Saturday, December 27, 2008

၀ိ-၀ီ-၀ု-ေ၀-ေ၀ါ---၀ိကာရရုပ္မ်ိဳး မွ ေ၀ါေတာ္ ၃-ပါး။

၀ိကာရရုပ္မ်ိဳး ၅-ပါး။ ။ အထူးထူး အျပားျပား ျခားနားေသာ အမူအရာရွိသည့္ရုပ္ ၅-ပါး၊ ၎င္းကို (ရုပ္၂၈-ပါး)၌ ျပခဲ့ၿပီ။

၀ိကာလေဘာဇန ဆကၠ သီလ။ ။ ၎င္းသရုပ္(ေျခာက္ပါးသီလ)ႏွင့္ တူ၏။

၀ိကာလေဘာဇန သိကၡာပုဒ္၏ အဂၤါ ၄-ပါး။ ။ ၎င္း ေလးပါးႏွင့္ညီက ထိုသိကၡာပုဒ္ ပ်က္၏။
(၁) မြန္းတည့္ သည္မွ အာရုဏ္တက္ အတြင္း၀ိကာလခ်ိန္လည္း ျဖစ္ေစ၊
(၂) ခဲဘြယ္မ်ိဳး ၁၂-ပါး၊ေဘာဇဥ္မ်ိဳး ၅-ပါးတို႔တြင္ တပါးပါေသာ ယာ၀ကာလိကလည္း ျဖစ္ေစ၊
(၃) ထိုယာ၀ကာလိက ၀တၳဳတို႔ကို စားမ်ိဳသည္လည္းျဖစ္ေစ၊
(၄) မရူးသူလည္းျဖစ္ေစ။

၀ိဇၨာ ၃-ပါး။ ။ ဣတိ၀ုတ္ ။ပါ။ ၂၆၁ ။႒။ ၂၉၆။သံယုတ္ ။႒။ ပ-အုပ္။ ၁၉၅- တို႔၌ ရူပါ။ ပု, ဒိ, အာ, ေခၚ ပုေဗၺနိ၀ါသ ဥာဏ္ေတာ္၊ ဒိဗၺစကၡဳဥာဏ္ေတာ္၊ အာသ၀ကၡယ ဥာဏ္ေတာ္၊ ၎င္း သံုးပါးကို ေခၚဆိုသည္။

၀ိဇၨာ ၈-ပါး။ ။ ဣတိ၀ုတ္ ။ပါ။ ၂၁၆ ။႒။ ၂၉၆။အထူးသျဖင့္ သိေၾကာင္းျဖစ္ေသာ အလင္းေရာင္ ဥာဏ္အျပား ၈-ပါး။
(၁) ပုေဗၺ နိ၀ါသဥာဏ္- ေရွးေရွးေသာဘ၀ ခႏၶာအစဥ္ကို ျမင္ႏိုင္ေသာဥာဏ္၊
(၂) ဒိဗၺ စကၡဳဥာဏ္- နီး, ေ၀း, ေသး, ႀကီးေသာ ရူပါရံုဟူသမွ် အကုန္ ျမင္စြမ္းႏိုင္ေသာ ဥာဏ္၊
(၃) အာသ၀ကၡယ ဥာဏ္- တေထာင့္ငါးရာ ကိေလသာကို ပယ္ခြါသတ္ျဖတ္တတ္ေသာ အရဟတၱမဂ္ ဥာဏ္၊
(၄) ဣဒၶိ၀ိဓ ဥာဏ္- ထူးေထြအံ့ဆန္းေသာတန္ခိုးေတာ္ အရပ္ရပ္ကို ဖန္ဆင္းႏိုင္ေသာ ဥာဏ္၊
(၅) ဒိဗၺေသာတဥာဏ္- ေ၀း, နီး, တိုး, က်ယ္ေသာ အသံဟူသမွ်ကို ၾကားစြမ္းႏိုင္ေသာဥာဏ္၊
(၆) ေစေတာ ပရိယ ဥာဏ္- စိတ္အစဥ္ကို လိုက္၍သိေသာ ဥာဏ္၊
(၇) မေနာ မယိဒၶိ ဥာဏ္-စိတ္ႀကံတိုင္း ကိုယ္ၿပီးေသာ တန္ခိုးေတာ္ရွိသည့္ ဥာဏ္၊
(၈) ၀ိပႆနာ ဥာဏ္-၀ိပႆနာ ဥာဏ္စဥ္ အရပ္ရပ္။

၀ိဇၨာဓိုရ္မ်ိဳး ၅-ပါး။ ။ ေက်းဇူးရွင္ လယ္တီဆရာေတာ္ ဘုရားႀကီးႏွင့္ေသကၡ်ေတာင္ ဦးတိေလာက အရွင္ျမတ္တို႔ စီရင္ေရးသားေသာ ၀ိဇၨာမဂၢဒီပနီက်မ္းမွ။
(၁) ေ၀ဒ ၀ိဇၨာဓိုရ္- ဣသွ်ဳ, ယဇု, သာမ, အာတပၸန ေခၚေဗဒင္ေလးမ်ိဳး တတ္သူ၊
(၂) မႏၲ ၀ိဇၨာဓိုရ္- လကၡဏာက်မ္း, နိမိတ္က်မ္း, ဂါထာ မႏၲရား, ေဆး၀ါး ဓာတ္က်မ္းစသည့္ စက္မႈ, လက္မႈ, ေလာကီပညာ အတတ္အမ်ိဳးမ်ိဳး တတ္သူ၊
(၃) ဂႏၲာရီ ၀ိဇၨာဓိုရ္- ဓနသိဒၶိ, အာယုသိဒၶိ, စိႏၲာမယသိဒၶိ, ပထ၀ီသိဒၶိ, အာကာသသိဒၶိ, ဥဒကသိဒၶိမ်ိဳးကို ေပါက္၍ နတ္ သိၾကားတို႔ေလာက္ အစြမ္းရွိေသာ ေဆး၀ိဇၶာ, အင္း၀ိဇၨာ, ျပဒါး၀ိဇၨာ, သံ၀ိဇၨာ, ဟူသမွ်၊
(၄) ေလာကိယ ၀ိဇၨာဓိုရ္- ေလာကီအဘိညာဥ္ ငါးပါးကို ရေတာ္မူၾကေသာ စ်ာန္ပ်ံ ပုဂၢိဳလ္အေပါင္း၊
(၅) အရိယ ၀ိဇၨာဓိုရ္- အနိစၥ ဒုကၡ အနတၱ ရုပ္, နာမ္ ဓမၼသခၤါရတို႔ကို အဟုတ္အမွန္ သိေတာ္မူၾကေသာ အရိယာ ပုဂၢိဳလ္ရွစ္ေယာက္။

၀ိဇၨာဓိုရ္မ်ိဳး ၅-ပါး၊ တနည္း။ ။

(၁) ျပဒါး၀ိဇၨာ၊
(၂) သံ၀ိဇၨာ၊
(၃) ေဆး၀ိဇၨာ၊
(၄) အင္း၀ိဇၨာ၊
(၅) မႏၲန္၀ိဇၨာ၊
ထို႔ေၾကာင့္ ဦးပုညအဂၢိရတ္ ေမတၱာစာ၌၊"ပါဠိအ႒ကထာ ဋီကာက်မ္းေပါင္း စာေဟာင္းစာတမ္း ထံုးတမ္းရာဇ၀င္တို႔ကို ဆင္ျခင္ေထာက္စာ၍ ၀ိဇၨာဓိုရ္ျဖစ္ဟန္မွာ၊ ျပဒါး, သံ, ေဆးစား, အင္း, မႏၲန္, အတတ္မ်ားေၾကာင့္ ေကာင္းကင္သြားေရႊေငြ အေထြေထြ တန္ခိုးမ်ိဳးတို႔ကို အစိုးရလတ္၍ လူ႔ရပ္နတ္ျပည္လွည့္လည္ သြားလာေသာ ၀ိဇၨာမိုရ္ငါးရပ္ရွိသည္ဟု ဆိုထားေသး၏။

