၆။ အမွန္မူဟု ယူဆရမည့္တရား ၂-ပါး။
(၁) သမုတိသစၥာ- ေလာက ေ၀ါဟာရအားျဖင့္ ေခၚေ၀ၚပညတ္ၾကေသာ အမိ, အဖ, ေယာက်္ား, မိန္းမ, လူ, နတ္ စသည္၊
(၂) ပရမတၳသစၥာ- မေဖာက္မျပန္ မွန္ကန္ေသာ ပရမတၳသေဘာတရား ဟူသမွ်။

သစၥာတရား မ်ိဳး ၄-ပါး။ ။ သစၥယမိုက္၊ ပ-အုပ္ ။ပါ။ ၂၀၅ ။႒။ ၃၁၀-၌အက်ယ္ရႈ။ အမွန္သိအပ္ေသာ တရား ၄-ပါး။ (၁) ဒုကၡသစၥာ- တဏွာေလာဘေၾကာင့္ျဖစ္ေသာ ေတဘုမၼက ၀ဋ္ဆင္းရဲစု အက်ိဳးတရားမ်ား၊
(၂) သမုဒယ သစၥာ- ေတဘုမၼက၀ဋ္ဒုကၡတို႔ ျဖစ္ေၾကာင္းျဖစ္ေသာ တဏွာေလာဘ၊
(၃) နိေရာဓသစၥာ- ဆင္းရဲအေပါင္းတို႔၏ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းကင္းျပတ္ရာ မဂၢသစၥာ၏ အက်ိဳးျဖစ္ေသာ နိဗၺာန္၊
(၄) မဂၢသစၥာ- နိဗၺာန္သို႔ေရာက္ေၾကာင္း တရားလမ္းေကာင္းျဖစ္ေသာ မဂၢင္ရွစ္ပါး။

သစ္ပင္မ်ိဳး ၄-ပါးႏွင့္ ပရိသတ္ ၄-ပါး။ ။ သစ္ပင္မ်ိဳး ၄-ပါးႏွင့္ ပရိသတ္၄-ပါးကို ဥပမာထား၍ ျပျခင္း။
(၁) ေဖဂၢဳ သာရ ပရိ၀ါေရာ- မိမိကိုယ္တိုင္အႏွစ္မရွိေသာ ေတာစိုး သစ္ပင္ႀကီးသည္ အႏွစ္ရွိေသာ သစ္ပင္အေပါင္းတို႕၏ အလယ္၌ တင့္တယ္ ေနရသလို၊ သီလမရွိေသာပုဂၢိဳလ္အား သီလအက်င့္ရွိေသာ ပရိသတ္က ၀န္းရံေနသကဲ့သို႔ သိ၊
(၂) သာေရာ ေဖဂၢဳ ပရိ၀ါေရာ- အႏွစ္မရွိေသာ လက္ပံပင္ စသည္တို႔ျဖင့္ ၀န္းရံခေနေသာ အႏွစ္ရွိသည့္ ကြၽန္းပင္ႀကီးမ်ိဳးလို၊
(၃) ေဖဂၢဳ ေဖဂၢဳ ပရိ၀ါေရာ- အႏွစ္မဲ့ေသာ လက္ပံပင္ စသည္တို႔ ၀န္းရံခေနေသာ အႏွစ္မရွိသည့္ ပေညာင္ပင္ႀကီးမ်ိဳးလို၊
(၄) သာေရာ သာရ ပရိ၀ါေရာ- ပ်ဥ္းကတိုးပင္ အေပါင္းတို႔ ၀န္းရံေပါက္ေနေသာ ကြၽန္းပင္ႀကီးမ်ိဳးလို သီလအက်င့္ရွိေသာ ပုဂၢိဳလ္အား အက်င့္သီလရွိေသာ ပရိသတ္က ၀န္းရံခေနသကဲ့သို႔ သိ။