Sunday, December 28, 2008

သ---သည္းခံျခင္း အက်ိဳးထူး မွ သဘင္ပြဲမ်ား၊

သည္းခံျခင္း အက်ိဳးထူး ၅-ပါး။ ။ ခႏၲီအက်ိဳး ၅-ပါး ဟူ၏၊ အထက္၄-ပါးကို ယခုဒိ႒ အက်ိဳးရႏိုင္သည္ မွတ္။
(၁) ဗဟုဇန မနာပ- လူအမ်ားတို႔ ခ်စ္ႏွစ္လိုျခင္း၊
(၂) န ေ၀ရ ဗဟုလ- ေဘးရန္ မမ်ားျခင္း၊
(၃) န ၀ဇၨဗဟုလ- အျပစ္ မရွိျခင္း၊
(၄) အ သံမုဠႇ ကာလကၤတ- မေတြမေ၀ေသရျခင္း၊
(၅) သုဂတိ သဂၢ ေလာက- နတ္ရြာ သုဂတိသို႔လားရျခင္း။

သည္းမခံျခင္း အျပစ္ ၅-ပါး။ ။ ၎င္းသရုပ္ အဓိပၸါယ္ကို သည္းခံျခင္းအက်ိဳးႏွင့္ ဆန္႕က်င္ဘက္ ျပန္ယူပါ။

သညာ ၂-ပါး၊ ျမတ္တရား၊ ပိုင္းျခား မွတ္ရႈရာ။ ။ စ်ာန္ ရေရာက္ေရးအေျခခံ တရား ႏွစ္ပါး။
(၁) အာဟာရ ပဋိကူလ သညာ- အစာ၌စက္ဆုပ္ဘြယ္ အမွတ္ရႈသိ၊
(၂) စတုဓာတု ၀၀တၳာန- ဓာတ္ ၄-ပါးကိုပိုင္းျခား မွတ္ရႈသိ။

သညာ ၁၀-ပါး၊ ျမတ္တရား၊ မိန္႕ၾကား ေျဖေတာ္မူ။ ။ ၎င္းသရုပ္ (ေရာဂါေပ်ာက္ၿငိမ္း
ေၾကာင္း တရား ၁၀-ပါး)ႏွင့္တူ၏။