၀ိဇၨာမ်ိဳး ၄-ပါး။ ။ ေလာကီ ေလာကုတၱရာတို႔ကို သိေၾကာင္း၊ သို႔မဟုတ္ သိတတ္ေသာ တရား၄-ပါး ဟူ၏။
(၁) ေလာကိယ ၀ိဇၨာ- ျဗဟၼဇာလသုတ္ မဟာသီလခန္းတြင္ လာေသာအဂၤ ၀ိဇၨာ, နိမိတၱက ၀ိဇၨာ, ဥပၸါတ ၀ိဇၨာ, သုပိန ၀ိဇၨာ, လကၡဏ ၀ိဇၨာ, စသည့္ မ်ားစြာေသာ ေလာကီအတတ္စု။
(၂) ျဗဟၼဏ ၀ိဇၨာ- တိဏၰံ ေဒ၀ါနံ ပါရဂူ, ဟူေသာ ပါဠိေတာ္အရ ေတ၀ိဇၨပုဏၰားတို႔၏ အတတ္ျဖစ္ေသာ ေဗဒင္သံုးပံု။
(၃) ဣသိ ၀ိဇၨာ- သာသနာပ အခါ၌ ရေသ့ ေယာဂီတို႔ လက္သံုးအေကာင္းဆံုးေခၚရသည့္ စ်ာန္တရားစုႏွင့္ ဒိဗၺစကၡဳ, ဒိဗၺေသာတ, ေစေတာပရိယ, ပုေဗၺနိ၀ါသ, ဣဒၶိ၀ိဓ, ေခၚ ေလာကီ အဘိညာဥ္ငါးရပ္ အတတ္စု။
(၄) ဗုဒၶ ၀ိဇၨာ- ဥာဏ္ပညာ၏ အရာဌာန သာသနလက္သံုး ျဖစ္ေသာ၀ိဇၨာရွစ္ပါး တရားစု။

၀ိဇၨာအတတ္ ၁၈-ရပ္။ ။ ၎င္း တဆယ့္ရွစ္ရပ္ေသာ အတတ္တို႔ကို ႏႈတ္ျဖင့္ရြတ္ဖတ္
သရဇၩာယ္ရေသာေၾကာင့္ အ႒ာရသ ၀ိဇၨာဟု ေလာကီက်မ္းတို႔၌၎င္း၊ ဗိသဏုပုရာဏ္၌၎င္း လာ၏။
(၁) ကပၸ- မႏၲန္ မန္းမႈတ္နည္းအတတ္က်မ္း၊
(၂) ဗ်ာကရဏ- သံေန သံထား သဒၵါပုဒ္မ်ားကိုျပေသာ အတတ္က်မ္း၊
(၃) ေဇာတိသတၳ- ၿဂိဳဟ္နကၡတ္တို႔၏ သရုပ္သဏၭန္ႏွင့္ ေကာင္းဆိုးကို ေဟာဆိုနည္း က်မ္းအတတ္၊
(၄) သိကၡာ- သရ ဗ်ည္း ဌာန္ ကရိုဏ္း ပယတ္တို႔ကို ရြတ္ဆိုပံုႏွင့္ ျပေသာ က်မ္း။
(၅) နိရုတၱိ- ၀ဏၰလာပံု ပစၥည္းသက္ပံု ၀ိၿဂိဳဟ္ျပဳပံုတို႔ကို ဆိုေသာ က်မ္းအတတ္၊
(၆) ဆေႏၵာ ၀ိစိတိ- ဆန္းက်မ္း အတတ္၊
(၇) သာမ ေဗဒင္၊
(၈) ယဇု ေဗဒင္၊
(၉) ဣရု ေဗဒင္၊
(၁၀) အာထဗၺဏ ေဗဒင္တို႔ကိုေဟာဆိုသရဇၩာယ္ေသာ အတတ္၊
(၁၁) မီမံသာ- ကံ၏ အေၾကာင္းအရာ ျဗဟၼာ၏ အေၾကာင္းအရာကို စီစစ္ေဟာဆို ဆံုးျဖတ္ေသာ က်မ္းအတတ္၊
(၁၂) ႏ်ာယ- တက္က်မ္းမ်ိဳးစံု အတတ္၊
(၁၃) ဓမၼသတၳ-တရားဥပေဒဓမၼသတ္ က်မ္းအတတ္၊
(၁၄) ပုရာဏ- ေရွးေဟာင္း အေၾကာင္းစကားတို႔ကို ဆိုေသာ က်မ္းအတတ္၊
(၁၅) အာယုေဗဒ- ေဆးက်မ္းေဟာအတတ္၊
(၁၆) ဓႏုေဗၺဒ- မႏၲန္မန္းမႈတ္၍ ျပဳအပ္ေသာ ေလးပစ္အတတ္၊
(၁၇) ဂႏၶဗၺေဗဒ- သီဆိုက်ဴးရင့္ ကခုန္မႈ အတတ္၊
(၁၈) အတၳသတၱ- အက်ိဳးစီးပြားမ်ားေစမည့္ ယဥ္ေက်းစြာ ေျပာဆိုပံု နည္းမ်ိဳးႏွင့္ စကားရည္လုပံု နည္းတို႔ကို ျပေသာ က်မ္းအတတ္။

၀ိညတ္မ်ိဳး ၂-ပါး။ ။ သိေစတတ္ေသာ အမူအရာ ၂-ပါး။
(၁) ကာယ၀ိညတ္- ကိုယ္အမူအရာျဖင့္ မ်က္စိမွိတ္ျခင္း, ေခါင္းညိတ္ျခင္း, လက္ျပျခင္း,စသည္မ်ိဳး၊
(၂) ၀စီ ၀ိညတ္- ႏႈတ္ျဖင့္ ေျပာဆိုျခင္းမ်ိဳး။

၀ိညာဥ္ ၆-ပါး။ ။ သိတတ္ေသာ တရားသေဘာစု ၆-ပါး။
(၁) စကၡဳ၀ိညာဥ္- ျမင္သိစိတ္၊
(၂) ေသာတ၀ိညာဥ္- ၾကားသိစိတ္၊
(၃) ဃာန၀ိညာဥ္- နံသိစိတ္၊
(၄) ဇိ၀ွါ ၀ိညာဥ္- လ်က္သိစိတ္၊
(၅) ကာယ ၀ိညာဥ္- ထိသိစိတ္၊
(၆) မေနာ ၀ိညာဥ္- ေတြးသိစိတ္။

