Thursday, December 25, 2008

ရ---ရံ ၃-ေရြ မွ ရဟန္းဟုတ္မွန္၊

ရံ ၃-ေရြ ။ ။ နန္းေတာ္တြင္း၌မင္းမိဖုရားသားေတာ္ သမီးေတာ္မ်ားကို ခစားေဖ်ာ္ေျဖရေသာ ရံေရြေတာ္မ်ဳိး ၃-စား၊ ေတာ္၀င္သူကညာပ်ဳိ မ်ားကို ေခၚဆိုသည္။
(၁) ရံေရြေတာ္ငယ္- ေဂါရီ, ႏွင့္ ကညာ, ေခၚေသာ ရံေရြမယ္မ်ား၊
(၂) ရံေရြေတာ္လတ္ - ကုမာရီႏွင့္ ေသြးစုန္းေခၚ ရံေရြမယ္မ်ား။
(၃) ရံေရြေတာ္ၾကီး- မ်က္မည္း ႏွင့္ မ်က္၀န္းေခၚရံေရြမယ္မ်ား။
၎င္းကိုရည္၍ မဃေဒ၀လကၤာ၌ "ေဂၚရီကား ရွစ္၊ ဆယ္ႏွစ္ ကညာ၊ ဆယ့္ႏွစ္မွာမူ၊ ကုမာ ေခၚထံုး၊
ဆယ့္သံုးႏွစ္မယ္၊ ေသြးစုန္းရြယ္ႏွင့္၊ တသြယ္ပိုင္းျခား၊ ဆယ့္ငါးမ်က္မည္း ၊ ၾကည္းၾကည္းၾကည္ရႊန္း၊
ႏွစ္ဆယ္ဆန္းက၊ မ်က္၀န္းမည္လြင္၊ ဤမွ်လွ်င္သား၊ ေတာ္၀င္ရြယ္ေကာင္း၊ နတ္မယ္ေပါင္းတို႔" ဟုစပ္ဆိုထားေလသည္။

ရံ ၃-ေရြ၊ တနည္း၊ ။ မႏၱေလး ကုန္းေဘာင္ဆက္ ရာဇ၀င္က်မ္းျပဳ ဦးေမာင္ေမာင္တင္ထံ
'ညဥ့္သံုးယာမ္ခါ၊ ေလျပည္လာ' ပတ္ပ်ဳိး၌ပါသည့္ 'သံုးေရြေၾကာ့ရင္' ကို ဖ်ာပံုျမဳိ႕ျမန္မာစာေပ ၾကီးပြားေရးအသင္း
အတြင္းေရးမႉးဆရာေငြက ေမးျမန္းေသာအခါ 'သံုးေရြေၾကာ့ရင္' ဆိုေသာ စကားမွာ အရြယ္သံုးပါး ပိုင္းျခားခယမ္း
ထမ္းရြက္ရေသာ ရံေရြေတာ္တို႔၏အသွ်င္ဟု ဆိုလိုသည္။
အက်ယ္ကိုလင္းလွ်င္၊ သံုးေရြဆိုသည္မွာအရြယ္သံုးပါးကို ပိုင္းျခားျပီးလွ်င္
၁၃-ႏွွစ္အရြယ္ထိ ၾကက္ေတာင္၊ ေပါက္ခ်ဳိက္၊ ညြန္႔ကိုက္၊ ဆံစည္း၊ စုလည္း၊ ျမကံုး ျဖစ္သည့္ အပ်ိဳေတာ္မ်ားက တေရြ။
၎င္းအထက္ အသက္ ၃၀-ႏွစ္ရြယ္ထိ အပ်ဳိေတာ္မ်ားကတေရြ။
၎င္းအထက္ အသက္ၾကီးေသာ အပ်ဳိေတာ္ အထိန္း အယ အခ်ီေတာ္မ်ားက တေရြ၊
ျဖစ္သျဖင့္ ေပါင္း၃-ေရြ ရွိသည္ဟု ေျဖဆိုထားသည္ကို ၎င္းမူအတိုင္း ထည့္သြင္းေဖာ္ျပလိုက္ပါသည္။

ရကင္သံ ၃၇-ခ်င္း။ ။ ၀ါ, ဂီ, နစ္, တို့အတြက္ ေတာင္ဘီလာ မွတ္စုမွ။
အခ်ီႀကီး သံ, အခ်ီငယ္ သံ, ဆရာေတာင္း သံ, ဆရာပန္ သံ, ဆရာညႊန္း သံ,
အတြင္းတီးေျပ သံ, အျပင္တီးေျပ သံ, ဆင္ျဖဴေရခ် သံ, ေရႊပလႅင္တည္ သံ, ေဗာဓိရြက္ သံ,
ဇမၺဳသေျပသီးေၾကြ သံ, ငါးၾကင္းၿမီးခတ္ သံ, ခရုသင္း သံ, ခြက္ခြင္း သံ, ဘီလူး၀မ္းစည္ၾကိဳးသံ,
ျမစ္ေတြးလန္႕တြန္ သံ, ျမစ္ေတြး ငွက္တြန္ သံ, သိၾကားအုပ္ေဆာင္း သံ, သိၾကားခလုပ္ သံ,
သိၾကားေရကန္တင္ သံ, (၂၀)
သိၾကားေလာက္ပစ္ သံ, ကင္းပတ္ႀကီး သံ, ကင္းပတ္ငယ္ သံ, သေျပလား သံ, ထံုးကိုးတံ သံ,
ေမ်ာက္မင္းဦ သံ, မိတၳိလာ ကန္ ေပါက္ သံ, ၿပံဳးကာရယ္ရႊင္ သံ, ေနာက္ျမင္းလွ သံ, ကသာ၀န္းလည္ သံ, (၃၀)
ပြင့္လွေရႊ၀ါ သံ, လုလင္ျပန္ ေတာစည္ သံ, လကၤာကုႏီၲ သံ, ျမင္းလွ စာေတာင္း သံ, ျမင္းလွခြါ သံ,
တငါမ အဲခ်င္းသံ, စၾကာမင္း ဘိသိက္ေျမႇာက္သံ, ေပါင္း ၃၇-သံ ျဖစ္၏။

ရင့္မာ တက်ိပ္ ။ ။ အနာဂေတာင္ က်မ္းမွ၊ ပါရမီ ရင္မာၿပီးၾကေသာဘုရားအေလာင္းေတာ္မ်ား။
ဘုရားဆုပန္၊ ရင့္မာ သံ၊ ဧပန္မွတ္ကြဲ႔၊ တက်ိပ္တဲ့၊
(၁) ေရွးဦးအစ၊ မိေတယ်၊ သိၾကေလကြဲ႕၊ အေလာင္းတဲ့၊
(၂) ရာမမင္းေကာင္း၊ ဆုပန္ေတာင္း၊ တေၾကာင္းမွတ္ကြဲ႕၊ အေလာင္းတဲ႕၊
(၃)ေကာသလမင္း၊ ေက်ာ္သံျပင္း၊ မယြင္းဘူးးကြဲ႕၊ အေလာင္းတဲ႕ ၊
(၄) အဘိဘူ နတ္၊ ေက်ာ္ႏွံ့စပ္၊ သိတတ္ေစကြဲ႕၊ အေလာင္းတဲ႕၊
(၅) အသူရိန္နတ္၊ ေခၚပညတ္၊ သိ တတ္ေစကြဲ႕၊ အေလာင္းတဲ့၊
(၆) ဒီဃေသာဏီ၊ ပုဏၰားမည္။ အညီမွတ္ကြဲ႕။ အေလာင္းတဲ့၊
(၇) ၀ဂႋကဆို၊ ပုဏၰားပ်ိဳ၊ အိုေအာင္မွတ္ကြဲ႕၊ အေလာင္းတဲ့၊
(၈) ေဒါေဒယ်ေခၚ၊ ပုဏၰားေက်ာ္၊ ေပ်ာ္ေပ်ာ္မွတ္ကြဲ႕၊ အေလာင္းတဲ့၊
(၉) နာဠာဂိရိ၊ ဆင္ဟတၳိ၊ သိၾကေလကြဲ႕၊ အေလာင္းတဲ့၊
(၁၀) ပလလဲဆင္၊ အမည္တြင္၊ ထင္ထင္မွတ္ကြဲ႕၊ အေလာင္းတဲ့။

ရည္မွတ္၍သတ္၊ ကံေျမာက္လတ္၊ ၆-ရပ္ အဂၤါသိ။ ။ ပါဏာတိပါတကံ၏ပေယာဂ ရွစ္မ်ိဳးတြင္ ဥဒၵိႆ ပေယာဂ၏ အဂၤါ ၆-ပါးကို ဆိုသည္၊ ပါရာဇိကဏ္ အ႒ကထာမွ။
(၁) ၀တၳဳကို မွတ္၍ သတ္ခိုင္းျခင္း၊
(၂) အခ်ိန္ကာလကို မွတ္၍ သတ္ခိုင္းျခင္း၊
(၃) အရပ္ ေဒသကို မွတ္၍ သတ္ခိုင္းျခင္း၊
(၄) ထား, လွံ, စသည့္ လက္နက္မ်ိဳးကို မွတ္၍ သတ္ခိုင္းျခင္း၊
(၅) ထိုင္ျခင္း, သြားျခင္း, စသည္ ဣရိယာပုတ္ကို မွတ္၍ သတ္ခိုင္းျခင္း၊
(၆) သတ္ပံု သတ္နည္းကို ဘယ္ပံုသတ္ရ မည္ဟု ေျပာျပပံုကို မွတ္၍သတ္ခိုင္းျခင္း။
ဤခိုင္းေစခ်က္တို႕မွ လြဲ၍သတ္လွ်င္ ကံမေျမာက္ေပ။