သတၱ႒ာန ၇-ဆူ။ ။ မူလပဏၰာသ ။႒။ ဒု-အုပ္၈၉။ ဘုရားရွင္တို႔၏ ဓမၼတာ ၃၀-တြင္ ပါ၀င္သည့္ဌာန၇-ပါး။
(၁) ပလႅကၤ သတၱာဟ- ေမာဟတဏွာ၊ အ၀ိဇၨာကို၊ ပညာသန္လ်က္၊ အာသ၀က္ျဖင့္၊ ပယ္ဖ်က္ခုတ္ထြင္၊ ေအာင္ျမင္ေတာ္မူရာ၊ တရာသန္းေတာင္၊ အျမင့္ေဆာင္သည့္၊ ေရႊေညာင္သီရိ၊ ပင္ေဗာဓိ၏၊ ဘုမၼိဧသန္၊ ေရွ႕ေျမာက္ယံတြင္၊ တလံျခားကြာ၊ အရပ္သာ၌၊ ရတနာစံု၊ ျခဴးအံုျခဴႏြယ္၊ လြန္ဆန္းၾကယ္သား၊ တဆယ့္ေလးေတာင္၊ အေရာင္ေျခာက္ျဖာ၊ အပၸရာဇိေတ၊ ငါးမာရ္ ေ>ခလ်က္၊ ပလ’င္ထက္၀ယ္၊ ခုနစ္ရက္ေပ၊ ၿငိမ္သက္ဣေႁႏၵ၊ ေနေတာ္မူရာ၊ အရပ္သာလည္း တဌာန။
(၂) အာနိမိသ သတၱာဟ- ေဗာဓိပင္ေျမာက္၊ အံ့ေလာက္ထင္ရွား၊ ဆယ္လံျခားတြင္၊ ဖ၀ါးေျခစံု၊ ရပ္ၿပီးတံုမွ၊ အာရံုမလပ္၊ မခပ္မ်က္ေတာင္၊ ရက္လည္ေအာင္လွ်င္၊ ဘုန္းေခါင္လူ႕ထိပ္၊ ငါးမာရ္ႏွိပ္သည္၊ မမွိတ္မ်က္စိ၊ ပကတိျဖင့္၊ ရႈၾကည့္ေတာ္မူရာ၊ အရပ္သားလည္း တဌာန။
(၃) စကၤမ သတၱာဟ- ရြက္ရင့္ေရႊေရာင္၊ တေျပာင္ေျပာင္တည့္၊ ေညာင္ေဗာဓိႏွင့္၊ အနိမိသ အၾကား၊ ေရွ႕ေနာက္လ်ား၍၊ သြားၿမဲအမွန္၊ ႏွစ္လံကြာတြင္၊ ရတနာစႀကႍ၊ ေပ်ာ္တံုစံလ်က္၊ ခုနစ္ရက္ေပ၊ ၿငိမ္သက္ဣေႁႏၵ၊ ေရာင္ေျခာက္ေထြျဖင့္၊ ေနေတာ္မူရာ၊ အရပ္သာလည္း တဌာန။
(၄) ရတနာဃရ သတၱာဟ- ေဗာဓိေအာင္ခန္း၊ ေရႊေညာင္နန္းႏွင့္၊ တန္းတန္းမေျဖာင့္၊ ေနာက္ေျမာက္ေထာင့္၀ယ္၊ ဘုန္းေၾကာင့္ျဖစ္ျပန္၊ ၁၅-လံတြင္၊ ေရာင္လွ်ံသြယ္ျဖာ၊ ရတနာ ၇-ပါး၊ နတ္မ်ားဖန္ဆင္း၊ ေရႊအိမ္တြင္း၌၊ သနင္းျမတ္စြာ၊ ဘိဓမၼာကို၊ ရက္ၾကာသတၱ၊ မနစိတ္သန္၊ အႀကံေပ်ာ္ေပ်ာ္၊ ဆင္ျခင္ေတာ္မူရာ၊ နာမည္ထူးဆန္း၊ ေရႊအိမ္နန္းလည္း တဌာန။
(၅) အဇပါလ သတၱာဟ- ေညာင္ေဗာဓိႏွင့္၊ ၃၂-လံ၊ သခၤ်ာမွန္သည္၊ ေရွ႕ယံမေစာင္း၊ ေညာင္ဆိတ္ေက်ာင္း၀ယ္၊ ေနေညာင္းတင့္တယ့္၊ စံပယ္တံုလ်က္၊ ခုႏွစ္ရက္ေပ၊ ေရာင္ျခည္ေထြျဖင့္၊ ေနေတာ္မူရာလည္း တဌာန။
(၆) မုဥၥလိႏၵ သတၱာဟ- ေညာင္ေဗာဓိေရွ႕၊ ေတာင္ခပ္ေကြ႕မွန္၊ ၁၅-လံတြင္၊ ျပန္ထန္ေမာက္ၿဖိဳး၊ ရြာသည့္မိုဃ္းကို၊ တန္ခိုးထန္ျပင္း၊ နဂါးမင္းသည္၊ ဆီးႏွင္းေပါက္မွ်၊ မက်ေစငွါ၊ ပါးပ်ဥ္းကာလ်က္၊ ခုနစ္ရက္မွ်၊ ခ်မ္းျမရိပ္ၿမံဳ ေပ်ာ္ပိုက္လႈံသည္လည္း တဌာန။
(၇) ရာဇာ ယတန သတၱာဟ- ငါးမာရ္ႏွိပ္နင္း၊ ေျမဥကင္း၀ယ္၊ ပြင့္လင္းသီရိ၊ ၀င္း၀င္းညိသည္၊ ေဗာဓိေတာင္ခြင္၊ ျမသြင္စိမ္းလဲ့၊ သခၤ်ာဖြဲ႕ေသာ္၊ တစ္ဆယ့္တစ္လံ၊ ထိုရပ္ဌာန္တြင္၊ ဘုန္းလွ်ံျမဴးေထြ၊ ကိုယ္တည္းေန၍၊ ရက္လည္ေစ့ေသာ္၊ နတ္ေက်ာ္သိၾကား၊ လွဴျငားလာဆံုး၊ သံုးလံုးၾကဇု၊ ဘုဥ္းေပးျပဳမွ၊ စတုေလာက၊ ေဒ၀ထင္ရွား၊ နတ္ေလးပါးလည္း၊ လႉျငားလာေျမာက္၊ ပဲေနာက္အဆင္း၊ ေရာင္ျခင္းဖိတ္ဖိတ္၊ သပိတ္ေလးလံုး၊ တန္ခိုးဘုန္းေၾကာင့္၊ တလံုးတည္းျဖစ္၊ နားေလးရစ္ႏွင့္၊ ဆင့္တံုၿပီးမွ၊ တပုႆႏွင့္၊ ဘလ’ိကညီေနာင္၊ လႉႉေဆာင္ကမ္းလွမ္း၊ ပ်ားမံု႕ဆြမ္းကို၊ ဘုဥ္းေပးၿပီးခါ၊ ေစာျမတ္စြာ၏။ ေနရာရပ္ခန္း၊ ျမတ္လင္းလြန္းလည္း တဌာန။

သတ္ျဖတ္ျခင္းမ်ိဳး ၆-ပါး။ ။ ၎င္းသရုပ္ (ပေယာဂမ်ိဳး ၆-ပါး) ၌ ရႈပါ။

သတၱရဘန္ ၇-တန္။ ။ သတၱဗၻႏၲရ ဟူေသာ ပါဠိပ်က္စကား၊
ျမင္းမိုရ္ေတာင္မင္းအား လွည့္လည္ရစ္ပတ္္ ေႏွာင္ဖြဲ႕၀န္းရံ ပိုင္းျခားထားေသာ"ေတာင္စဥ္ ၇-ထပ္"ကို ေခၚသည္၊
သရုပ္ကို(ေတာင္စဥ္ ၇-ထပ္)၌ရႈပါ။