၀ိညာဥ္ဏ႒ိတိ ၇-ပါး။ ။ စူဠနိေဒၵသ။ပါ။၁၆၃ ။႒။ ၄၆။ သတၱဂၤုတၱရ။ပါ။၄၇၂။႒။၁၆၃။ သုတ္မဟာ၀ါ ။ပါ ၅၈ ။႒။ ၉၉-တို႔၌ အက်ယ္ရႈပါ။ ၀ိညာဥ္၏ တည္ျခင္း ၇-မ်ိဳး။
(၁) နာနတၱ ကာယ နာနတၱ သညီ- ကိုယ္အမ်ိဳးမ်ိဳးရွိေသာ သညီအမ်ိဳးမ်ိဳးရွိေသာ လူႏွင့္ နတ္အခ်ိဳ႔, ၀ိနိပါတိက အသူရာအခ်ိဳ႔၊
(၂) နာနတၱ ကာယ ဧကတၱသညီ- ကိုယ္အမ်ိဳးမ်ိဳး သညီကား တခုတည္းသာရွိေသာ ပဌမစ်ာန္ ၃-ဘံု ျဗဟၼာမ်ား၊
(၃) ဧကတၱကာယ နာနတၱသညီ- တူေသာ ကိုယ္ရွိ၍ သညီအားျဖင့္ ျပားကုန္ေသာပရိတၱာဘာ, အပၸမာဏာ, အာဘႆရာ ျဗဟၼာမ်ား၊
(၄) ဧကတၱ ကာယ ဧကတၱ သညီ- တူေသာကိုယ္ တူေသာ သညီ ရွိၾကကုန္ေသာ ပရိတၱာသုဘ, အပၸမာဏ သုဘာ, သုဘကိဏွာ, ျဗဟၼာမ်ား၊
(၅) အာကာသာ နဥၥာယတနဘံု ျဗဟၼာမ်ား၊
(၆) ၀ိညာဏဥၥာယတနဘံုျဗဟၼာမ်ား၊
(၇) အာကိဥၥညာယတနဘံု ျဗဟၼာမ်ား။

၀ိညာဏဓာတ္ ၆-ပါး။ ။ ၀ိညာဥ္ ၆-ပါးကိုပင္ ဓာတ္ေနရာ၌ '၀ိညာဏဓာတ္၆-ပါး'ဟု ေခၚေ၀ၚ၏၊ အနက္အဓိပၸါယ္ အတူတူပင္။

၀ိတက္ဆိုး ၃-ပါး။ ။ မူလပဏၰာသ ။ပါ။ ၁၆၁ ။႒။ ပ-အုပ္၊ ၃၈၃။မေကာင္း ႀကံစည္ျခင္း ၃-ပါး။
(၁) ကာမ ၀ိတက္- ကာမဂုဏ္ကို ႀကံစည္ျခင္း၊
(၂) ဗ်ာပါဒ၀ိတတ္- သူတပါးအား ေသေၾကာင္း ပ်က္စီးေၾကာင္းကို ႀကံစည္ျခင္း၊
(၃) ၀ိဟႎသ၀ိတက္- သူတပါးကို ညႇင္းဆဲႏွိပ္စက္ျခင္းငွါႀကံစည္ျခင္း။

၀ိတက္မ်ိဳး ၃-ပါး၊ တနည္း။ ။ နိကၡမ၀ိတက္, အဗ်ာပါဒ၀ိတက္, အ၀ိဟႎသ၀ိတက္တို႔ကို ေခၚသည္၊ ၎င္း သရုပ္အဓိပၸါယ္မူက်ယ္ (သမၼာသကၤပၸမ်ိဳး၃-ပါး)၌ ဆိုအံ့။

၀ိထိ ၃-ပါး၊ ေနလမ်ား၊ လမ္းသြား ေဗဒင္လာ။ ။ ေနမင္း၏ သြားလမ္းကိုအတြင္း ၀ိထိ,
အလယ္၀ိထိ, အျပင္၀ိထိ ၃-ပိုင္းညႇိ၍ လမ္း ၃-ပါးျဖင့္ပိုင္းျခားျပျခင္းမ်ိဳး၊ ဇိနာလကၤာရဋီကာႏွင့္ သာရတၳသဂၤဟ အ႒ကထာ။
(၁) ဗာဟီရ ၀ိထိ- အျပင္လမ္း၊ တန္ေဆာင္မုန္းလဆန္း ၁၅-ရက္ေန႔ညဥ့္၂-ခ်က္တီးခ်ိန္ မွစ၍ ထြက္သြားရာ ျပာသိုလျပည့္ေန႔ညဥ္႔ ၂-ခ်က္တီးခ်ိန္၌ ဗာဟီရ၀ိထိ၏ လမ္းဆံုးအစြန္သို႔ ေရာက္ေလသည္၊ ထိုအခ်ိန္မွတဖန္ ျပန္လွည့္၀င္လာရာ တေပါင္းလဆန္း၁၅-ရက္ေန႔ ညဥ့္၂-ခ်က္တီးခ်ိန္၌ ဗာဟီရ၀ိထိခရီး၏ မူလအစသို႔ ျပန္ေရာက္ရကား အသြား အျပန္ ၄-လျဖင့္ ဗာဟီရ၀ိထိကုန္ဆံုး၏။
(၂) မေဇၩ၀ိထိ- အလယ္လမ္း၊ တေပါင္းလဆန္း ၁၅-ရက္ေန႔ ညဥ္႔ ၂-ခ်က္တိးခ်ိန္မွစ၍ မေဇၩ၀ိထိေခၚ အလယ္ပိုင္းလမ္းသို႔ ၀င္လာရာ ကဆုန္လျပည့္ေန႔ ညဥ့္ ၂-ခ်က္တီးခ်ိန္၌ အလယ္ပိုင္းလမ္းဆံုးသို႔ ေရာက္၏၊ ထိုမွ ဆက္ၿပီး အေႏၲာ၀ိထိထဲသို႔၀င္သြားရာ သြား, ျပန္ ၄-လမွ်ၾကာၿပီးေသာ္ ေတာ္သလင္းလဆန္း ၁၅-ရက္ေန႔ ညဥ္႔ ၂-ခ်က္တီးခ်ိန္မွစ၍ မေဇၩ၀ိထိထဲသို႔ တဖန္ျပန္အထြက္ လမ္းခရီးျဖင့္ သြားေလရာတန္ေဆာင္မုန္းလျပည့္ေန႔ ညဥ့္ ၂-ခ်က္တီးခ်ိန္၌ မေဇၩ၀ိထိ အလယ္ပိုင္းလမ္းဆံုးသို႔ ေရာက္ေလသည္။
(၃) အေႏၲာ၀ိထိ- အတြင္းလမ္း၊ကဆုန္လဆန္း ၁၅-ရက္ေန႔ ညဥ္႔၂-ခ်က္တီးေက်ာ္မွစ၍ အေႏၲာ၀ိထိေခၚ အတြင္းဘက္လမ္းသို႔ စ၀င္သြားရာ ၀ါဆိုလျပည့္ေန႔ ညဥ့္ ၂-ခ်က္တီးခ်ိန္၌ အတြင္းလမ္းဆံု အစြန္းသို႔ေရာက္၏၊ ထိုအခ်ိန္မွ တဖန္ ျပန္ထြက္လာရာ ေတာ္သလင္းလဆန္း ၁၅-ရက္ေန႔ ညဥ့္ ၂-ခ်က္တီးခ်ိန္၌ အေႏၲာ၀ီထိခရီး၏ အဆံုးသို႔ေရာက္ရကား အ၀င္အထြက္ ၄-လမွ်ျဖင့္ အေႏၲာ၀ိထိ ကုန္ဆံုး၏။

၀ိနည္း ၄-ပါး၊ လူအမ်ား၊ လိုက္စား ယဥ္ေက်းစြာ။ ။ ယဥ္ေက်းမႈအတြက္ ဆံုးမခ်က္အျပား ၄-ပါး။
(၁) ဂီဟိ ၀ိနယ-'အာဂါရ ၀ိနယ' လူတိုင္းလိုက္နာ က်င့္သံုးရေသာ ယဥ္ေက်းမႈတရားစု ဥပေဒ လူ႔၀ိနည္း၊
(၂) သမဏ ၀ိနယ- 'အနာဂါရိယ ၀ိနယ'ရဟန္း သာမေဏတို႔ လိုက္နာက်င့္သံုးရေသာ ၀ိနည္းပညတ္ေတာ္မ်ား၊
(၃) သံေ၀ရ ၀ိနယ-'အနာဂါရိယ ၀ိနယ' ရဟန္းရွင္လူတို႔ လိုက္နာက်င့္သံုုးရေသာ သံ၀ရ၀ိနည္း ၅-ပါး၊
(၄) ပဟာန ၀ိနယ- အကုသလဓမၼတို႔ကို ပယ္ေသာ ပဟာန၀ိနည္း၅-ပါး။