ရတနာ ၃-ပါး။ ။
သုတၲနိပါတ္။ပါ။၃၀၂႒။ပ-အုပ္။၂၆၃-၌ အက်ယ္ရႈပါ။ ေလာက၌ အျမတ္ဆံုး အေကာင္းဆံုး ျဖစ္ေတာ္မူေသာ ဘုရားရတနာ, တရားရတနာ, သံဃာရတနာ ကို ရတနာသံုးပါးဟု ေခၚမွတ္ၾက၏။

ရတနာ ၇-ပါး။ ။ လူတို့ အသံုးအေဆာင္ ျဖစ္ေသာေလာကီရတနာ၇-ျဖာ။
(၁) သု၀ဏၰ- ေရႊ၊
(၂) ရဇတ- ေငြ။
(၃) မုတၲာ- ပုလဲ၊
(၄) မဏိ- ပတၲျမား၊
(၅) ေ၀ဠဳရိယ- ေၾကာင္မ်က္ရႊဲ၊
(၆) ၀ဇီရ- စိန္၊
(၇) ပ၀ါဠ- သႏၲာ။

ရတနာ ၉-ပါး။ ။ န၀ ရတနာ ေခၚ 'န၀ရတ္ ၉-ပါး' ကိုပင္ 'ရတနာ၉-ပါး'ဟု မွတ္ေလ။
အက်ယ္ (န၀ရတ္ ၉-ပါး)၌ ရႈပါ။

ရတနာ ၁၀-ပါး။ ။ ၀ိနည္းပါဋိေတာ္ ပါစိတ္ ရတန၀ဂ္- ၂၁၂။႒။ ၁၅၂-မွ။
(၁) မုတၲာ- ပုလဲ၊
မဏိ- ျမ, ပတၲျမားစိမ္း၊
ေ၀ဠဳရိယ- ေၾကာင္မ်က္ရြဲ၊
သခၤ- ခရုသင္း၊
သိလာ- ေက်ာက္သလင္း၊
ပ၀ါဠ- သႏၲာ၊
ရဇတ- ေငြ၊
ဇာတရူပ- ေရႊ၊
ေလာဟိတဂၤ- ပတၲျမားနီ၊
မသာရဂံ- ပတၲျမားေျပာက္၊(၁၀)

ရတနာ ေက်ာက္မ်ား၊ အျမတ္ထား၊ မ်ိဳးျပား ၂၄။ ။ ၎င္း သရုပ္ကို (ေက်ာက္ျမတ္ ရတနာမ်ိဳး ၂၄-ပါး)၌ ဆိုခဲ့ၿပီ။

ရတု ၆-ပါး။ ။ ၀ိသုဒၶိမဂ္ ဒု-အုပ္။ ။၂၅၆။ ဤ၌ က်ဥ္းက်ဥ္းႏွင့္ လြယ္ကူေစရန္ နကၡတ္အလို, သူရိယမာသ အလို,တို့ကို မေဖာ္ျပဘဲ စႁႏၵမာသအလိုအားျဖင့္သာ ယွဥ္တြဲ၍ ျပလိုက္သည္။
(၁) သသီရ-သိသိရ ရတု၊ျပာသိုလဆန္း၁၅-ရက္ ညဥ့္ ၂-ခ်က္တီးေက်ာ္အခ်ိန္မွစ၍ တေပါင္းလဆန္း ၁၅-ရက္ ညဥ့္ ၂-ခ်က္တီး အထိကိုဆိုသည္။
(၂) နိႁႏၵရ-၀သႏၲ ရတု၊ တေပါင္းလဆန္း ၁၅-ရက္ ညဥ့္ ၂-ခ်က္တီးေက်ာ္ကစ၍ ကဆုန္လျပည့္ေန့ ညဥ့္ ၂-ခ်က္တီး အထိ။
(၃) ဂိမၼႏၲ-ဂိမွ ရတု၊ ကဆုန္လဆန္း ၁၅-ရက္ ညဥ့္ ၂-ခ်က္တီးေက်ာ္မွစ၍ ၀ါဆိုလျပည့္ေန့ ညဥ့္၂-ခ်က္တီး ခ်ိန္ထိ။
(၄) ၀ႆႏၲ-၀ႆာန ရတု၊ ၀ါဆိုလျပည့္ေန႕ ညဥ့္၂-ခ်က္တီးေက်ာ္မွစ၍ ေတာ္သလင္းလဆန္း ၁၅-ရက္ ညဥ့္ ၂-ခ်က္တီး ခ်ိန္ထိ။
(၅) သာရဒ-သရဒ ရတု၊ ေတာ္သလင္းလျပည့္ေန႔ညဥ့္ ၂-ခ်က္တီးေက်ာ္မွစ၍ တန္ေဆာင္မုန္းလဆန္း ၁၅-ရက္ ညဥ့္ ၂-ခ်က္တီးခ်ိန္ထိ။
(၆) ေဟမ-ေဟမႏၲ ရတု၊ တန္ေဆာင္မုန္းလျပည့္ ေန႕ ညဥ့္ ၂-ခ်က္တီးေက်ာ္မွစ၍ ျပာသိုလဆန္း ၁၅-ရက္ ညဥ့္ ၂-ခ်က္တီး ခ်ိန္ထိကိုေခၚဆိုသည္။

ရတုကဗ်ာအျပား မ်ိဳး ၄-ပါး။ ။ ရတုလကၤာ အမ်ိဳးအစား ေလးပါးဟူ၏။
(၁) ဧကပိုဒ္ရတု- တပိုဒ္တည္းႏွင့္ အဓိပၸါယ္ ေၾကာင္းျခင္းရာ ကုန္စံုေအာင္ေရးသား စပ္ဆိုထားေသာ ရတုမ်ိဳး၊
(၂) အျဖည့္ခံရတု- ပိုဒ္စံုရတု ျဖစ္ရမည့္အစား ေနာင္ခါ ျဖည့္စြက္ေရးသားၾကရန္အတြက္ ၂-ပိုဒ္သာ ေရးသားထားေသာ ရတုမ်ိဳး၊
(၃) ပိုဒ္စံုရတု- ၃,ပိုဒ္ျဖင့္ၿပီးျပည့္စံုေအာင္ ေရးသားစပ္ဆိုထားေသာ ရတုမ်ိဳး၊ ' မဲဇာေတာင္ေျခတို႕လို'
(၄) ပိုဒ္မ်ားရတု- ပိုဒ္စံုမွ် မကေတာ့ဘဲ ၄, ၅, ၆, ၇, ၈, ၉ ပိုဒ္ စသည္ျဖင့္ စပ္ဆိုထားေသာရတုမ်ိဳး၊
ခ်ီ, ခ်, ညီညီ, မညီညီ စပ္ဆိုႏိုင္သည္။