သတၱရူပါ၊ သတၱ၀ါ၊ ၇-ျဖာ ရုပ္ပံု အဘယ္နည္း?။ ။ ေရႊဘံုနိဒါန္းလာသတၱရူပ ေဖါင္ပံုမွ ယူေျဖသည္။
(၁) ကရ၀ိက္ ႏႈတ္သီးႏွင့္ လည္ဆံ၊
(၂) ဆင္စြယ္ႏွစ္ေခ်ာင္းႏွင့္ ႏွာေမာင္း၊
(၃) ႏြားလာ;ဘို႔၊
(၄) ငါးၾကင္းအၿမီး၊
(၅) ၾကက္တူေရြး အေတာင္၊
(၆) တိုးခ်ိဳႏွစ္ေခ်ာင္း လက္တဖက္ ေျခတဖက္ အၿမီး၊
(၇) ျမင္းနား ႏွစ္ဖက္ လက္တဖက္ ေျခတဖက္။

သတၱ၀ါတို႔ တည္ေနၾကျခင္း အေၾကာင္းတရား ၈-ပါး။ ။
ရာဂ, ေဒါသ, ေမာဟ, ဒိ႒ိ, အႏုသယ, မာန, ၀ိစိကိစၦာ, ဥဒၶစၥ။ မဟာနိေဒၵသ။ပါ။၁၈။႒။ ၈၁-၌ အက်ယ္ရႈပါ။

သတၱ၀ါတို႔၏ အညစ္အေၾကးတရား ၉-ပါး။ ။ ၎င္းသရုပ္ကို(လူတို႕၏အညစ္အေၾကး တရား၉-ပါး) သုေတသန၌ ဆိုခဲ့ၿပီ။

သတၱ၀ါသ ဘံု ၉-၀ ။ ။ ပဋိသမၻိဒါမဂ္ ။ပါ။ ၂၃ ။႒။ ပ-အုပ္၊ ၁၀၆။သတၱ၀ါတို႕၏ ေနရာဘံု ကိုး၀။
(၁) နာနတၱကာယ နာနတၱသညီ- လူ႕ဘံုနတ္ဘံု၊
(၂) နာနတၱကာယ ဧကတၱသညီ- အပါယ္ ၄-ဘံု၊ ပဌမစ်ာန္ ၃-ဘံု၊
(၃) ဧကတၱကာယ နာနတၱသညီ- ပဥၥကနည္း၌ ဒုတိိယစ်ာန္ တတိယစ်ာန္ ႏွစ္ဘံုေပါင္း၊
(၄) ဧကတၱကာယ ဧကတၱသညီ- ပဥၥကနည္း၌ စတုတၳစ်ာန္ ၃-ဘံု၊ ေ၀ဟပၸိဳလ္ဘံု၊ သုဒၶါပါသ ၅-ဘံု၊
(၅) အာကာသာနဥၥာယတနဘံု၊
(၆) ၀ိညာနဥၥာ ယတနဘံု၊
(၇) အာကိဥၥညာယတနဘံု၊
(၈) ေန၀သညာနာသညာ ယတနဘံု၊
(၉) အသညသတ္ဘံု၊
၎င္းကိုရည္၍ ပါရမိခဏ္း၌“ေထာက္ထား ပညာ၊ မွတ္သားနာေလာ့၊ သတၱ၀ါသ၊ ဘံုကိုး၀၌၊ ပစ္ခ်ၾကမၼာ၊ ေစတနာေၾကာင့္၊ သညာဧကတ္၊ နာနတ္ထူးျခား၊ အလားလားလွ်င္၊ ငါးပါးဂတိ၊ မွားဘြယ္ရွိ၏” ရွင္မဟာသီလ၀ံသ။

သတိတရားမ်ိဳး ၂-ပါး။ ။ ေအာက္ေမ့တတ္ အမွတ္ရတတ္ေသာ တရား၂-ပါး။
(၁) သတိစစ္- ရတနာသံုးပါး ဆရာမိဘစေသာ ေကာင္းေသာအရာမ်ား၌ ေအာက္ေမ့ အမွတ္ရျခင္း သမၼာသတိ၊
(၂) သတိတု- မိစၦာအယူရွိသူတို႕ မိမိတို႕ဆိုင္ရာ ဘုရား တရားေတြကို ေအာက္ေမ့ အာရံုျပဳမႈမိစၦာသတိ။