၀ိနည္း ၅-က်မ္း။ ။ ဗုဒၶဘာသာ ရဟန္းေတာ္မ်ား လိုက္နာက်င့္သံုး ေဆာက္တည္ရေသာ သာသနာ၀ိညာဥ္ အာယုေခၚ ဥပေဒက်မ္းႀကီး ၅-ရပ္၊
(၁) ပါရာဇိကဏ္ က်မ္း၊
(၂) ပါစိတ္က်မ္း၊
(၃) မဟာ၀ါက်မ္း၊
(၄) စူဠ၀ါက်မ္း၊
(၅) ပရိ၀ါ က်မ္း။

၀ိနည္းကံ မ်ိဳး ၄-ပါး။ ။ ၀ိနည္းပိဋကေတာ္လာ ရဟန္းေတာ္မ်ား လိုက္နာၪပမူရမည့္ ၀ိနယကမၼမ်ိဳး၄-ပါး၊ ၀ိနည္း ပညတ္ေတာ္၌လာသည့္ ပကာသနီယ, ပဋိသာရနီယ, ဥေကၡပနီယ, စသည့္ ကံဟူသမွ်သည္ ဤကံမ်ိဳး၄-ပါးထဲသို႔သာ ၀င္ၾကသည္။
၁။ အပေလာကနကံ- ညီညြတ္ေသာ သံဃာ၏ ခြင့္ျပဳခ်က္အရသံုးႀကိမ္ သံဃာအား ပန္ၾကား၍ ျပဳအပ္ေသာ ကိစၥဟူသမွ်ကို ေခၚဆိုသည္။
၂။ ဉတၱိကံ- ဉတ္တႀကိမ္ ရြတ္ဖတ္ၿပီး ျပဳလုပ္ေသာ ဥပုသ္, ပ၀ါရဏာ, စသည့္ ကိစၥမ်ား။
၃။ ဉတၱိ ဒုတိယကံ- ဉတ္တႀကိမ္၊ ကမၼ၀ါစာတႀကိမ္ဖတ္၍ ျပဳလုပ္ရသည့္ ကထိန္, သိမ္သမုတ္, စသည့္ကံမ်ိဳး။
၄။ ဉတၱိစတုတၳကံ- ဉတ္တႀကိမ္၊ ကမၼ၀ါစာ သံုးႀကိမ္ဖတ္၍ျပဳလုပ္ရေသာ ရဟန္းခံျခင္း, စသည့္ ကံမ်ိဳး။

၀ိနည္းမိုရ္မ်ား၊ က်င့္၀တ္ထား၊ တရား ၆၄။ ။ ၎င္း သရုပ္ကို(အႏု၀ဇၨကက်င့္၀တ္
၆၄-ပါး)၌ျပခဲ့ၿပီ။

၀ိပၸတၱိစက္၊ ၄-ပါးကြက္၊ ေရွာက္လ်က္ ေျပး၍သြား။ ။ 'သမၸတၱိစက္ ၄-ပါး' ၏
ဆန္႔က်င္ဘက္ကိုယူပါေလ၊ တနည္း'စက္ ၄-ပါး'၏ သရုပ္ႏွင့္ ဆန္႔က်င္ဘက္ကို ယူပါေလ။

၀ိပတၱိတရား ၄-ပါး။ ။ သေမၼာဟ၀ိေနာဒနီ အ႒ကထာ ၄၂၁။ ပ်က္စီးျခင္းသို႔ ေရာက္ျခင္း ၄-ပါး။
(၁) ဂတိ ၀ိပုတၱိ- အပါယ္ေလးဘံု၌ျဖစ္ရျခင္း၊
(၂) ဥပဓိ ၀ိပၸတၱိ- ယုတ္ညံ့ခြၽတ္ယြင္းေသာ အတၱေဘာကိုရျခင္း၊
(၃) ကာလ ၀ိပၸတၱိ- မေကာင္းယုတ္မာေသာ မင္းတို႔၏ လက္ထက္အခါ၌ ကာလ ေဖါက္ျပန္ျခင္း၊
(၄) ပေယာဂ ၀ိပၸတၱိ- မေကာင္းမႈတို႔ႏွင့္ အသက္ေမြးျခင္း။

၀ိပရိေယသန တရားႀကီး ၄-ပါး။ ။ ေဖာက္ျပန္၍ ရွာမွီးက်င့္သံုးေသာတရားႀကီး ေလးပါး၊ ခုဒၵက ၀ိဘင္းပါဠိေတာ္မွ။
(၁) သုဘ- အသုဘတရားစုကို သုဘဟု ထင္ကာ ရွာမွီးတြယ္တာ က်င့္သံုးမႈ၊
(၂) သုခ- ဒုကၡတရားစုကို သုခဟုထင္ကာ ရွာမွီးထပ္မက္က်င့္သံုးမႈ၊
(၃) နိစၥ- အနိစၥတရားစုကို နိစၥဟုထင္ကာ ရွာမွီးႏွစ္သက္ မပစ္ရက္ႏိုင္မႈ၊
(၄) အတၱ- အနတၱ တရားစုကို အတၱဟုစြဲကာ သဲသဲမဲမဲ ခိုင္ၿမဲစြာ ယူေနမႈ။

၀ိပၸလႅာသ တရား ၃-ပါး။ ။ သိ, မွတ္, ယူ, မွား ေဖါက္ျပန္မႈတရား ၃-ပါး။
(၁) စိတၱ ၀ိပၸလႅာသ- အသိမွားကို သိထားျခင္း, အသိေဖါက္ျပန္မႈ၊
(၂) သညာ ၀ိပၸလႅာသ- အမွတ္မွားကို မွတ္ထားျခင္း, အမွတ္ေဖါက္ျပန္မႈ၊
(၃) ဒိ႒ိ ၀ိပၸလႅာသ- အယူမွားကိုယူထားျခင္း, အယူေဖါက္ျပန္မႈ။

၀ိပၸလႅာသ တရား ၁၂-ပါး။ ။ ၀ိသုဒၶိမဂ္။ ဒု-အုပ္။ ၃၂၄။ ဤ၌ ၃-ပါး၄-လီေပါင္းေသာ္ ၁၂-ပါးျဖစ္၏။
(က) အနိစၥ ျဖစ္ေသာ ရုပ္နာမ္၌ၿမဲသည္ဟု (၁) အသိမွား၊ (၂)အမွတ္မွား၊ (၃) အယူမွား၊
(ခ) ဒုကၡရုပ္နာမ္၌ ခ်မ္းသာဟု (၁)အသိမွား၊ (၂)အမွတ္မွား၊ (၃) အယူမွား၊
(ဂ) အနတၱ ရုပ္နာမ္၌၊ ငါေကာင္ဟု (၁) အသိမွား၊ (၂) အမွတ္မွား၊(၃)အယူမွား၊
(ဃ) အသုဘ ျဖစ္ေသာ ရုပ္တရား၌၊ တင့္တယ္ဟု(၁) အသိမွား၊ (၂)အမွတ္မွား၊ (၃) အယူမွား။

၀ိပႆနာ၏အညစ္အေၾကးတရား ၁၀-ပါး။ ။ ၎င္းသရုပ္ကို (ဥပကၠိေလသတရား ၁၀-ပါး)
၌ရႈပါ။
မွတ္ခ်က္။ ။ ၎င္းကိုပင္ (၀ိပႆနာဥာဏ္၏အႏၲရာယ္ဆယ္ပါး)ဟူ၍လည္း ေခၚသည္ဟု မွတ္ရာ၏။