ရတုကဗ်ာ ခ်ီçခ်çနည္းမ်ိဳး ၂၅-ပါး။ ။ ကဗ်ာဗႏၡသာရက်မ္းမွ နည္းရရံုမွ်ယူျပသည္။
(၁) ထူးဆန္းေထြလာ- ၃ ပိုဒ္လံုး၌ ရွည္တို ခ်ီ,ခ် မတူၾကေသာ ဖြဲ႕စီကံုးနည္း၊
(၂) ညြန္႕ရွင္- အသတ္ရွိေသာ စာလံုးျဖင့္သာ ခ်ျခင္း၊
(၃) ေပါက္ျပ- အသတ္ပါ, မပါ, အကၡရာတို႔ျဖင့္ အခ်ီ, အခ်, မွ်၍ ကံုးဖြဲ႕ျခင္း၊
(၄) ငံုဖူး- ၍ ဟူေသာ အကၡရာ မပါေစဘဲ ခ်ီ, ခ် ျခင္း၊
(၅) ပုလဲသြယ္- အသတ္အကၡရာႏွင့္ ၍ ဟူေသာအကၡရာ အခ်ီ, အခ် မွာ ပါျခင္း၊
(၆) လည္ကုပ္ခ်ီ- ေရွ႕ပုဒ္၏ ဒုတိယပါဒ တတိယပါဒတို႕တြင္ တခုခုေသာပါဒ၌ အကၡရာကို၎င္း၊
အဓိပၸါယ္ကို၎င္း၊ ယူ၍ လည္ကုပ္တြင္ ခ်ီျခင္း၊
(၇) အဖ်ားေကာက္- ေရွ႕ပုဒ္၏ အခ်တြင္ပါေသာ အကၡရာအဓိပၸါယ္တို႕ကို ယူခ်ီျခင္း၊
(၈) ေရႊေလာင္းပ်ံ -က, ခ, တ, ယ, ပ, ရ, မ, ၎င္းအကၡရာ ၇-လံုး တို႕ျဖင့္ ခ်ီခ်ျခင္း၊
(၉) ေသာ္တာေရာင္- ဟု, အကၡရာေရွာင္ရွားၿပီး အသတ္တူ ကာရန္တူ အသံတူတို႕ျဖင့္ ခ်ျခင္း၊
(၁၀) ကကၠဳဆူး- ခ်ီ,ခ် ၃-ပိုဒ္လံုး၌ အခ်ီ,အခ် မညီထားျခင္း။
(၁၁) ေနေရာင္ျခည္ေျပး- က, တ, ထ, ဟူေသာ အကၡရာ ၃-လံုးတို႕တြင္ တလံုးလံုးျဖင့္ ခ်ျခင္း၊
(၁၂) ေဖ်ာက္ဆိပ္လလယ္- ၀ဏၰ တလံုးလံုးအၾကားတြင္ပါ၍ အသတ္ရွိေသာ အကၡရာျဖင့္သာ ခ်ျခင္း၊
(၁၃) ညြန္႕ဟံု- ၀သတ္ အကၡရာမ်ား၍ ခ်ျခင္း၊
(၁၄) ခိုင္ညႊန္႕ခက္ျဖာ- ၇-လံုးျဖင့္ အဆံုးခ်ျခင္း၊
(၁၅) မဏိဆံက်င္- ၉-လံုးျဖင့္ အဆံုး ခ်ျခင္း၊
(၁၆) အာသာ၀တီ၀တ္ဆံ- ၁၀-လံုးျဖင့္ ခ်ျခင္း၊
(၁၇) မဏိဦးျပည္း- ၁၅-လံုးျဖင့္ ခ်ျခင္း၊
(၁၈)ေဇာ္တခိုင္လံုး- ၁၉-လံုးျဖင့္ ခ်ျခင္း၊
(၁၉) မျပတ္ေကသာ- ၂၅-လံုးျဖင့္ခ်ျခင္း၊
(၂၀) ဇမၺဴ႕သေျပသီးမွည့္- ၃၅-လံုး အဆံုးခ်ျခင္း၊ ထို႕ထက္လြန္၍ မခ်ေကာင္းေခ်၊
(၂၁) ခ်ိန္ခြင္လွ်ာ- ပဌမႏွင့္ တတိယပိုဒ္တို႕မွာသံတူခ်၍ ဒုတိယပိုဒ္မွာ သံကြဲခ်ျခင္း၊
(၂၂) ဘီလူးရယ္- သရူပ, သ၀ဏၰ အကၡရာ အသတ္, အသံ စ သည္တို႕ကို မတူလွီးလဲႊျပဳ၍ စီကံုးျခင္း၊
(၂၃) စာ က်ိဳး- ငသတ္, ညသတ္၊ တသတ္, ပသတ္၊ နသတ္, မသတ္တို႕ကို စပ္ျခင္း၊ ခ်ီ,ခ်ျခင္း၊
(၂၄) စာဆန္း- က၀ိ မပီသ, ကဗ်ာ့ဥပေဒမရွိသည့္ ေခတ္ဆန္းစာေပဟူသမွ်၊
(၂၅) စာထံုး- စာက်ိဳးကိုပင္ ေခၚဆိုသည္။

ရတုစပ္ရာ၊ နည္း ၆-ျဖာ၊ က်မ္းလာ အဘယ္နည္း။ ။ ရတုစပ္နည္းႏွင့္ပတ္သက္၍ က်မ္းေပါင္း မ်ားစြာလာရွိၾကေသာ္လည္း ဤ၌ ကဗ်ာဗႏၶသာရက်မ္း၌လာသည္ဟု ေျဖဆိုပါအံ့။ ၎င္းပံုစံကို (အစပ္ ၆-ပါး) ၌ျပန္ရႈေလ။

ရတုပိုဒ္စံုမ်ိဳး ၅-ပါး။ ။ ပိုဒ္စံု စပ္ပံု နည္းမ်ိဳး ငါးပါးကိုဆိုသည္၊ ပိုဒ္စံုဆိုသည္ကား ၃-ပုဒ္ကို ဆို၏။
(၁) ရိုးရိုးပိုဒ္စံု- အစပ္ ၆-ပါး၌ ျဖစ္သလို ထည့္သြင္းစပ္ဆိုသြားေသာပိုဒ္စံုရတုမ်ား
ပံု- မဲဇာေတာင္ေျခ- တို႕လို။
(၂) သတ္ေစ့ႏွက္၊ ၃-ခ်က္ညီပိုဒ္စံု-ကာရန္ ၃-ခ်က္လံုးကို ညီၫြတ္စြာ ၃-ပိုဒ္လံုး၌
မခြၽတ္ေအာင္ စပ္ဆိုသြားေသာရတုပိုဒ္စံုမ်ား။ ပံု-ဒု န၀ေဒးဆို'ၫြန့္လမ္းေရႊ၀ါ' တို႕လို။
(၃) စၾကာလည္ ပိုဒ္စံု- စၾကာမ်ားလည္သလို မိမိ၏ အခ်ီပိုဒ္ႏွင့္ ပင္အဆံုး၌ထပ္၍ခ်ေသာ ပိုဒ္စံုမ်ိဳး။
ပံု၊ ရခိုင္ မိၫိုဆို"နန္းတြင္မိၫို၊ ကြၽႏု္ပ္ ဆိုသား (ယ)နန္းတြင္းမိၫိုသာ တကား" တို႔လို။
(၄) ကိုယ္တြင္းျပည့္ ပိုဒ္စံု- ကိုယ္ႏွင့္တူေသာ အလည္ပိုဒ္ အားလံုးတို့၌ပဌမ ပိုဒ္၏ သတ္ပံုကာရန္အတိုင္း
မခြၽတ္လိုက္ယူ စပ္ဟပ္ ရေသာပိုဒ္စံုမ်ိဳး၊ ပံု-ရွင္ရ႒သာရဆို
(က) ျမသြယ္ေရာင္လွ်ံ၊ ကံုး၍ပန္လ်က္၊ ၀င္းစံေၾကြရြက္၊ ဖူးသစ္ထြက္ေသာ္ (လ)။
(ခ) လွသြယ္ေခါင္စံ၊ သံုးေရြရံလ်က္၊ မင္းစံ ေရႊညက္၊ ဦးသစ္ခက္ေသာ္ (လ)။
(ဂ) ျမရြယ္ေတာင္ရံ၊ ရံုးေတြ႔စံလ်က္၊ တင္းသံေစခက္၊ ၾကဴးႏွစ္သက္ေသာ္(လ)၊ အပိုဒ္ရွိသမွ်ဤနည္း စပ္။
(၅) ေတာင့္ထဲတြန္႔ ပိုဒ္စံု-ပိုးေတာင့္ထဲ တြန္႕သလို ေကာက္ေကြ႔ တြန္႔လိမ္ကာ ၄-လံုးတမ်ိဳး၊ ၅-လံုး တခါ၊ စပ္ဆို သီကံုးသြားေသာပိုဒ္စံုမ်ိဳး၊
ပံု-ရွင္ရ႒သာရဆို "ေဒ၀စၦရာ၊ ျပင္လ်ာ သင့္တင့္ေယာင္၊ ေရႊၾကက္ေတာင္၀ယ္၊ လွေခါင္တင့္မ်ိဳးလႊတ္ (ယ) ေရႊရင္ ဖံုးတံုမဖံုးတံု" တို႔လို။

ရတုမ်ိဳး ၃-ပါး။ ။ ဥတုမ်ိဳး ၃-ပါးကိုပင္ အခ်ိဳ႔စာေပတို႔၌ 'ရတု'ဟူေသာ ေ၀ါဟာရ
ျဖင့္ ေရးသံုးၾကကုန္သည္၊ သေဘာ အတူပင္ မွတ္ပါ။

ရန္ေအာင္ျမင္ရာ၊ နည္း ၆-ျဖာ၊ သိပါ အစိုးရ။ ။ ဇာတ္ ။ပါ။ ပ-အုပ္။၁၃၁။႒။ တတိယအုပ္။ ၁၉၁-စသည္တို့၌လည္း ပါရွိသည္။ ရာဇနီတိမွ။ ရန္သူမ်ားကို ေအာင္ႏိုင္မႈ နည္းပရိယာယ္၆-ပါး။
(၁) စားနပ္ရိကၡာ ခဲယမ္းမီးေက်ာက္ လက္နက္ စစ္သည္ဗိုလ္ပါတို့ ေတာင့္တင္းျပည့္စံုျခင္း၊
(၂) ပရိတ္ေတာ္ႏွင့္ မႏၲရားမႏၲန္တို့ကို ရြတ္ဖတ္ျခင္း။
(၃) ပညာရွိတို့ႏွင့္ တိုင္ပင္ျခင္း၊
(၄) ခ်စ္ဖြယ္စကားကိုေျပာဆိုျခင္း၊
(၅)လက္ေဆာင္ပဏၰာေတာ္ကို ပို့ဆက္ျခင္း၊
(၆) အမ်ိဳးအႏြယ္ဆက္စပ္ျခင္း, မိတ္ဖြဲ႔ျခင္း။

ရန္ၿငိဳးေျဖေၾကာင္း တရား ၅-ပါး။ ။ ရန္သူအေပၚ၌ ရန္ၿငိဳးေျပစရာ တရားငါးပါး။
(၁) ေမတၱာ ဘာေ၀တဗၺာ- ရန္သူ၌ ေမတၱာပြားပါ၊
(၂) က႐ုဏာ ဘာေ၀တဗၺာ- ရန္သူကို သနားညႇာတာပါ၊
(၃) ဥေပကၡာ ဘာေ၀တဗၺာ- လ်စ္လ်ဴရႈလိုက္ပါ၊
(၄) အသတိ မနသိကာေရာ- ေမ့ေပ်ာက္ပစ္လိုက္ပါ၊
(၅) ကမၼႆ ကတာ အဓိ႒ာတဗၺာ- သူျပဳသမွ်အမႈ သူ႔ကံႏွင့္သူ ျဖစ္ပါေစေတာ့ ဟူေသာ သေဘာထားလိုက္ပါ။