သတိပ႒ာန္ ၄-ပါး။ ။ သတိေစတသိက္၏ မိမိဆိုင္ရာ အာရံုထဲ၌ လြန္လြန္ ကဲကဲ စြဲစြဲၿမဲၿမဲသက္၀င္ တည္ေနရာ ပ႒ာနႀကီး ၄-ပါး။
(၁) ကာယာႏုပႆနာ သတိပ႒ာန္- ဆံပင္ အေမြးစေသာ ေကာ႒ာသ ပညတ္အစု၀ယ္ အသုဘအျခင္းအရာ အားျဖင့္ အထပ္ထပ္ရႈျခင္း၌ မေမ့ေသာ သတိ၊
(၂) ေ၀ဒနာႏုပႆနာ သတိပ႒ာန္- ေ၀ဒနာအစုကို အဖန္ဖန္ရႈရာ၀ယ္ဤကား ကာမသုခေ၀ဒနာçဤကား ဒုကၡေ၀ဒနာ,ဤကား ဥေပကၡာေ၀ဒနာဟု အထပ္ထပ္ရႈဆင္ျခင္ျခင္း၌ မေမ့အပ္ေသာသတိ၊
(၃) စိတၱာႏုပႆနာသတိပ႒ာန္- ဤစိတ္ကား ရာဂႏွင့္ တကြ ျဖစ္ေသာစိတ္၊ ဤစိတ္ကား ရာဂကင္းေသာစိတ္ဟု ခြဲျခမ္းလ်က္ စိတ္အမ်ိဳးမ်ိဳးျဖစ္ပံုတို႔၏ မၿမဲပံု အနိစၥလကၡဏာကို အခါခါအထပ္ထပ္ မျပတ္ရႈေသာ သတိ၊
(၄) ဓမၼာႏုပႆနာသတိပ႒ာန္-အလံုးစံုေသာ သခၤါရကၡႏၶာဓမၼ အေပါင္းသည္ အစိုးမရ အလိုသို႕မလိုက္ အႏွစ္မပါ အကာသက္သက္ အနတၱမွ်သာဟု ၀ိပႆနာဥာဏ္ျဖင့္ ဆင္ျခင္ေအာက္ေမ့ေသာ သတိ။

သတိပ႒ာန္၊ ပြားမ်ားရန္၊ ၃-တန္ အဂၤါမိန္႔။ ။ သတိပ႒ာန္တရားပြားစည္းေရး၌ ဤအဂၤါ ၃-ပါးႏွင့္ ျပည့္စံုေစရမည္။ (၁) အာတာပီ- အကုသိုလ္ပယ္စြန္႔ေရး၌ လံု႕လထားျခင္း၊
(၂) သမၸဇာန- ဥာဏ္အေျမာ္အျမင္ႀကီးျခင္း၊
(၃) သတိမာ- စြဲၿမဲေသာ သတိ ထားရွိရျခင္း။

သတိရျခင္း အေၾကာင္း ၁၆-ပါး။ ။ မိလိႏၵပဥႇာ။
(၁) ေရွးရႈေသာအားျဖင့္
(၂) အၿမဲမွတ္ထားေသာ အားျဖင့္၊
(၃) ရုန္႕ရင္းသည္ကိုသိေသာအားျဖင့္၊
(၄) အက်ိဳးစီးပြားရွိသည္ကို သိေသာအားျဖင့္၊
(၅) အက်ိဳး မရွိသည္ကိုသိေသာအားျဖင့္၊
(၆) သဘာဂ-သေဘာတူ အာရံုအားျဖင့္၊
(၇) ၀ိသဘာဂ- သေဘာမတူေသာ အာရံုအားျဖင့္၊
(၈) စကားကားကိုို ေအာက္ေမ့ေစေသာ အားျဖင့္၊
(၉) အမွတ္လကၡဏာ အားျဖင့္၊
(၁၀) လက္ေရး အားျဖင့္၊
(၁၁) ေရတြက္ေသာအားျဖင့္၊
(၁၂) ေဆာင္ရြက္ေသာအားျဖင့္၊
(၁၃) ဘာ၀နာ အားျဖင့္၊
(၁၄) ပုရပိုဒ္ေပတို႕၌ ေရးမွတ္သျဖင့္၊
(၁၅) အနီး၌ ႏွံထားေသာ အားျဖင့္၊
(၁၆) အစဥ္ခံစားဘူးေသာ အားျဖင့္၊ သတိသည္ျဖစ္၏။

သတၳက ေလးမ်ိဳး ၇-ပါး။ ။ ေလသင္ဓုန္းမ်ိဳးလည္းဟူ၊ ၎င္းသရုပ္ (ေလမ်ိဳး ၈၀ «ခ» ပိုဒ္၌) ရႈပါေလ။