၀ိပႆနာဥာဏ္ ၁၀-ပါး။ ။ အထူးထူး အျပားျပား ရႈဆင္ျခင္ရေသာေယာဂီပုဂၢိဳလ္
တို႔၏ ဥာဏ္အျမင္ ဆယ္ပါး။
(၁) သမၼသနဥာဏ္- ရုပ္နာမ္တရားစုကို လကၡဏာ ၃-ပါးတင္၍ ဆင္ျခင္သံုးသပ္ေသာ ဥာဏ္၊
(၂) ဥဒယဗၺယဥာဏ္- ရုပ္နာမ္တရားတို႔၏ ျဖစ္ပံု ပ်က္ပံုကို ရႈေသာ ဥာဏ္၊
(၃) ဘဂၤဥာဏ္ ရုပ္နာမ္တရားစု၏ အပ်က္ကို ရႈေသာ ဥာဏ္၊
(၄) ဘယဥာဏ္- ရုပ္နာမ္တို႔၏ ေၾကာက္မက္ဖြယ္ေဘးကိုရႈေသာ ဥာဏ္၊
(၅) အာဒီနာ၀ဥာဏ္- ရုပ္နာမ္တို႔၏ အျပစ္ကိုရႈေသာဥာဏ္၊
(၆) နိဗၺိဒါ ဥာဏ္- ရုပ္နာမ္တို႔၌ ၿငီးေငြ႔ေသာ ဥာဏ္၊
(၇) မုစၥိတုကမ်တာ ဥာဏ္- သခၤါရတို႔မွ လြတ္ေျမာက္လိုေသာဥာဏ္၊
(၈) ပဋိသခၤါ ဥာဏ္- ထိုသခၤါရတို႔၌ အနိစၥ, ဒုကၡ, အနတၱ ဟု ထပ္မံ၍ရႈေသာ ဥာဏ္၊
(၉) သခၤါရုေပကၡာ ဥာဏ္-သခၤါရတို႔၌ လ်စ္လ်ဴရႈႏိုင္ေသာ ဥာဏ္၊
(၁၀) အႏုေလာမ ဥာဏ္- ျပဆိုၿပီးဥာဏ္စဥ္ရွစ္ပါးမွ မဂ္ဖိုလ္တရားတို႔ကိုေပါင္းကူးပမာ ေလ်ာ္စြာ ရႈေသာ ဥာဏ္။

၀ိႆနာဥာဏ္ ၁၆-ပါး၊ တနည္း။ ။ ၀ိပႆနာ အလုပ္စခန္း၌ ရသေလာက္သိမ္းက်ံဳး
ေရတြက္ထားေသာ ဥာဏ္စဥ္ဟူ၏။
(၁) နာမရူပပရိေစၦဒဥာဏ္၊
(၂) ပစၥယပရိဂၢဟဥာဏ္၊
(၃) သမၼသနဥာဏ္၊
(၄) ဥဒယ၀ယဥာဏ္၊
(၅) ဘဂၤဥာဏ္၊
(၆) ဘယဥာဏ္၊
(၇) အာဒီန၀ဥာဏ္၊
(၈) နိဗၺိဒါဥာဏ္၊
(၉) မုစၥိတု ကမ်တာဥာဏ္၊
(၁၀) ပဋိသခၤါဥာဏ္၊
(၁၁) သခၤါရုေပကၡာဥာဏ္၊
(၁၂) အႏုေလာမဥာဏ္၊
(၁၃) ေဂါတၱရဘူဥာဏ္၊
(၁၄) မဂ္ဥာဏ္၊
(၁၅) ဖိုလ္ဥာဏ္၊
(၁၆) ပစၥေ၀ကၡဏာဥာဏ္။