ရန္ၿငိဳးဖြဲ႔ေၾကာင္းတရား ၉-ပါး၊ ၁၀။ ။ န၀ဂၤုတၱရ ပါဠိေတာ္။ ၂၀၈။႒။ ၂၇၆။ ဒသဂုၤတၱပါဠိေတာ္။ ၃၇၅။႒။၃၂၄၌ အက်ယ္ရႈပါ။ အာဃာတ၀တၱဳ ဆယ္ပါးလည္း ေခၚ၏။ ေဒါသျဖစ္ရန္ နီးစြာေသာ အေၾကာင္းတို႔တည္း။
(၁) မိမိစီးပြားမဲ့ကို ယခုျပဳလုပ္ေနသူ၊
(၂) ေရွးကျပဳခဲ့ဘူးသူ၊
(၃) ေနာင္ခါျပဳမည့္သူ၊
(၄) မိမိခ်စ္သူစီးပြားမဲ့ကို ယခုျပဳလုပ္ေနသူ၊
(၅) ေရွးကျပဳခဲ့ဘူးသူ၊
(၆) ေနာင္ခါျပဳမည့္သူ၊
(၇) မိမိမုန္းသူ၏ စီးပြားဥစၥာ ယခုတိုးတက္ေနျခင္း၊
(၈) ေရွးက တိုးတက္ခဲ့ျခင္း၊
(၉) ေနာင္လည္း တိုးတက္အံ့ျဖစ္ျခင္း၊
(၁၀) မိုဃ္းရြာလြန္း, ေနပူလြန္း, ေလတိုက္လြန္း, မရြာ, မပူ, မတိုက္၊ လသာ, လ မသာျခင္း၊ ခလုပ္တိုက္မိျခင္းတို႔၌ အရာမဟုတ္ဘဲလ်က္အမ်က္ထြက္ျခင္းဟူေသာ အ႒ာန ေကာပ။

ရန္ၿငိဳးမ်က္ထား၊ အျပစ္မ်ား၊ ၅-ပါး မေကာင္းသင့္။ ။ ၎င္း သရုပ္ကို (အမ်က္ပြားမ်ား၊ ျပစ္တရား၊ ၅-ပါး က်မ္း၌ဆို) ဟူေသာ သုေတသန၌ ဆိုခဲ့ၿပီ။

ရန္လည္း မဆိုင္၊ မၿပိဳင္တရား၊ မ်ိဳး ၁၀-ပါး၊ ေရွာင္ရွားစရာ အဘယ္နည္း?။ ။
ဤ၌ အေမးပုစၦာျပဳသူက ဆယ္ပါးသာ ေမးထားေသာ္လည္း ၾသ၀ါဒထူးပ်ိဳ႔၌ ၁၁-ပါးမွ် လာရွိ၏၊ ထို႔ေၾကာင့္ ၎င္းပ်ိဳ႔စာမူအတိုင္းပင္ ေျဖဆိုလိုက္အံ့၊ ရန္မျပဳရာ၊ ဆယ့္တစ္မွာကား-
(၁) အာဏာထန္ျပင္း၊ စိုးမင္းတို႔အား၊ ရန္ျပဳမွားေသာ္၊ ေႏွာင္ထားပုတ္ခတ္၊ ေဘးေတြ႔တတ္၏။
(၂) မွႈးမတ္စစ္ကဲ၊ သူရဲဗိုလ္မွဴး၊ တပ္မွဴးစစ္ကြပ္၊ စစ္ၾကပ္မႈထမ္း၊ ရာထမ္းတို႔အား၊ ရန္ျပဳမွားေသာ္။
ေၾကထြားရိပြတ္၊ ကြပ္ညႇပ္ျပင္း၍၊ ခ်ည္ေႏွာင္ေတြ႔၏။
(၃) ေနာက္ေရွ႔ျမင္သီး၊ သူႀကီးေၾကးကိုင္၊ ေျမတိုင္စခ်ီ၊ အစီအရင္၊ ရြာရွင္တို႔အား၊ ရန္ျပဳမွားေသာ္၊
ရပ္ျခားေျမေရြ႔၊ ႏွင္ထုတ္ေတြ႔၏။
(၄) ညဥ္႔ေန႔ခတ္လည္၊ ရာဇာ့စည္ႏွင့္၊ ေမာင္းသည္တို႔အား၊ ရန္ျပဳမွားေသာ္၊ ထိပါးမ်က္ေငြ႔၊ ဆင္းရဲေတြ႔၏။
(၅) သိမ္ေမြ႔အာစာ၊ ေခမာရည္မွန္း၊ ရဟန္းတို့အား၊ ရန္ျပဳမွားေသာ္၊ ေလးပါးပါယ္ေငြ႔၊ ဆင္းရဲေတြ႔၏။
(၆) အေလ့ဘာသာ၊ ယုတ္မာက်င့္ရိုး၊ ကြၽန္ဆိုးတို႔အား၊ ရန္ျပဳမွားေသာ္၊ ေလးစားမေထ၊ မ႐ိုေသလွ်င္၊ ျပဳေလတံု၍၊ ၾကံစည္ေမ့၏။
(၇) ေရေျမ႔တံခြန္၊ မင္းကြၽန္တို႔အား၊ ရန္ျပဳမွားေသာ္၊ လည့္ျပားပတ္ေကြ႔၊ကုန္းတိုက္ေတြ႔၏။
(၈) ႀကီးေလ့ဂုဏ၊ မိဘတို႔အား၊ ရန္ျပဳမွားေသာ္၊ စကားေလာင္ေ၀့၊ မႈ ရာေတြ႔၏။
(၉) ေရႊေငြအတိ၊ နက္က်ိျဖင္ေအး၊ သူေ႒းတို႔အား၊ ရန္မူမွားေသာ္၊ တရားျပဳ၍၊ အေလ်ာ္ေတြ႕၏။
(၁၀) ေကာင္းေစ့မဟုတ္၊ သူယုတ္တို႔အား၊ ရန္ျပဳမွားေသာ္၊ စကားစမည္၊ အရွည္အတို၊ မရိုမေသ၊
အေထြေထြလွ်င္၊ ပေလြလြင့္၍၊ ကဲ့ရဲ့ေတြ႔၏။
(၁၁) ခ်မ္းေျမ႔ယွဥ္မွီး၊ အိမ္နီးခ်င္းအား၊ ရန္ေတြ႔မွားေသာ္၊ ရြာသားရြာသူ၊ ဦးမည္းျဖဴတို႔၊ ျငဴစူေစာင္းမဲ၊
ျငီးေငြ႕ျမဲသည္၊ ဆိုဆဲခံရ မွန္မုခ်။

ရန္သူမ်ိဳး ၄-ပါး။ ။ ဤ၌ က်က္မွတ္ရ လြယ္ကူေစရန္ စာဏက်ပ်ိဳ႔မွယူျပ လိုက္သည္။
(၁) ေမြးသည့္ဘခင္၊ ေက်းဇူးရွင္လည္း၊ ေၾကြးတင္ေအာင္သာ၊ ျပုလုပ္ပါမူ၊ ေသခ်ာစီစစ္၊ ရန္သူျဖစ္၏။
(၂) အခ်စ္ပိုအင္၊ ေမြးမိခင္လည္း၊ ေပ်ာ္ရႊင္မိုက္မွား၊ လင္ငယ္ထားမူ၊ မွတ္သားစင္စစ္၊ ရန္သူျဖစ္၏။
(၃) ေမတၱာဆပြား၊ ခ်စ္မယားလည္း၊ အမ်ားေငးမွ်၊ အလြန္လွမႈ၊ မွတ္ၾကစင္စစ္၊ ရန္သူျဖစ္၏။
(၄) ရင္ႏွစ္ေခၚျငား၊ သီၼးသားလည္း၊ သင္ၾကားပညာ၊ ကင္းမဲ့ပါမႈ၊ မွတ္ရာစင္စစ္၊ ရန္သူျဖစ္၏။

ရန္သူမ်ိဳး ၅-ပါး။ ။ ပဥၥဂုၤတၱရ။ပါ။၂၂၆။ ေထရီဂါထာ။ပါ။ ၄၃၃။႒။၂၉၆။ ေပါ့တန္စြာ
မျပဳက်င့္ရေသာ အရာငါးပါး။
(၁) ေရ ရန္သူ၊
(၂) မီး ရန္သူ၊
(၃) မင္း ရန္သူ၊
(၄) ခိုးသား ထားျပ ရန္သူ၊
(၅) မလိုမုန္းတီးသူ ရန္သူ။

ရပ္ျပစ္ ၈-ပါး။ ။ အ႒ကၡေခၚ နိဗၺန္, မဂ္, ဖိုလ္ မရေကာင္းေသာ
အရပ္ဌာန ရွစ္ပါး ဟူ၏၊ ဇိနာလကၤာရဋီကာ။
(၁) ပစၥႏၲေဇာ-ဗုဒၶသာသနာေတာ္ မတည္မရွိေသာ ပစၥႏၲရစ္အရပ္၊
(၂) အရူပိေနာ- နာမ္သာရွိ၍ ရုပ္မရွိေသာ အရူပ ၄-ဘံု၌ ျဖစ္ျခင္း၊
(၃) ၀ိတ လိေဂၤါ- ပဋိသေႏၶအားျဖင့္ အဂၤါခ်ိဳ႔တဲ့ေသာ သူျဖစ္ျခင္း၊
(၄) အသညေဇာ- ရုပ္သာရွိ၍ နာမ္မရွိေသာ အသညသတ္ဘံု၌ ျဖစ္ျခင္း၊
(၅) မိစၦာဒိ႒ိ-နိယတမိစၦာဒိ႒ိမ်ိဳး ျဖစ္ျခင္း၊
(၆) ေပတာ- ၿပိတၱာဘံု၌ ျဖစ္ျခင္း၊
(၇) တိရစၦာေနာ- တိရစၦာန္ဘံု၌ ျဖစ္ျခင္း၊
(၈) ေနရယိေကာ- ငရဲဘံု၌ ျဖစ္ျခင္း။