သဒၵါက်မ္းဂန္၊ မ်ိဳး ၃-တန္၊ ပုဂံ ေခါင္ထိပ္ေဗြ။ ။ ပါဠိ သဒၵါက်မ္းႀကီးမ်ားတြင္ မိမိသုတ္ႏွင့္ မိမိစီရင္ ေရးၪပထားခဲ့ေသာ က်မ္းႀကီး ၃-က်မ္းအနက္ပုဂံေခတ္ နရပတိစည္သူ
မင္းၾတားႀကီး လက္ထက္ သကၠရာဇ္ ၅၁၆-ခုႏွစ္တြင္ အရွင္အဂၢ၀ံသဆရာေတာ္ စီစဥ္ေရးျပဳေတာ္မူခဲ့ေသာ သဒၵနီတိက်မ္းသည္ ေခါင္ထိပ္ဆံုးဟု သီဟိုဠ္က်မ္းတတ္အေက်ာ္ ဆရာေတာ္ႀကီး မ်ားခ်ီးက်ဴး ျမြက္ၾကားေတာ္ မူခဲ့ၾကသည္ဟု ေရွးထံုး စကားစဥ္ ရွိ၏။
(၁) ဣႏၵိယျပည္မွ ရွင္ကစၥည္းမေထရ္ ေရးျပဳခဲ့ေသာ "ကစၥည္းသဒၵါက်မ္း" ယခုျမန္မာျပည္ ရဟန္း သာမေဏတို႕ မူလသင္ရိုး လက္စြဲသဒၵါက်မ္းပင္ျဖစ္၏၊
(၂) သီဟိုဠ္ကြၽန္းမွ အရွင္ေမာဂၢလန္ေထရ္ ေရးျပဳေသာ"ေမာဂၢလာန ဗ်ာကရဏက်မ္း"၊
(၃) ျမန္မာျပည္ ပုဂံမွ အရွင္အဂၢ၀ံသဆရာေတာ္ ေရးသားျပဳစုခဲ့ေသာ"သဒၵနီတိက်မ္းႀကီး"
၎င္းက်မ္းစာသက္မွာ ဤသုေတသနသရုပ္ျပ အဘိဓာန္က်မ္းကိုစတင္ရိုက္ႏွိပ္ေသာ ၁၃၁၆-ခုႏွစ္၌ အႏွစ္ (၈၀၀) တင္းတင္းျပည့္ခဲ့ေလၿပီ။

သဒၵါလကၤာရ မ်ိဳး ၁၀-ပါး။ ။
၎င္းသရုပ္ကို(ဂုဏ္ ၁၀-ပါး)မွာၾကည့္ပါ။

သဒၥမၼတရား၊ မ်ိဳး ၃-ပါး၊ ထင္ရွား မိန္႕ေတာ္မူ။ ။ သူေတာ္ေကာင္း တရား ၃-ပါးဟု ဆိုလိုသည္၊ ၎င္းကိုပင္ အခ်ိဳ႕ေနရာ၌ သာသနာ ၃-ပါးဟုေရးသားၾကသည္လည္း ရွိ၏၊ သို႕ေသာ္ အမွန္ကား ေနာက္ ၂-ပါးကိုသာသနာဟု မယူဆထိုက္ေခ်၊ ပရိယတၱိသာလွ်င္ အဆံုးအမ စကားေတာ္ အစစ္ သာသနာျဖစ္ေခ်သည္။
(၁) ပရိယတၱိ သဒၶမၼ- ျမတ္စြာဘုရား၏ အဆံုးအမ စကားေတာ္မ်ား၊
(၂) ပဋိပတၱိိ သဒၶမၼ- ဆံုးမခ်က္အတိုင္းလိုက္နာ က်င့္ႀကံမႈမ်ား၊
(၃) ပဋိေ၀ဓ သဒၶမၼ- လိုက္နာက်င့္ႀကံမႈမ်ားအတြက္ရရွိေသာ လုပ္ခအက်ိဳး မဂ္ ဖိုလ္ နိဗၺာန္မ်ိဳး။

သဒၶါအျပား၊ မ်ိဳး ၂-ပါး၊ ခြဲျခား စိတ္ျဖာသိ။ ။ မိမိတို႕ဘာသာç ၀ါဒဆိုင္ရာသက္၀င္ယံုၾကည္မႈမ်ိဳး ၂-ပါး။
(၁) သဒၶါတု- ေက်ာက္ခဲကို ဓာတ္ေတာ္စစ္ဟု ယံုၾကည္ေနျခင္း၊ ဘုရား, တရား, သံဃာ အစစ္ မဟုတ္သည္တို႕ကို အစစ္မွတ္ထင္ကာ လြန္စြာ ယံုၾကည္ေနျခင္းမ်ိဳး၊ မိစၦာဓိေမာကၡေခၚ သဒၶါအတုျဖစ္၏၊
(၂) သဒၶါစစ္- ရတနာသံုးတန္ ကံ, ကံ၏အက်ိဳးကိုယံုၾကည္ျခင္း။