၀ိပါတ္ေတာ္ ၁၂-ပါး။ ။ အပါဒါန္ ။ပါ။ ပ-အုပ္။၃၄၆။ ျမတ္စြာဘုရား၌ထင္ရွားေသာ ၀ိပါက္ေတာ္မ်ား။
(၁) ပဌမ ၀ိပါတ္ေတာ္။
(ေမး) ဥရုေ၀ဠ၊ ေတာ၀ၿမိဳင္ခြင္၊ ေျခာက္ႏွစ္ပတ္လံုး က်င့္သံုးအရွင္၊ အားကုန္ခန္းလို႔။ ၫႈိးႏြမ္းၿငိဳျငင္၊
ပင္ပန္းေရး၊ ၀ဋ္ေၾကြး ဘယ္ေၾကာင့္တင္။
(ေျဖ) ကႆပဖ်ား၊ ထင္ရွားပြင့္ေသာ္၊ ေဇာတိပါလ၊ နာမအေက်ာ္၊ ပုဏၰားမာန္တက္၊ ႏႈတ္ျမြက္အာေဘာ္၊ ၀စီျပင္း ေရွးရင္း ၀ိပါတ္ေတာ္။
(၂) ဒုတိယ၀ိပါတ္ေတာ္။
(ေမး) စိဥၥမာဏ၊ မိန္းမေစကြၽန္၊ ကိုယ္၀န္ရွိေသာ၊ ဆိုေျပာအလြန္၊ လက္သယ္ထားလို႔၊ ဘုရားကိုၫႊန္၊ စြပ္စြဲခဲ့အဘယ့္ ၀ိပါက္၀န္။
(ေျဖ) ေသာက္စားလြန္က်ဴး၊ ယစ္မူးေပ်ာ္ရႊင္၊ ေသေသာက္သမား၊ ျဖစ္ျငားယခင္၊ ရဟႏၲာျမတ္၊ ဆြမ္းရပ္သည္ျမင္၊ အက်င့္ယုတ္ ဖြင့္ထုတ္ စြပ္စြဲအင္။
(၃) တတိယ ၀ိပါက္ေတာ္။
(ေမး) တိတၳိ ေစခိုင္း၊ မိုက္ရိုင္း ဒုႆီ၊ ထင္ေရာင္ ထင္မွား၊ ၪပျငား သုႏၵရီ၊ လူရွင္အေပါင္း၊ ယံုေၾကာင္းေပြလီ၊ ရွင္ေတာ္ထြတ္၊ ဘယ္၀ဋ္ ေရွးကမွီ။
(ေျဖ) မုနာဠိဟု၊ မည္ရွိေလာင္းေတာ္၊ ေမာက္ၾကြား ေမွာက္မွား၊ ေသာက္စားအေပ်ာ္၊ ရွင္ပေစၥက၊ဗုဒၥျမင္ေသာ္၊ ဒုႆီဘဲ၊ စြပ္စြဲ ၀ဋ္ေၾကြးေပၚ။
(၄) စတုတၳ ၀ိပါက္ေတာ္။
(ေမး) သုႏၵရီမိုက္၊ သတ္လိုက္ ေသရာ၊ တိတၳိအသင္း၊ သတင္းလႊင့္ကာ၊ တပည့္မ်ားႏွင့္၊ဘုရားကိုသာ၊
လူအမ်ား၊ ယံုမွား ဘယ္တြက္တာ။
(ေျဖ) ေလာင္းေတာ္ရေသ့၊ ေပ်ာ္ေမြ႔စံရာ၊ ရေသ့တဦး၊ စ်ာန္ျမဴးကြန္႔လာ၊ျငဴစူစိတ္ေဇာ၊ မေနာဣသာ၊ က်င့္ယုတ္ႀကီး၊ ႏႈတ္သီး ခြၽန္သည့္တာ။
(၅) ပဥၥမ ၀ိပါက္ေတာ္။
(ေမး) ေ၀ဘာေတာင္ေစာင္း၊ ေက်ာက္ေမာင္းဆင္ကာ၊ ေဒ၀ဒတ္ယုတ္၊ ခလုပ္အသာ၊ သူျဖဳတ္ခ်လို႔၊ ဗုဒၶေျခမွာ၊ ေက်ာက္လႊာၿငိ၊ ဒဏ္ထိ၊ ဘယ္၀ဋ္ပါ။
(ေျဖ) သူၾကြယ္မ်ိဳးဇာတ္၊ ျဖစ္လတ္တံုေခ်၊ ညီကို လွည့္စား၊ေခၚသြားသေလ၊ ေက်ာက္ႏွင့္ဖိညႇပ္၊ ထုသတ္ႀကိတ္ေခ်၊ ေက်ာက္၀ိပါတ္၊ အဆက္ပါခဲ့ေပ။
(၆) ဆ႒မ ၀ိပါက္ေတာ္။
(ေမး) ေက်ာက္လႊာထိပါး၊ ျမတ္ဖ်ားထြတ္တင္၊ တည္ေန၀ပ္ကိန္း၊ ေသြးစိမ္းအရွင္၊ ေျခမေတာ္ထဲ၊ ကိုက္ခဲနာက်င္၊ ၀ိပါက္ရင္း၊ အလင္း ျပေစခ်င္။
(ေျဖ) သူငယ္ျဖစ္ခိုက္၊ လမ္း၌ေပ်ာ္ရႊင္၊ ရွင္ပေစၥက၊ ေ၀းမွအျမင္၊ခဲႏွင့္ပစ္လိုက္၊ ထိခိုက္ေျခတြင္၊ ေသြးယိုဆင္း၊ ေရွးရင္း ၀ိပါက္ပင္။
(၇) သတၱမ ၀ိပါက္ေတာ္။
(ေမး) ဆြမ္းခံၾကြျမန္း၊ ထိပ္ပန္းဘုန္းၾကြယ္၊ မုန္က်ဆင္ႀကီး၊ ခရီးအလယ္၊ ေဒ၀ဒတ္မိုက္၊ လႊတ္လိုက္ျပန္တယ္၊ ရင္ဆိုင္ေတြ႔၊ ဆင္ေ၀ွ႔ ဘယ္၀ဋ္ႏြယ္။
(ေျဖ)ဆင္ထိန္းဆင္ေက်ာင္း၊ အေလာင္းျဖစ္တံု၊ရွင္ပေစၥက၊လမ္းမအဆံု၊ ေဒါသထားလို႔၊ ျပစ္မွားသုန္မႈန္၊ ဆင္ႏွင့္တိုက္၊ ၀ဋ္လိုက္ ေစဘို႔ႀကံဳ။
(၈) အ႒မ ၀ိပါက္ေတာ္။
(ေမး) ေက်ာက္လႊာခတ္လို႔၊ ေသြးဓာတ္ဆူပူ၊ေျခမေတာ္ဦး၊ ထြတ္ဖူးတဆူ၊ေသြးၫိုကိန္းလို႔၊က်ိန္း၀ပ္ေတာ္မူ၊
ဇီ၀က၊ ခြဲရ ဘယ္၀ဋ္ဟူ။
(ေျဖ) ပေဒသရာဇ္၊ မင္းျဖစ္စဥ္၀ယ္၊ မူးယစ္ေသာက္စား၊ ေဖာက္ျပားမဖြယ္၊ လူရွင္လတ္လတ္၊ထိုးသတ္ ျပန္တယ္၊
ဓား၀ိပါက္၊ အဆက္ သူကႏြယ္။
(၉) န၀မ ၀ိပါက္ေတာ္။
(ေမး) သံုးလူထြတ္ဖူး၊ ၿမိဳက္မွဴးေသွ်ာင္ေက၊ရံဖန္ခါလဲ၊ ေခါင္းခဲပေလ၊ ေ၀ဒနာ၀ဋ္၊ မလြတ္တံုေခ်၊ ဘယ္၀ိပါက္၊ အဆက္ ပါခဲ့ေပ။
(ေျဖ) ေရွးခါကပ္ေဟာင္း၊ မေကာင္းကံေဆာ္၊ တံငါမ်ိဳးဇာတ္၊ ျဖစ္လတ္သေရာ္၊ငါးတို႔ဦးေခါင္း၊ ထုေထာင္းျမင္ေသာ္၊ ၀မ္းေျမာက္မိ၊ လိုက္ဘိ ၀ိပါက္ေတာ္။
(၁၀) ဒသမ ၀ိပါက္ေတာ္။
(ေမး) ၀ါေတာ္ကပ္ေတာ့၊ မာရ္နတ္ႏႈိးေဆာ္၊ ေ၀ရဥၨာတိုင္း၊ သမိုင္းအေက်ာ္၊ မုေယာဆြမ္းမို႔၊ၾကမ္းၾကမ္း ေထာ္ေထာ္၊ ဘုဥ္းေပးရ၊ ေရွးက ဘယ္၀ဋ္ေနာ္။
(ေျဖ) မထင္မရွား၊ မ်ိဳးသားျဖစ္တံု၊ ရဟန္းေတာ္မ်ား၊ ဆြမ္းစားခိုက္ႀကံဳ၊ ဆြမ္းၾကမ္းစားဟု၊ ျပစ္မွားဆိုပံု၊ ၀စီထြက္၊ ၀ိပါက္ ေတာ္တဲ့ ယံု။
(၁၁) ဧကာဒသမ ၀ိပါက္ေတာ္။
(ေမး)အထြတ္ဆံုးဟု၊ သံုးလူ႔မ်က္မွန္၊ခါးေတာ္ကိုက္ခဲ၊ အသဲအသန္၊ ေ၀ဒနာမ်ား၊ ခံစားရံဖန္၊
ဘယ္အေၾကာင္း၊ ကံေဟာင္းထုတ္လို႔ျပန္။
(ေျဖ) လက္ေ၀ွ႔သတ္ေကာင္း၊ အေလာင္း ျဖစ္ေသာ္၊ ၿပိဳင္ပြဲဆိုင္ပြဲ၊ ႏိုင္ၿမဲ အေက်ာ္၊ ႏိုင္လွ်င္ ခါး႐ိုး ႐ိုက္ခ်ိဳးေျမေပၚ၊အသတ္ေကာင္း၊ ဇာတ္ေဟာင္း၀ိပါက္ေတာ္။
(၁၂) ဒြါဒသမ ၀ိပါက္ေတာ္။
(ေမး)ဆဒၵန္ဆယ္စီး၊ အားႀကီးလ်င္ျမန္၊၀မ္းေတာ္သြန္ျငား၊ ေရႊအားမသန္၊ ေခြယိုင္ႏြဲ႔လို႔၊ျမန္းခဲ့နိဗၺာန္၊ ေျဖေစေၾကာင္း၊ ကံေဟာင္း သိဘို႔ရန္။
(ေျဖ) ေရာဂါကုစား၊သမားÓဏ္က်ယ္၊ ရွင္သူေဌးသား၊ ေဆး၀ါးကုတယ္၊ ခçမေပးလို႔၊ဟိုေရွးဘုန္းၾကြယ္၊ ၀မ္းလားေဆး၊ တိုက္ေကြၽး ၀ဋ္ေဟာင္းလယ္။
သတိေပး ဥေယ်ာဇဥ္ ျမန္မာဂါထာ။
(က) ၀ိပါက္ေရာက္ေရး၊ ေၾကာက္ေသြးတုန္ဘြယ္၊ ဘုရားေသာ္လဲ၊ ေရွာင္လႊဲမလြယ္၊ ေတြ႔ႀကံဳၿမဲမို႔၊ တ၀ဲ လယ္လယ္၊ မလြတ္ေသး၊ ၀ဋ္ေၾကြး ခက္လွတယ္။
(ခ) ၾကင္နာေထာက္ထား၊ သနားေျမႇာ္ေခၚ၊ ကုသိုလ္ပြားမႈ၊ အားၪပၾကေနာ္၊ ႏွိပ္စက္ညႇဥ္းပန္း၊ သရမ္းပ်က္ေခ်ာ္၊ ေရွာင္ၾကဥ္ေရး၊ ၀ဋ္ေၾကြး စင္ဘို႔ေျမႇာ္။