ရပ္ျပစ္ ၈-ပါး၊ တနည္း။ ။ အဂုၤတၱရ ။ပါ။၆၀။႒။ ၄၄။ သုတ္ပါေထယ်။ပါ။ ၂၄၈။႒။၂၄၆။၀ိမာန၀တၳဳ။႒။၁၁၇။ဤျပလတံ့ကား သမာန၀ါဒဆရာတို့အလို တည္း၊
သာသနာတြင္း အခါမ်ိဳး၌။
(၁) ငရဲဘံု၌ ျဖစ္ေသာသူ၊
(၂) တိရစၦာန္ဘံု၌ ျဖစ္ေသာသူ၊
(၃) ၿပိတၱာဘံု၌ ျဖစ္ေသာသူ၊
(၄) အသညသတ္ပံု, အရူပဘံုတို့၌ ျဖစ္ေနသူ၊
(၅) မဇၩိမတိုက္ ဘုရားပြင့္ခိုက္၌ ပဋိသေႏၶအားျဖင့္ ခ်ိဳ႔တဲ့စြာ လူျဖစ္ေနသူ၊
(၆) မဇၩိမတိုက္ဘုရားလက္ထက္၌ တိဟိတ္ပဋိသေႏၶ တည္ေနသူ ျဖစ္လ်က္ မိစၦာဒိ႒ိ ယူေနသူ၊
(၇) မစၥႏၲရဌ္ေခၚ သာသနာမဲ့ရာ အရပ္မ်ိဳး၊
(၈) ဗုဒၶသုညေခၚ သုညကမၻာ၌ မဇၩိမတိုက္သားစု။

ရပ္ျပစ္ ၉-ပါး။ ။ ထို ၈-ပါးတို့တြင္ 'အသူရကာယ္ဘံု' ထည့္၍ (န၀အကၡေဏ) ဟု သုတ္ပါထိက။ ၂၁၉-၌ လာရွိသည္။

ရယ္ျခင္း ၃-ပါး၊ လူအမ်ား၊ တရားရေစမႈ။ ။ စာဆိုေတာ္ႀကီး စိႏၲေက်ာ္သူ ဘြဲ႔ခံ ဦးၾသ၏ ၾသ၀ါဒထူးပ်ိဳ႔ စာပိုဒ္ေရ ၁၅-မွ ရယ္ျခင္းသံုးပါးကိုပိုင္ဆိုင္သူတို႔အတြက္ တရားရရန္ ျပဆိုလိုက္သည္။
(၁) မယားသယ္ ရယ္ျခင္း၊ ခ်စ္လို႔မညီး၊ ဇနီးအိမ္ရွင္၊ မိမိလင္သည္၊ ခ်စ္ခင္ေသာအား၊ သမီးသားကို၊ ပိုက္ဖ်ားအားရမ္း၊ ခ်ီရႈတ္နမ္းေသာ္၊မယ္၀မ္းကေမြး၊ သူမ်ားေသြးကို၊ အေလးတျမတ္၊ သင့္သားမွတ္၍၊ လည္ပတ္ဖက္ခ်ီ၊ နမ္းေလၿပီဟု၊ မထည္မေလး၊ အသြမ္းေသြး၍၊ အေ၀းမ်က္ကြယ္၊ မယားရယ္၏။
(၂) ေျမ, လယ္, ယာက ရယ္ျခင္း၊ ငါ့လယ္ ငါ့ယာ၊ ငါ့ေျမတာဟု၊ ဥစၥာခင္မင္၊ ဆိုျပန္လွ်င္လည္း၊ အရွင္မဲ့ပါ၊ ငါတို့မွာမႈ၊ ကမၻာမေက်၊ မျခင္းေန၏၊ ေသြယြင္းယို၊ သင္းတို့ကိုယ္မွ်၊ လို မပိုင္ဘဲ၊ ဘြယ္သရဲဟု၊ ေျပာင္ၿဖဲေသာႏွယ္၊ ေျမကရယ္၏။
(၃) ေရႊေငြရတနာက ရယ္ျခင္း၊ ငါ့စိန္ ငါ့ေရႊ၊ ငါ့ေၾကးေငြဟု၊ စိတ္ေစၾကည္သာ၊ ဆိုျပန္ပါလည္း၊ ၾကမၼာေဆာ္တိုက္၊ ေကာင္းေတာ္ခိုက္မို့၊ အိမ္ဆိုက္မွ်သာ၊ တည္းခိုပါရွင့္၊ ငါးျဖာရန္သူ၊ ယူလည္းတို့ပါ၊ ေသမင္းခြါလည္း၊ သင့္ရာ အေလ်ာက္၊ ငါတို့ေရာက္
သည္၊ တို႔သခင္လွ်င္၊ ျဖစ္ခ်င္လြန္းလွ၊ လြန္းမင္းစြဟု၊ ေဒါသခ်ီးရယ္၊ ေရႊေငြရယ္သည္၊ သံုးသြယ္ရယ္ေဆး၊ ျပက္ သြယ္ ေသြး။

ရယ္ျခင္း ၆-ပါး၊ မ်ိဳးအျပား၊ မိန့္ၾကား ဘိဓမၼာ။ ။ ၎င္း ေျခာက္ပါး၌ ၂-ပါးစီ, အစဥ္အတိုင္း သူျမတ္ ရယ္ျခင္း, သူလတ္ ရယ္ျခင္း, သူယုတ္ ရယ္ျခင္းဟု သိပါေလ။
(၁) သိတ- မ်က္စိပြင့္ရံုမွ် ၿပံဳးျခင္း၊
(၂) ဟသိတ- သြားအနည္းငယ္ ေပၚရံုမွ် ၿပံုးျခင္း၊
(၃) ၀ိဟသိတ- အသံသာ ညႇင္းစြာထြက္ရံုမွ် ရယ္ျခင္း၊
(၄) ဥပ ဟသိတ- ပခံုးဦးေခါင္း လႈပ္ေအာင္ ရယ္ျခင္း၊
(၅) အပ ဟသိတ- မ်က္ရည္ထြက္ေအာင္ ရယ္ျခင္း၊
(၆) အတိဟသိတ- လက္, ေျခ, ကိုယ္ ကို ပစ္ယိမ္း၍ ရယ္ျခင္း။

ရယ္ဘြယ္ ၁၀-ပါး၊ က၀ိမ်ား၊ မိန့္ၾကားကဗ်ာ အဘယ္နည္း?။ ။ စိႏၲေက်ာ္သူ ဦးၾသေရး ၾသ၀ါဒထူး ပ်ိဳ႔ကဗ်ာ၌ ဤသို့ဆို၏။
(၁)ဆယ္ပါးရယ္ဘြယ္၊ မွတ္ေၾကာင္း သြယ္ပိမ့္၊ ဥာဏ္က်ယ္ ပါလ်က္၊ ပြဲလယ္ခ်က္ ၀ယ္၊ ႏႈတ္ထြက္ ယြင္းပါး၊ ဖြင့္ဆိုမွားအံ့၊
(၂) ခစား သူ႔မွာ၊ သူလိုရာသို႔၊လိုက္နာရလ်က္၊ မာနတက္အံ့၊
(၃) လကၡဏာမဲ့၊ ခ်ိဳ႔တဲ့ဥစၥာ၊ ဆင္းရဲစြာလ်က္၊ ကာမဂုဏ္မႈ၊ လံု႔လျပုအံ့၊
(၄) ၿပီးထုထပ္ပြား၊ ဥစၥာမ်ားလ်က္၊ မိုက္အား ဖံုးလႊမ္း၊ မေပးကမ္းဘဲ၊ ဒါန နည္းအံ့၊
(၅) ၿငိမ္းခ်မ္းသာယာ၊ ေနရပါလ်က္၊ သူ႔မွာမွီေန၊ ခစားေလအံ့၊
(၆) သားေရေလ်ာ့ပါး၊ အိုလွည့္ျငားလ်က္၊ တရားမဂ္ဖိုလ္၊ မမွီခိုအံ့၊
(၇) ရန္ၿဖိဳပယ္လွစ္၊ ျပည့္ရွင္ျဖစ္လ်က္၊ မူ ညစ္ဆိုးႏြမ္း၊ မွူးမတ္သြမ္းႏွင့္၊ ခ်စ္ကြၽမ္း၀င္၀င္၊ ေရးတိုင္ပင္အံ့၊
(၈) သန့္စင္ႏြယ္ဓာတ္၊ မ်ိဳးရိုးျမတ္လ်က္၊ အတတ္မသင္၊ နား၀င္ မကြၽမ္း၊ ေလာ္လီသြမ္းအံ့၊
(၉) မႏြမ္းဂုဏ္အင္၊ေယာက်္ားစင္လ်က္၊ ခ်စ္ခင္စိုးပိုင္၊ မယားႏိုင္အံ့၊
(၁၀) သံုးဆိုင္ေဗဒင္၊ ကုန္စင္ေျမာက္ျမား၊ ထံုးႏွယ္ထြားသည္၊ ပုဏၰားျဖစ္လ်က္၊ အက်င့္ပ်က္အံ့၊ ကန္႔ကြက္ျခားနား၊
ဤဆယ္ပါးကို၊ အမွားလူတြင္၊ ရယ္ဘြယ္ထင္သည္၊ သည့္ျပင္ရယ္ေဆး ရမည္ေ၀း။