သဒၶါမ်ိဳး ၄-ပါး၊ တနည္း။ ။ မဇၩိမပဏၰာသ ။ပါ။ ၂၉၈ ။႒။ ၂၂၅။ယံုၾကည္ေလးစားမႈ အျပားေလးပါး။
(၁) ပသာဒ သဒၶါ- ၾကည္ၫိုသင့္,ထိုက္,အပ္,ေသာ ဂုဏ္ကိုျမင္ရ ၾကားရလွ်င္ ၾကည္ၫိုတတ္ေသာသဒၶါမ်ိဳး၊
သို႕ေသာ္ဥာဏ၀ိပၸယုတ္ သဒၶါမ်ိဳးျဖစ္၍ မခိုက္ၿမဲတတ္ေခ်၊
(၂) ႀသကပၸနသဒၶါ- ဗုဒၶ၏ အရဟံစေသာ ဂုဏ္ေတာ္၊ ဓမၼ၏သြာကၡာေတာ စေသာဂုဏ္ေတာ္၊
သံဃာ၏ သုပၸဋိပၸႏၷ စေသာ ဂုဏ္ေတာ္မ်ားကို သိျမင္ၾကား၍ ၾကည္ၫိုေသာ သဒၶါမ်ိဳး၊
၎င္းကား ဥာဏသမၸယုတ္သဒၶါမ်ိဳးျဖစ္၍ ယခုဘ၀အတြက္တာ ခိုင္ၿမဲလ်က္ ေသလွ်င္ ေပ်ာက္သည္၊
(၃) အာဂမ သဒၶါ- ဗုဒၶေလာင္းလ်ာတို႕၏ နိယတဗ်ာဒိတ္ကိုရၿပီးရာ ဒါန သီလမႈ၌ အစဥ္ပါလာေသာ သဒၶါမ်ိဳး၊
(၄) အဓိဂမ သဒၶါ- နိဗၺာန္ကို မဂ္ဥာဏ္ ဖိုလ္ဥာဏ္ျဖင့္ ကိုယ္တိုင္ျမင္ၿပီးေသာ အရိယာတို႕၏ သဒၶါမ်ိဳး။

သေႏၲာသတရား ၁၂-ပါး။ ။ နိဒါန၀ဂၢသံယုတ္ ။ပါ။ ၃၉၉ ။႒။ ၁၅၀-၌အက်ယ္ရႈပါ။သႏၲဳ႒ီေခၚ ရရသမွ်ႏွင့္ ေရာင့္ရဲတင္းတိမ္မႈ သေဘာတရား ဆယ့္ႏွစ္ပါးကို ေခၚသည္၊ ဤ၌ “ဆြမ္း, သကၤန္း, ေက်ာင္း, ေဆး”ေလးပါးကို တည္၊
ေအာက္ပါ သေႏၲာသ ၃-ပါးႏွင့္ ေျမႇာက္ေသာ္ ၁၂-ပါးျဖစ္၏။
(၁) ယထာလာဘ သေႏၲာသ- ေကာင္းဆိုးႏွစ္ပါး မခြဲျခားဘဲ ရလာသမွ်ျဖင့္သာ ေရာင့္ရဲ၍ေနမႈ၊
(၂) ယထာဗလ သေႏၲာသ- ေကာင္းဆိုးထူပါး ခြဲျခားေ၀ဘန္လ်က္ မိမိႏွင့္သင့္ေလ်ာ္ရံုမွ်သာ လဲလွယ္ဖလွယ္၍ သံုးေဆာင္ျခင္း၊
(၃) ယထာသာရုပၸ သေႏၲာသ- ေကာင္းမြန္အဖိုးတန္ေသာ ပစၥည္းမ်ားကို သူတပါးအား ေပးလႉလ်က္ မိမိမူကား သူတပါး
မႀကိဳက္ေသာ ပစၥည္းမ်ားကိုသာ ရွာေဖြသံုးေဆာင္ျခင္း။

သန္႕ရွင္းေရးတရား ၃-ပါး။ ။ ၎င္း သရုပ္ကို (ေသာေဓယ်တရား ၃-ပါး)၌ ဆိုအံ့။

သပၸါယအျပား မ်ိဳး ၄-ပါး။ ။ ရဟန္း, ရွင္, လူတို႕ မိမိႏွင့္ မွ်တခ်မ္းသာမႈသေဘာတရား ေလးပါး။
(၁)ေဘာဇန သပၸါယ- စားေသာက္မႈ၌သင့္ေလ်ာ္ ေလ်ာက္ပတ္ျခင္း၊
(၂) အာ၀ါသ သပၸါယ- ေနထိုင္ရာ အိုး အိမ္ ေက်ာင္းတို႕ ေလ်ာက္ပတ္မႈ၊
(၃) ပုဂၢလ သပၸါယ-ေပါင္းသင္းဆက္ဆံမႈ၌ ညီၫြတ္သင့္တင့္ေရး၊
(၄) ဥတု သပၸါယ- က်န္းမာေရး၌ သင့္တင့္ေလ်ာက္ပတ္မႈ။

သပၸါယအျပား ၇-ပါး၊ တနည္း။ ။ ဥပရိပဏၰာသ ။႒။ ၁၁၅။
အာ၀ါေသာ, ေဂါစေရာ ဘႆံ၊ ပုဂၢေလာ, အထ ေဘာဇနံ။
ဥတု ဣရိယပေထာ ေစ၀၊ သပၸါေယာ ေသ၀ိတေဗၺာ တိ။

သပိတ္အျပား၊ မ်ိဳး ၂-ပါး၊ ဘုရားခြင့္ျပဳခ်က္။ ။
(၁) မတၱိကာ ပတၱ- ေျမသပိတ္္မ်ိဳး၊
(၂) အယ ပတၱ- သံသပိတ္မ်ိဳး၊
ရဟန္းေတာ္မ်ား အတြက္ ထိုသပိတ္ ၂-မ်ိဳးသာ အပ္၏။