၀ိဘတ္ ၉-သြယ္၊ ျမန္မာ၀ယ္၊ နက္က်ယ္ ေ၀ဘန္ထား။ ။ ျမန္မာသဒၵါနည္းအရ အနက္သေဘာျဒဗ္ကို အက်ယ္ေ၀ဘန္၍ ျပေပးတတ္ေသာ ၀ိဘတ္မ်ိဳး ၉-ပါး ဟူ၏။
(၁) ကတၱား၀ိဘတ္- သည္, ကား, မွ, က, ၄-လံုး၊ ၎င္းတို႔သည္ ႀကိယာကိုၿပီးေစတက္ေသာ အနက္သေဘာကိုေ၀ဘန္၍ ျပတတ္၏။
(၂) ကံ၀ိဘတ္-ကို, သို႔, ၂-လံုး၊ ၎င္းတို႔သည္ ႀကိယာျဖင့္ ေရာက္အပ္ ႀကိယာကို ခံယူအပ္ေသာ အနက္သေဘာကို၀ဘန္၍ ျပတတ္၏။
(၃) ကရိုဏ္း၀ိဘတ္- ျဖင့္, ႏွင့္, ၂ လံုး၊၎င္းတို႔သည္ ႀကိယာကို အထူးသျဖင့္ၿပီးေစတတ္ေသာ အနက္သေဘာကို ေ၀ဘန္၍ ျပတတ္၏။
(၄) သမၸဒါန္၀ိဘတ္- အား, ဘို႔, ငွါ, ၃-လံုး၊၎င္းတို႔သည္ ပိုင္းျခားျခင္းသေဘာကို ေ၀ဘန္၍ ျပတတ္၏။
(၅) အပါဒါန္၀ိဘတ္-မွ, ေအာက္, ထက္, က, ၄-လံုး၊၎င္းတို႕သည္ ပိုင္းျခားျခင္း အနက္သေဘာကို ေ၀ဘန္၍ ျပတတ္၏။
(၆) သာမိ၀ိဘတ္- ၏, တလံုး၊ ၎င္းသည္စိုးပိုင္ယွဥ္စပ္ျခင္း အနက္သေဘာကို ေ၀ဘန္၍ ျပတတ္၏။
(၇) ၾသကာသ၀ိဘတ္- ၌, မွာ, တြင္, ၀ယ္, ၄-လံုး၊ ၎င္းတို႔သည္ တည္ရာဌာန ဟူေသာ အနက္သေဘာကို ေ၀ဘန္၍ျပတတ္၏။
(၈) အာလုပ္၀ိဘတ္- အို, ဗ်ိဳ႔, ဗ်, ေဟ, ေ၀, ဟ, ဟယ္, အခ်င္း, အမင္း, အေမာင္, ၎င္းတို႔သည္ ေခၚျခင္း ထူးျခင္း အနက္သေဘာကို ေ၀ဘန္၍ ျပတတ္၏။
(၉) ဟိတ္၀ိဘတ္- ေၾကာင့္, လို႔, မို႔, ၃-လံုး၊ ၎င္းတို႔သည္ အေၾကာင္းရင္းလက္သည္ဟူေသာ အနက္သေဘာကို ေဆာင္၍ျပတတ္သည္ ဟူ၏။

၀ိမုတၱိတရား ၅-ပါး။ ။ ဥပရိပဏၰာသ ။ပါ။ ၁၆၀ ။႒။ ၁၂၀။ ကိေလသာမွလြတ္ေျမာက္ျခင္းတရား ငါးပါး။
(၁) တဒဂၤ ၀ိမုတၱိ- ကာမကုသိုလ္စု၊
(၂) ၀ိကၡမၻန ၀ိမုတၱိ- စ်ာန္ကုသိုလ္စု၊
(၃) သမုေစၦဒ ၀ိမုတၱိ- မဂ္ကုသိုလ္စု၊
(၄) ပဋိပႆမၻန ၀ိမုတၱိ- ဖိုလ္တရားမ်ား၊
(၅) နိႆရဏ ၀ိမုတၱိ- နိဗၺာန္တရားျမတ္။

၀ိေမာကၡတရား ၃-ပါး။ ။ သံေယာဇဥ္ စသည္တို႔မွ လြတ္ေျမာက္ႏိုင္ေသာ ပညာတရား ၃-ပါး။
(၁) သုညတ ၀ိေမာကၡ- အတၱမွ ဆိတ္သံုးလ်က္ သံေယာဇဥ္ စသည္တို႔မွ လြတ္ႏိုင္ေသာ ပညာ၊
(၂) အ နိမိတၱ ၀ိေမာကၡ- နိစၥဟူေသာ အေၾကာင္းစသည္မရွိဘဲ သံေယာဇဥ္ စသည္မွ လြတ္ေျမာက္ႏိုင္ေသာ ပညာ၊
(၃) အပၸဏိဟိတ ၀ိေမာကၡ- တဏွာဟူသည့္ ကပ္ၿငိမွီတြယ္ရာ မရွိေသာ သံေယာဇဥ္ စသည္တို႔မွ လြတ္ေျမာက္ႏိုင္သည့္ ပညာ။

၀ိေမာကၡတရား ၈-ပါး၊ တနည္း။ ။ နီ၀ရဏတရားတို႔မွ ထြက္ေျမာက္ေသာတရားရွစ္ပါး ဟူ၏၊ လိုရင္းအဓိပၸါယ္ခ်ဳပ္ကား စ်ာန္တရားတို႔ျဖင့္ အာရံုေျပာင္းမႈပင္ ျဖစ္၏၊အက်ယ္ကို အ႒ကနိပါတ္အဂၤုတၱိဳရ္ ဒုတိယ ပဏၰာသက ဒုတိယ၊ ဘူမိစာဂ၀ဂ္ ၀ိေမာကၡသုတ္၌ ၾကည့္ေလ။

၀ိေမာကၡ မုခ တရား ၃-ပါး။ ။ ကိေလသာမွ လြတ္ရာ နိဗၺာန္သို႔၀င္ရန္ မုခ္ဦးမုခ္၀ ျပာသာဒ္ႀကီး ၃-ေဆာင္ဟူ၏။ (၁) အနိစၥႏုပႆနာတရား၊
(၂) ဒုကၡာႏုပႆနာတရား၊
(၃) အနတၱာႏုပႆနာတရား။