ရသ ၆-ပါး၊ ၇-ပါး၊ တနည္း။ ။ ၎င္းသရုပ္ကို (အရသာ ၆-ပါး။ ၇-ပါး။ ၉-ပါး)၌ ရႈပါ။

ရသမ်ိဳး ၃-ပါး။ ။ ပဋိသမၻိဒါမဂ္ ။ပါ။ ၂၈၀။႒။ ပ-အုပ္။ ၁၈၃။
(၁) ဓမၼရသ- မဂ္-၄-ပါး။
(၂) အတၳရသ- ဖိုလ္ ၄-ပါး၊
(၃) ၀ိမုတၱိရသ- နိဗၺာန္။

ရႆ သရ၊ ၃-လံုးျပ၊ သဒၵ ဥပေဒ။ ။ မ်က္စိတမွိတ္ လွ်ပ္တျပက္ခန့္မွ်တိုေသာအသံ တမတၱ်ာကာလမွ် အသက္ရွိေသာ (အ, ဣ, ဥ) ၎င္းသံုးလံုးကို ဆိုသည္။

ရေသ့မ်ိဳး ၈-ပါး။ ။ သုတၱနိပါတ္ ။႒။ ပ-အုပ္။၃၁၀။ သာသနာေတာ္တြင္း၌ ရေသ့မ၀တ္ေကာင္းေခ်၊ ရေသ့၀တ္ေသာသူသည္ သာသနာေတာ္ကို ဖ်က္ဆီးသူ မည္ေၾကာင္းႏွင့္သဠာယတနသံယုတ္။ပါ။၅၁၈။႒။၁၄၅။သုတ္သီလ ကၡန္ ။ပါ။ ၄၉။႒။ ၂၄၀-တို့၌ ေသခ်ာစြာ ေဟာထားေတာ္မူသည္။
(၁) သပုတၱ ဘရိယ ရေသ့- ပစၥည္းဥစၥာ စုေဆာင္း၍ သား မယားႏွင့္ ေနေသာ ရေသ့၊
(၂) ဥစၦာစရိယç ရေသ့- ေကာက္သင္း ေကာက္၍စားရေသာရေသ့၊
(၃) အဂၢိပကၠိက ရေသ့- ဆန္ç ပဲç အလွဴခံ၍ ခ်က္စားေသာ ရေသ့၊
(၄) အသာမပါက ရေသ့- က်က္ၿပီး ထမင္း ဟင္းကိုခံစားေသာ ရေသ့၊
(၅) အသၼ မု႒ိက ရေသ့- သစ္ေခါက္ခြံကို ကိုခြါစားေသာရေသ့၊
(၆) ဒႏၲ၀ကၠလိက ရေသ့- မိမိသြားျဖင့္သာ ကိုက္ခြါစားေသာရေသ့၊
(၇) ပ၀တၱဖလ ေဘာဇန ရေသ့-သစ္သီး သစ္ရြက္တို့ကိုေခြၽဆြတ္၍ စားရေသာရေသ့၊
(၈) ပ႑ဳပလာသိက ရေသ့- အလိုလိုေကြၽက်လာေသာ ရြက္ç ပြင့္ç သီး တို့ကိုသာ စားေသာ ရေသ့မ်ိဳး။

ရဟႏၲာတို့ မျပုေတာ့ေသာ တရား ၅-ပါး။ ။ ဘယ္အခါမွ ေစတနာႏွင့္မျပုေသာ တရားငါးပါးဟူ၏။
(၁) ပါဏာတိပါတ၊
(၂) အဒိႏၷာဒါန၊
(၃) ေမထုနဓမၼ၊
(၄) မုသာ၀ါဒ၊
(၅) သႏၷိဓိကာရက- ခဲဘြယ္, ေဘာဇဥ္ကို ေနာက္ေန့အတြက္ သိုမွီ၍ စားျခင္းမ်ိဳး။

ရဟႏၲာမ်ိဳး ၂-ပါး။ ။ စ်ာန္အေစး ရွိç မဲ့ အားျဖင့္ ျပားသည္။
(၁) သုကၡ၀ိပႆက ရဟႏၲာ- စ်ာန္, အဘိညာဏ္, တန္ခိုးမရွိ၊ ပကတိ သူလို ငါလိုေနေသာ ရဟႏၲာ၊
(၂) စ်ာနလာဘီ ရဟႏၲာ- စ်ာန္, အဘိညာဏ္, တန္ခိုးရွင္ ရဟႏၲာ။

ရဟႏၲာမ်ိဳး ၆-ပါး၊ တနည္း။ ။ ရဟႏၲာ အမ်ိဳးအစား ၆-ပါး။
(၁) သဒၶါ၀ိမုတၱ ရဟႏၲာ- လြန္ကဲေသာသဒၶါျဖင့္ ကိေလသာမွ လြတ္ကင္းေသာ ရဟႏၲာ၊
(၂) ပညာ၀ိမုတၱ ရဟႏၲာ- လြန္ကဲေသာ ပညာျဖင့္ ကိေလသာမွလြတ္ကင္းေသာ ရဟႏၲာ၊
(၃) ဥဘေတာဘာဂ ၀ိမုတၱ ရဟႏၲာ- ေလာကီ၀ိဇၨာ အဘိညာဥ္မပါ သဒၶါçပညာ ၂-ပါးျဖင့္သာ ကိေလသာမွလြတ္ကင္းေသာ ရဟႏၲာ၊
(၄) ေတ၀ိဇၨ ရဟႏၲာ- ၀ိဇၨာ ၃-ပါးႏွင့္ျပည့္စံုေသာရဟႏၲာ၊
(၅) ဆဠာဘိည ရဟႏၲာ- အဘိညာဥ္ ၆-ပါးႏွင့္ျပည့္စံုေသာရဟႏၲာ၊
(၆) ပဋိသမၻိဒါ ပတၱ ရဟႏၲာ- ပဋိသမၻိဒါ ၄-ပါးသို႔ ဆိုက္ေရာက္ေသာ ရဟႏၲာ။

ရဟႏၲာမ်ိဳး ၁၂-ပါး၊ တနည္း။ ။ သုတၱနိပါတ္ ။႒။ ပ-အုပ္။၂၈၂။ ခုဒၵကပါဌ ။႒။ ၁၅၃-၌ အက်ယ္ရႈပါ။
(၁) သုညတ ၀ိေမာကၡ ရဟႏၲာ၊
(၂) အနိမိတၱ ၀ိေမာကၡ ရဟႏၲာ၊
(၃) အပဏိဟိတ ၀ိေမာကၡ ရဟႏၲာ၊
၎င္း ၃-ပါးကို ပဋိပဒါ ၄-ပါးႏွင့္ေျမႇာက္ ရဟႏၲာ ၁၂-မ်ိဳး ျဖစ္၏။

ရဟန္းအျပား၊ မ်ိဳး ၈-ပါး၊ ခြဲျခား သိေတာ္မူ။ ။ ၀ိနည္းပါရာဇိက ။ပါ။၂၈ ။႒။ပ-အုပ္။ ၂၀၆။ ဘုရားရွင္ လက္ထက္ေတာ္က စ၍ ယေန့တိုင္ေအာင္ ျဖစ္လာၾကေသာ ရဟန္းမ်ိဳး အျပား ၈-ပါး။
(၁) ဧဟိ ဘိကၡဴပသမၸဒါ- ဘုရားရွင္က ရဟန္း လာလွည့္ဟု ေခၚဆဲ၌ အလိုေလ်ာက္ၿပီးေသာ ရဟန္းမ်ိဳး။
(၂) သရဏ ဂမႏူပသမၸဒါ- သရဏဂံု ခံယူေဆာက္တည္ရံုျဖင့္ ၿပီးေသာရဟန္းမ်ိဳး။
(၃) ၾသ၀ါဒ ပဋိဂၢဟဏူပသမၸဒါ- ဤပံု ဤနည္းျဖင့္ က်င့္ဟု ဆံုးမျခင္းျဖင့္ ၿပီးေသာ ရဟန္းမ်ိဳး။
(၄) ပဥႇာ ဗ်ာကရဏူပသမၸဒါ- ေသာပါက ေထရ္ကဲ့သို႔ ျပႆနာေျဖဆို၍ဘုရားခြင့္ျပဳ
သျဖင့္ ၿပီးေသာ ရဟန္းမ်ိဳး။
(၅) ဂရုဓမၼ ပဋိဂၢဟဏူပသမၸဒါ- ဂရုဓံကို ၀န္ခံခ်က္ ထားျခင္းျဖင့္ၿပီးေသာ ရဟန္းမ်ိဳး။
(၆) ဒူေတႏူပသမၸဒါ- အၯုကာသိက မည္ေသာ ျပည့္တန္ဆာမကဲ့သို့ တမန္ေစလႊတ္ျခင္း
ျဖင့္ ၿပီးေသာ ရဟန္းမ်ိဳး။
(၇) အ႒၀ါစိကူပသမၸဒါ- ဘိကၡဳနီမမ်ားထံ ၄-ႀကိမ္, ဘိကၡဳေယာက်္ားမ်ားထံ ၄-ႀကိမ္ အားျဖင့္ ရွစ္ႀကိမ္ေသာ ဉတ္, ကမၼ၀ါစာျဖင့္ၿပီးေသာ ရဟန္းမ်ိဳး။
(၈) ဉတၱိစတုတၳ ကမၼဴပသမၸဒါ- ဉတ္ႏွင့္တကြ ေလးႀကိမ္ေျမာက္ေသာကမၼ၀ါစာျဖင့္ ၿပီးေသာ ရဟန္းမ်ိဳး။