သပိတ္မ်ိဳး ၃-ပါး။ ။ ရဟန္း သာမေဏတို႕ သံုးေဆာင္ရန္ ဘုရားခြင့္ျပဳေတာ္မူေသာ သပိတ္ သံုးမ်ိဳး၊ အက်ယ္ကို ၀ိနည္း ပတၱ၀ဂ္၌ ရႈပါ။
(၁) ဥကၠ႒သပိတ္- မေျပာ့မမာ အေလာေတာ္ ခ်က္ၿပီး ထမင္းသံုးျပည့္တခြက္ ၀င္ေသာ သပိတ္၊
(၂) မဇၩိမသပိတ္- ၎င္းထမင္းမ်ိဳး သံုးခြက္ႏွင့္တစလယ္၀င္ေသာ သပိတ္၊
(၃) ၾသမကသပိတ္- ၎င္းထမင္းမ်ိဳး သံုးခြက္ႏွင့္တလမယ္ ၀င္ေသာ သပိတ္။

သပိတ္ ၉-လံုး။ ။ ပါရာဇိက ။ပါ။၃၅၃။႒။ဒု-အုပ္။၂၈၁။အထက္ပါသံုးမ်ိဳးကို ကိုးမ်ိဳးျပားပံု။
«က» ။
(၁) ဥကၠ႒သပိတ္-အထက္ႏွင့္ တူ၏၊
(၂) ဥကၠ႒ဳကၠ႒သပိတ္-ဥကၠ႒ သပိတ္ထက္ႀကီးသည္၊ (၎င္းသည္ အဓိ႒ာန္၀ိကပၸနာ မအပ္။)
(၃) ဥကၠ႒ ၾသမက သပိတ္- ဥကၠ႒သပိတ္ေအာက္ငယ္၍ မဇၩိမသပိတ္ထက္ ႀကီးသည္။
«ခ»။
(၄) မဇၩိမသပိတ္- အထက္ႏွင့္တူ၏၊
(၅) မဇၩိမုကၠ႒ သပိတ္-မဇၩိမ သပိတ္ထက္ႀကီး၍ ဥကၠ႒ သပိတ္ေအာက္ ငယ္သည္၊
(၆) မဇၩိေမာမက သပိတ္-မဇၩိမသပိတ္ေအာက္ ငယ္၍ ၾသမက သပိတ္ထက္ ႀကီးသည္။
«ဂ»။
(၇) ၾသမကသပိတ္-အထက္ႏွင့္ တူ၏၊
(၈) ၾသမက ဥကၠ႒သပိတ္- ၾသမကသပိတ္ထက္ႀကီး၍ မဇၩိမ သပိတ္ေအာက္ငယ္သည္၊
(၉) ၾသကေကာမက သပိတ္- ၾသမက သပိတ္ေအာက္ငယ္သည္၊ (၎င္းသည္ အဓိ႒ာန္ ၀ိကပၸနာ မအပ္။)
အက်ယ္ အဆံုးအျဖတ္ကို ၀ိနည္းေတာ္ ပတၱ၀ဂ္မွာရႈေလ။

သပိတ္ေမွာက္ျခင္း၏ အဂၤါ ၈-ပါး။ ။ ရဟန္ေတာ္မ်ားက ဒါယကာမ်ားအား သပိတ္
ေမွာက္ရျခင္း အဂၤါ၈-ပါးဟူ၏။ ၀ိနည္းေတာ္မွ။
(၁) ဘိကၡဴနံ အလာဘာယ ပရိသကၠန- ရဟန္းတို႕အား လာဘ္တိတ္ေအာင္ လာဘ္မရေအာင္ ျပဳလုပ္ျခင္း၊
(၂) အနတၱာယ ပရိသကၠန- အက်ိဳးမဲ့ျဖစ္ေအာင္ျပဳျခင္း၊
(၃) အ၀ါသာယ ပရိသကၠန- ေနၿမဲေက်ာင္းကန္၌ မေနႏိုင္ေအာင္ျပဳျခင္း၊
(၄) အေကၠာသန-ဆဲေရးျခင္း၊
(၅) ေဘဒန-ရဟန္းခ်င္းဂိုဏ္းကြဲေအာင္ျပဳျခင္း၊
(၆) ဗုဒၶအ၀ဏၰ ဘာသန- ဘုရား၏ ဂုဏ္ေက်းဇူးမဲ့ကိုေျပာဆိုျခင္း၊
(၇) ဓမၼ အ၀ဏၰ ဘာသန- တရား၏ ဂုဏ္မဲ့ကို ေျပာဆိုျခင္း၊
(၈) သံဃ အ၀ဏၰ ဘာသန-သံဃာ့ ဂုဏ္ေက်းဇူးမဲ့ကို ေျပာဆိုကဲ့ရဲ႕ျခင္း။
မွတ္ခ်က္။ ။ ပတၳနိကၠဳဇၨန ကံေဆာင္ျခင္း အဂၤါ ၈-ပါးျဖစ္သည္။