ရဟန္းေကာင္းတို့ သြင္မူရာဂုဏ္ ၂၂-ပါး။ ။ ရွိခိုးပူေဇာ္ျခင္းငွါ ထိုက္ေသာပုထုဇဥ္
ရဟန္းတို့ အသြင္မူရာ ဂုဏ္ ၂၂-ပါး၊ ဖူးျမင္ရသူတို့ စိတ္ထဲ၌။
(၁) ေသကၡပုဂၢိဳလ္ဟု ထင္မွတ္ျခင္း၊
ရဟႏၲာဟု ထင္မွတ္ျခင္း၊
အရိယာတို႔ႏွင့္တူေသာ အက်င့္ရွိျခင္း၊
တူေသာ ေနထိုင္ျခင္း ရွိျခင္း၊
တူေသာဣေႁႏၵရွိျခင္း၊
တူေသာ ဆင္းရဲျခင္း ရွိျခင္း၊
တူေသာ သည္းခံျခင္းရွိျခင္း၊
တကိုယ္ထီးတည္း အက်င့္ရွိျခင္း၊
တကိုယ္ထီးတည္းေမြ႕ေလ်ာ္ျခင္း၊
တေယာက္ထီးတည္းက်ိန္းေအာင္းျခင္း၊ (၁၀)
မေကာင္းမႈမွ ရွက္ျခင္း၊
မေကာင္းမႈမွ လန့္ျခင္း၊
သဓမၼအက်င့္ကို အားထုတ္ျခင္း၊
ကုသိုလ္၌မေမ့ေလ်ာ့ျခင္း၊
သုက္လြတ္ျခင္းကာမမွ ဖဲၾကဥ္ျခင္း၊
ပါဠိကို သင္ယူျခင္း၊
အ႒ကထာသင္ယူျခင္း၊
သီလ, သမာဓိ, ပညာဂုဏ္၌ ေမြ႕ေလ်ာ္ျခင္း၊
ကင္းေသာ တပ္မက္မႈရွိျခင္း၊
သိကၡာပုဒ္ေတာ္ကို ျဖည့္က်င္ျခင္း၊ (၂၀)
ဖန္ရည္စြန္းေသာ သကၤန္းကိုေဆာင္ျခင္း၊
ဦးျပည္း ဦေခါင္းရွိျခင္း။(၂၂)

ရဟန္းေကာင္းမ်ား၊ ထို ၆-ပါး၊ ဖြဲ့ျငား မိတ္ေဆြ မျပုရာ။ ။ ၎င္း သရုပ္ကို
(ဆြမ္းမခံရာသည့္ ဌာန ၆-ပါး) ဟူေသာ သုေတတန၌ ဆိုခဲ့ၿပီ။

ရဟန္းေက်ာင္းမ်ား၊ မ်ိဳး ၁၀-ပါး၊ ျခားနား မည္သို့နည္း?။ ။ ရဟန္းေတာ္မ်ား
၏ ဆိတ္ၿငိမ္ရာ ေက်ာင္းသခၤမ္းကို သာမညဖလသုတ္၌ ဤသို့ျပ၏။
(၁) ၀ိ၀ိတၱေသနာသန- အမိုး အကာ အခင္းတို႕ျဖင့္ ဆိတ္ၿငိမ္ရာ၌ေဆာက္လုပ္ေသာေက်ာင္း၊
(၂) အရည- ေတာရေက်ာင္း- ရြာနီးခ်ဳပ္စပ္ေတာငယ္မ်ိဳး၊
(၃) ရုကၡမူလ- သစ္တပင္ရင္း ၀ါးတပင္ေအာက္၊
(၄) ပဗၺတ- ေတာင္ေပၚ ေတာင္ေစာင္း ေတာင္သာယာ၊
(၅) ကႏၵရ- ေခ်ာက္ ေခ်ာင္သာယာေသာ ကမၻားရံ၊
(၆) ဂိရိ ဂုဟ- ေတာင္ေခါင္း ဥမင္လိုဏ္ဂူ၊
(၇) သုသာန- သင္းခ်ိဳင္း သုသာန္၊
(၈) ၀နပတၳ- ေတာအုပ္ ေတာနက္ရြာေ၀းေခါင္ေခါင္ ေတာႀကီး၊
(၉) အေဗၻာ ကာသ- လြင္ျပင္ လဟာျပင္၊
(၁၀) ပလာလ ပုဥၨ- ေကာက္ရိုးပံု ျမက္ပံု ၎င္းအံုေသာ ေက်ာင္း။

ရဟန္းဆိုး ဒုႆီလတို့၏ ေက်းဇူးဂုဏ္ ၁၀-ပါး။ ။ ၎င္း သရုပ္ကို (ဒုႆီလ
ရဟန္းတို႔ ေက်းဇူးဂုဏ္ ၁၀-ပါး)၌ ဆိုခဲ့ၿပီ။

ရဟန္းဆိုးမ်ား၊ ရွာမွီစား၊ အမွား ၂၁။ ။ ၎င္း သရုပ္ကို (အေနသန တရား၂၁-ပါး)၌ ဆိုခဲ့ၿပီ။

ရဟန္းတို႕၏ ဒုကၡ ၅-ပါး။ ။ ရဟန္းေတာ္မ်ား ခံစားရသည့္ ဆင္းရဲျခင္းငါးပါး။
(၁) စီ၀ရ အသႏၲဳ႒- ရရွိ ရရွိေနေသာ သကၤန္းျဖင့္ မေရာင့္ရဲႏိုင္ေသာ ရဟန္း၊
(၂) ပိ႑ပါတ အသႏၲဳ႒- ရရွိ ရရွိေနေသာ ဆြမ္းျဖင့္ မေရာင့္ရဲႏိုင္ေသာ ရဟန္း၊
(၃) ေသနာသန အသႏၲဳ႒- ရရွိၿပီးေသာေက်ာင္းအိပ္ရာေနရာျဖင့္ မေရာင့္ရဲႏိုင္ေသာ ရဟန္း၊
(၄) ေဘဇၨအသႏၲဳု႒- လက္ရွိေဆးျဖင့္ မေက်နပ္ေသးျခင္း၊
(၅) ျဗဟၼစရိယ အနဘိရတ- ရဟန္းက်င့္၀တ္၌ မေပ်ာ္ပိုက္ မက်င့္ႀကံႏိုင္ျခင္း။

ရဟန္းတို့၏သီလႀကီး ၄-ပါး။ ။ ၎င္း သရုပ္ကို (သီလႀကီးမ်ိဳး ၄-ပါး) ၌ရႈပါ။

ရဟန္းတို့၏ မက်က္စားေကာင္းေသာ အိမ္ ၆-ပါး။ ။ ၀ိသုဒၶိမဂ္ ။ပ။ ၁၇။ ၀ိနည္း မဟာ၀ါ ။ပါ။ ၉၉။႒။ ၂၇၃။
(၁) ေ၀သိယ ေဂါစရ- ျပည့္တန္ဆာမအိမ္။
(၂) ၀ိဓ၀ါ ေဂါစရ- မုဆိုးမခ်ည္း ေနေသာအိမ္၊
(၃) ထုလႅကုမာရီ ေဂါစရ- အပ်ိဳႀကီး အပ်ိဳဟိုင္းခ်ည္း ေနေသာအိမ္၊
(၄) ပ႑ကေဂါစရ- ပ႑ဳက္ အိမ္၊
(၅) ဘိကၡဳနီ ေဂါစရ- ဘိကၡဳနီမ႒ာန္၊
(၆) ပါနာဂါရ ေဂါစရ- ေသတင္းကုပ္၊ ဘံုဆိုင္၊
၎င္း ၆-ဌာနသို႕ မိတ္ေဆြခင္ပြန္းဖြဲ႕၍ သြားလာလည္ပတ္ျခင္းကို မျပဳရာ၊ ျပဳေသာ္ ဒုကၠဋ္ အာပတ္သင့္၏။

ရဟန္းေတာ္မ်ား၊ မအပ္ျငား၊ ၉-ပါး သီးေဖ်ာ္ရည္။ ။ ၎င္း သရုပ္ကို(အသီးႀကီး ၉-ပါး) ဟူေသာ သုေတသန၌ ဆိုခဲ့ၿပီ။

ရဟန္းေတာ္မ်ား၊ ရွိမခိုးေကာင္းေသာ ပုဂၢိဳလ္ ၂၅-ေယာက္။ ။ ၎င္း သရုပ္ကို)အ၀ႏၵိယ ပုဂၢိဳလ္ ၂၅-ပါး)၌ ဆိုခဲ့ၿပီ။

ရဟန္းတုိ့ မစားေကာင္းေသာ အသားႀကီး ၁၀-ပါး။ ။ ၎င္း သရုပ္ကို (အသားႀကီး ၁၀-ပါး)၌ရႈပါ။

ရဟန္းတို့ မေမ့အပ္ေသာ အခ်ိန္ကာလႏွင့္ အရပ္မ်ိဳး ၃-ပါး။ ။
(၁) ရဟန္းျဖစ္ရာသိမ္, အခ်ိန္ကာလ၊
(၂) ပဌမမဂ္ကိုရေသာ အရပ္, အခ်ိန္ကာလ၊
(၃) ရဟႏၲာျဖစ္ေသာ အရပ္, အခ်ိန္ကာလ။
တိကဂုၤတၲရ။ပါ။ ၁၀၅ ။ ႒ ။ ၇၅။

ရဟန္းေတာ္မ်ား၊ ၀န္ ၂-ပါး၊ ခ်ထား ျမတ္ဗုဒၶါ။ ။ ၎င္း သရုပ္ကို(ဓူရ ၂-ပါး)၌ ဆိုခဲ့ၿပီ။

ရဟန္းေတာ္မ်ား၊ သားငါးစား၊ ၃-ပါး အစြန္းလြတ္။ ။ ၎င္း သုေတသန၏သရုပ္ကို (အစြန္း ၃-ပါး၊ ကင္းလြတ္ျငား၊ သားငါးအပ္သည္သာ)ဟူေသာ စကားရပ္၌ ဆိုခဲ့ၿပီ။

ရဟန္းျဖစ္ျခင္း အဂၤါ ၅-ပါး။ ။ ၎င္းသရုပ္ အဓိပၸါယ္ကို (ပဥၥင္းအဂၤါ မ်ိဳး ၅-ျဖာ)၌ ဆိုခဲ့ၿပီ။

ရဟန္းမခံေကာင္းသူ ၁၃-ေယာက္။ ။ ရဟန္း ခံေပးေသာ္လည္း ရဟန္းမျဖစ္။
(က) အသက္ ၂၀-မျပည့္ ေသာသူ၊
(ခ) ပါရာဇိက က်ၿပီးေသာသူ၊
(ဂ) အဘဗၺပုဂိၢဳလ္ ၁၁-ေယာက္၊ ေပါင္း ၁၃-ေယာက္။

ရဟန္းမမ်ား၊ ၁၃-ပါး၊ ထားျငား ဧတဒဂ္။ ။ သရုပ္(ဧတဒဂ္ရ ရဟန္းမိန္းမ ၁၃-ပါး) ၌ ဆိုခဲ့ၿပီ။

ရဟန္းေယာက္်ား၊ ဧတဂ္ထား၊ ၄၁-ပါး၊ အဘယ္နည္း၊။ ။ သရုပ္(ဧတဒဂ္ရ ရဟန္းေယာက်ာ္း၄၁-ပါး၌ ဆိုခဲ့ၿပီ။

ရဟန္း၀တ္ ၆-ပါး။ ။ ဒါယကာ ဒါယိကာမမ်ား အေပၚ၌ ရဟန္းေတာ္တို႔က ျပဳက်င့္ရမည့္ ၀တ္ ၆-ပါး။
(၁) မေကာင္းေသာ ကာယကံမႈ, ၀စီကံမႈ, မေနာကံမႈ တို့ကို မျပုလုပ္ မႀကံစည္ႏိုင္ေအာင္ တားဆီးပိတ္ပင္ေပးရျခင္း၊
(၂) ေကာင္းေသာ အမူအရာႏွင့္ သုစရိုက္မႈတို့ကို ျပုလုပ္က်င့္ႀကံႏိုင္ရန္ ၫႊန္းလွစ္၍ ျပရျခင္း။
(၃) အသစ္အသစ္ျဖစ္ေသာ တရားတို့ကို ေဟာၾကားရျခင္း၊
(၄) နာၾကားဘူးၿပီးေသာ တရားတို႔ကို တဖန္ထပ္မံ၍ သိႏိုင္ရန္ သတိရႏိုင္ရန္ မေမ့ႏိုင္ရန္အတြက္ ေဟာေျပာ၍ ေပးရျခင္း၊
(၅) မိမိတို႔ဒါယကာ ဒါယိကာမမ်ားအား အယုတ္ဆံုး နတ္ ျပည္ေလာက္ေတာ့ လားေရာက္ရေအာင္ က်င့္ႀကံေဆာင္ရြက္ ေပးရျခင္း၊
(၆) မိမိအေပၚ၌အက်ိဳး ေက်းဇူးမ်ားေသာ ဒါယကာ ဒါယိကာမတို့ကိုအက်ိဳး ေက်းဇူးမ်ားသလို ေမတၱာတရား ပြားမ်ားေပးရျခင္း။

ရဟန္းသံဃာ၊ ဆြမ္းကပ္ရာ၊ ၅-ျဖာ အဂၤါသိ။ ။ ၎င္း သရုပ္ကို (ဆြမ္းကပ္သူမ်ား၊ သတိထား၊ ၅-ပါး ကပ္အဂၤါ) ဟူေသာ ျပႆနာ၌ ဆိုခဲ့ၿပီ။

ရဟန္းသံဃာ၊ ေရွ႕ေမွာက္မွာ၊ ၂-ျဖာ ထိုင္ပံုသိ။ ။
(၁) ရတနာ ၃-ပါး ဆရာသမားတို့အား ရွိခိုးပူေဇာ္ ကန္ေတာ့ေသာအခါ သီလေတာင္းယူေသာအခါ ေတာင္းပန္ ေလွ်ာက္ထားေသာအခါ မ်ိဳးတို့၌ "ဥကၠဳဋိကံ နိသီဒိတြာ အဥၥလႎ ပဂၢေဟတြာ" ဟူေသာ ပါဠိေတာ္အရ ေဆာင့္ေၾကာင့္ထိုင္ကာ လက္အုပ္ ခ်ီမိုးေနရမည္၊
(၂) ထို ပုဂၢိဳလ္တို့ကို ခစား ေနထိုင္ေသာ အခါတို့၌မူ "ဇဏၰဳကာနိ နိပတိတြာ တႆဘိမုခံ ကရိတြာ" ဟူေသာ ပါဠိေတာ္ႏွင့္အညီ ပုဆစ္ဒူး ခ်ကာ တုံ႔ပိုင္းထိုင္ေနရမည္ ဟူ၏။
အထူးမွတ္ခ်က္။ ။ အထက္ေဖာ္ျပပါ ႏွစ္ျဖာေသာ ထိုင္ပံုနည္းတို့တြင္-
အမွတ္ (၁) ထိုင္ပံုနည္းကား - ဒါယကာ ေယာက္်ားမ်ားအတြက္သာ ျဖစ္၏၊ မိန္းမမ်ား အတြက္ကား
ပုဆစ္တုပ္ ထိုင္ျခင္းက ေလ်ာ္ကန္ သင့္ျမတ္သည္။
အမွတ္ (၂) ထိုင္ပံုနည္းကာ း- ေယာက်္ားေရာ, မိန္းမပါ, ႏွစ္မ်ိဳးတို့အတြက္ ျဖစ္သည္။
အမွတ္ (၃) ထိုင္ပံုတနည္းကား - ၀ိပႆနာ ဘာ၀နာတရားရႈမွတ္ ပြားမ်ားေသာ အခါမ်ိဳး၌ "ပလႅကႍ အာဘုဇိတြာ ဥဇံုကာယံ ကတြာ" ဟူေသာ ပါဠိေတာ္အရ ရဟန္းေတာ္မ်ားႏွင့္ေယာက်္ားေရာ, မိန္းမပါ, မည္သူမဆို တင္ပလႅင္ေခြ၍ ကိုယ္ကိုမတ္ေျဖာင့္စြာထားကာ ထိုင္ရမည္၊ (ထိုင္ေကာင္းသည္ခ်ည္း)ဟုမွတ္ရာ၏။ အခ်ိဳ႔ ဆရာတို့က မိန္းမမ်ားကို တင္ပလႅင္ေခြ မထိုင္ရဟုတားျမစ္ျခင္းမွာ သူတို့သေဘာမွ်သာ ျဖစ္ေခ်သည္၊ နည္းမွန္တရား၀င္ကား ထိုင္ျခင္း ဣရိယာပုထ္တို႕တြင္ တင္ပလႅင္ေခြထိုင္ျခင္းကား- ကိုယ္ကာယကို မွ်တ သက္သာေစ၍ သမာဓိတရား ျမန္ျမန္ ရလြယ္ေစတတ္သည္၊ ထို႔ေၾကာင့္ မိန္းမမ်ားတင္ပလႅင္ေခြ ထိုင္လိုက ထိုင္ႏိုင္သည္ဟု မွတ္ကုန္ရာသတည္း။

ရဟန္းဟုတ္မွန္၊ အင္ ၃-တန္၊ ထုတ္ျပန္မိန္႔ေတာ္ မူ။ ။ ရဟန္းဟူသည္ကား ေပါ့ေပါ့
တန္တန္ မေနရာ၊ ေအာက္ပါ အဂၤါသံုးျဖာႏွင့္ ျပည့္စံုမွ ရဟန္းစစ္မွန္ျဖစ္သည္သာဟူ၏၊ ေရွးဆရာေတာ္ႀကီးမ်ား မိန္႔ၾကားခ်က္။
(၁) တေပါ- ရဟန္းက်င့္၀တ္ႏွင့္ ျပည့္စံုရျခင္း၊
(၂) သုတိ- က်င့္ရမည့္ရဟန္း ၀ိနည္းတရားကို သိၾကား နားလည္ရျခင္း၊
(၃) ေယာနိ- ရဟန္းခံရာ၌ ကံေဆာင္သံဃာတို့သည္ ရဟန္းမ်ိဳးဇာတ္ စစ္မွန္ရျခင္း။

No comments:

Post a Comment