သပၸဳရိသ ဂုဏ္အဂၤါ ၇-ပါး။ ။ မဂ္ဖိုိလ္ရေၾကာင္း တရားလမ္းေကာင္းၫႊန္ျပ ေဟာၾကား
သူတို႕၏ ဂုဏ္အဂၤါ ၇-ပါး။
(၁) ပိယ ဂုဏ္-သတၱ၀ါမွန္သမွ် ခ်စ္ျမတ္ႏိုးလွျခင္း၊
(၂) ဂုရုဂုဏ္- ကမၻာသားအားလံုးတို႕ေလးစားႏိုင္ေသာ ကိုယ္က်င့္သိကၡာ ရရွိျခင္း၊
(၃) ဘာ၀နီယ ဂုဏ္- ေ၀ဘန္သံုးသပ္ႏိုင္ေသာ ဥာဏ္ရွိရျခင္း၊
(၄) ၀တၱဂုဏ္- ေမးသမွ် ေခ်ပေျဖဆိုႏိုင္မႈ ရွိရျခင္း၊
(၅) ၀စနကၡမ ဂုဏ္- ေမးစမ္းေျပာဆိုသမွ် သည္းခံႏိုင္ရျခင္း၊
(၆) ဂမၻီရ ဂုဏ္- နက္နဲခက္ခဲေသာ တရားျမတ္ကို ေဟာၾကားထုတ္ေဖၚျပႏိုင္မႈ ရွိရျခင္း၊
(၇) ေနာစာဌာန ဂုဏ္- မေလ်ာ္ရာဌာန၌ မေဟာျပမတိုက္တြန္းမႈရရွိျခင္း။

သပၸဳရိယ ဒါနမ်ိဳး ၅-ပါး။ ။ ပဥၥဂၤုတၱရ။ပါ။ ၁၅၂။႒။၅၃-၌ အက်ယ္ရႈပါ။
၎င္း သရုပ္(အသပၸဳရိသ ဒါနမ်ိဳး ၅-ပါး)ႏွင့္ ဗ်တိရိက္ ယူပါေလ။

သဗၺၫုတဥာဏ္၏ အစြမ္း ၃-ပါး။ ။ သဗၺၫုတဥာဏ္ေတာ္၏ အားအစြမ္း၃-ပါး။
(၁) ေဉယ်ဓံတရား ငါးပါးတို႕ကို သေဘာအားေလ်ာ္စြာ သိစြမ္းႏိုင္ျခင္း၊
(၂) သို႕ သိသည့္အားေလ်ာ္စြာ ထိုေဉယ်ဓံတရားတို႕၏ေဟာအပ္ေသာ အျပားကိူ သိစြမ္းႏိုင္ျခင္း၊
(၃) ေ၀ေနယ်ပုဂၢိဳလ္တို႕၏ အာသယ အဓိမုတၱိ အစရွိသည္ကို ထင္ရွားေအာင္ ျပစြမ္းႏိုင္ျခင္း။

သဗၺစိတၱ သာဓာရဏ ေစတသိက္ ၇-ပါး။ ။ စိတ္ ၈၉-ပါးလံုးႏွင့္ ယွဥ္ေသာေစတသိက္မ်ားဟူ၏
(၁) ဖႆ- အာရံု၏အရသာကို ခံစားျခင္းလကၡဏာ၊
(၂) ေ၀ဒနာ- အာရံု၏ အရသာကို ခံစားျခင္းလကၡဏာ၊
(၃) သညာ- အာရံုကိုမွတ္၍ သိျခင္း လကၡဏာ၊
(၄) ေစတနာ- ေစ့ေဆာ္ႏႈိးေဆာ္ျခင္းလကၡဏာ၊
(၅) ဧကဂၢတာ- မိမိအာရံုမွ တပါးသို႕ မေရြ႕ရွားျခင္း, သမၸယုတ္တရားတို႕ကို မပ်ံ႕လြင့္ျခင္းလကၡဏာ ႏွစ္ပါး၊
(၆) ဇိ၀ိတိေႁႏၵ- မိမိႏွင့္အတူျဖစ္ဖက္ ယွဥ္ဖက္တရားတို႕ကို ေစာင့္ေရွာက္ျခင္း လကၡဏာ၊
(၇) မနသိကာရ- ယွဥ္ဖက္တရားစုကို အာရံုသို႕ ေျပးေစျခင္း စုိင္းႏွင္ျခင္းလကၡဏာရွိ၏။

သဘင္ပြဲမ်ား၊ ၾကဴးေပ်ာ္သြား၊ ၆-ပါး အျပစ္ရ။ ။ ၎င္း သရုပ္ကို (ပြဲလမ္းသဘင္၊ ေပ်ာ္ၾကဴးလွ်င္၊ ၆-အင္ အျပစ္ရ) ဟူေသာ သုေတသန၌ဆိုခဲ့ၿပီ။