၀ိရတီအျပား၊ မ်ိဳး ၃-ပါး။ ။ မူလပဏၰာသ ။ပါ။ ၅၈ ။႒။ ပ-အုပ္ ၂၀၇။အကုသလ ဒုစရိတအမႈတို႔ကိုမၪပမက်င့္ ဖဲၾကဥ္ေရွာင္ရွားမႈ ၃-ပါး။
(၁) သမာဒါန ၀ိရတီ-သိကၡာပုဒ္ကို ခံယူေဆာင္တည္၍ လြန္က်ဴးဘြယ္အခ်က္တို႔မွ ေရွာင္ၾကဥ္မႈ၊
(၂) သမၸတၱ ၀ိရတီ-သိကၡာပုဒ္ကို ခံယူေဆာက္တည္မထားဘဲ လြန္က်ဴးဘြယ္အာရံုေတြ႔မွ ေရွာင္ၾကဥ္မႈ၊
(၃) သမုေစၦဒ၀ိရတီ-ဒုစရိုက္ ဒုရာဇီ၀မႈကို ဘာတခုမွ် မၪပလုပ္ေတာ့ဘဲ အၾကြင္းမဲ့ေရွာင္ၾကဥ္ေသာ ေလာကုတၱရာ၀ိရတီကို ေခၚသည္။ မွတ္ခ်က္။ ။ ၃-အမွတ္၀ိရတီကို"ေသတုဃာတ ၀ိရတီ"ဟူေသာ အမည္ျဖင့္လည္း သီလကၡန္ ကုဋဒႏၲသုတ္၌ လာေသး၏၊အနက္သေဘာအတူတူပင္။

၀ိရတီ ေစတသိက္ ၃-ပါး။ ။ မေကာင္းေသာ ကာယç ၀စီç မေနာçတို႔မွေရွာင္ၾကဥ္ျခင္း တရားမ်ား ဟူ၏။
(၁) သမၼာ၀ါစာ- မိစၦာ၀ါစာေခၚ ၀စီဒုစရိုက္မွ ေရွာင္ရွားျခင္းလကၡဏာ၊
(၂) သမၼာကမၼႏၲ- ကာယဒုစရိုက္ကို မက်ဴးလြန္ျခင္းလကၡဏာ၊
(၃) သမၼာအာဇီ၀- မိစၦာဇီ၀ေခၚ ကာယဒုစရိုက္ ၃-ပါး၊ ၀စီဒုစရိုက္ ၄-ပါးတို႔မွ ေရွာင္ရွားျခင္းလကၡဏာ။

၀ိရာဂတရား မ်ိဳး ၃-ပါး။ ။ ကိေလသာတို႔မွ ကင္းျခင္းတရား ၃-ပါး ဟူ၏။
(၁) တဒဂၤ ၀ိရာဂ- ေခတၱခဏမွ် ရာဂကင္းျခင္း၊
(၂) သမုေစၦဒ ၀ိရာဂ- ျပတ္စဲသည္တိုင္ ရာဂကင္းျခင္း၊
(၃) နိႆရဏ ၀ိရာဂ- နိဗၺာန္သို႔ထြက္ေျမာက္သည္တိုင္ ရာဂကင္းျခင္း။

၀ိလာသတရား၊ မ်ိဳး ၄-ပါး၊ ထင္ရွား ျမတ္ဗုဒၶါ။ ။ ဘုရားရွင္၏ ၀ိလာသ အစိေႏၲယ် ေလးပါးကို ဆိုသည္၊ ဇိနာလကၤာရမွ။
(၁) ရူပ ၀ိလာသ- ရူပကာယေတာ္၏၊
(၂) ဥာဏ ၀ိလာသ- ဥာဏ္ေတာ္၏၊
(၃) ၀ါစာ ၀ိလာသ- စကားေတာ္၏၊
(၄) ဣဒၶိ၀ိလာသ- တန္ခိုးေတာ္၏။
မွတ္ခ်က္။ ။ မႀကံစည္ႏိုင္ေလာက္ေအာင္ ေလ်ာက္ပတ္ တင့္တယ္ျခင္းရွိသည္ကို ဆိုသည္၊ အက်ယ္ ၎င္း၌ ရႈေလ။

၀ိ၀ါဒျဖစ္ေၾကာင္းတရား ၆-ပါး။ ။ ၎င္း သရုပ္အက်ယ္ (ျငင္းခံုျခင္းအေၾကာင္း ၆-ပါး)ဟူေသာ စကားရပ္၌ ျပခဲ့ၿပီ။

၀ိ၀ါဒ၀တၳဳမ်ိဳး ၁၈-ပါး။ ။ ရဟန္းေတာ္မ်ား တရားေတြ႔ ရန္ျဖစ္မႈမ်ိဳး၊ ၎င္းသရုပ္ကို(အဓိကရုဏ္း ၄ပါး)ဟူေသာ သရုပ္၏ ' ၀ိ၀ါဒါ ဓိကရုဏ္း' ၌ရႈပါေလ။

၀ိေ၀ကတရား ၃-ပါး။ ။ မူလပဏၰာသ ။ပါ။ ၁၉၉ ။႒။ ဒု-အုပ္။ ၄၉-၌အက်ယ္ရႈပါ။
(၁) ကာယ ၀ိေ၀က ကိုယ္၏ ဆိတ္ၿငိမ္ျခင္းဟု ဆိုအပ္ေသာ အေပါင္းအသင္း တပည့္သားေျမး ကာပဂုဏ္တရားတို႔မွ ကင္းကြာစြာ ေနျခင္းမ်ိဳး၊
(၂) စိတၱ ၀ိေ၀က-စိတ္၏ ဆိတ္ၿငိမ္ျခင္းဟု ဆိုအပ္ေသာသမာပတ္ရွစ္ပါး ၀င္စားျခင္း၊ သမာဓိအလုပ္တရား ကမၼ႒ာန္းအားထုတ္ ေနျခင္းမ်ိဳး၊
(၃) ဥပဓိ ၀ိေ၀က- သႏၲိသုခေအးျမ, ဆိတ္ၿငိမ္ရာ နိဗၺာန္တရားျမတ္ကို ဖိုလ္စိတ္ျဖင့္ ၀င္စားကာ အာရံုျပဳေနျခင္းမ်ိဳး။

၀ိေ၀ကတရား၊ မ်ိဳး ၃-ပါး။ ေျဖၾကား တနည္းလာ။ ။ ပဋိသမၻိဒါမဂ္ ဒု-အုပ္၊ ပည၀ဂၢ ၃၀၆-၌ ရႈပါ။ ကိေလသာတို႔မွ ဆိတ္သုဥ္းျခင္း တရားမ်ိဳး ၃-ပါး။
(၁) တဒဂၤ ၀ိေ၀က၊
(၂) သမုေစၦဒ ၀ိေ၀က၊
(၃) နိႆရဏ ၀ိေ၀က၊ အဓိပၸါယ္ (ပဟာန္ငါး)ႏွင့္ တူ၏။

၀ိေ၀ကတရား မ်ိဳး ၅-ပါး၊ တနည္း။ ။
(၁) တဒဂၤ၀ိေ၀က၊
(၂) ၀ိကၡမၻန၀ိေ၀က၊
(၃) သမုေစၦဒ ၀ိေ၀က၊
(၄) ပဋိပႆဒၶိ ၀ိေ၀က၊
(၅) နိႆရဏ၀ိေ၀က။ အဓိပၸါယ္ (ပဟာန္ ၅-ပါး)ႏွင့္ တူ၏။

၀ိသဇၨနီသံ၊ ကဗ်ာ့မွန္၊ ယူရန္ ၁၈-ပါး။ ။ ၎င္းသရုပ္ (နိမ့္သံအျပား ၁၈-ပါး)ႏွင့္ တူ၏။

၀ိသုဒၶိ ၇-ပါး။ ။ ပဋိသမၻိဒါမဂ္။ပါ။ ၂၇ ။႒။ ပ-အုပ္။ ၁၁၉။ စင္ၾကယ္ျမင့္ျမတ္မႈ ၇-ပါး။
(၁) သီလ၀ိသုဒၶိ- သီလ၏ စင္ၾကယ္မႈ၊
(၂) စိတၱ၀ိသုဒၶိ- စိတ္၏ စင္ၾကယ္ တည္ၾကည္မႈ၊
(၃) ဒိ႒ိ ၀ိသုဒၶိ- အယူအျမင္၏ စင္ၾကယ္မႈ၊
(၄) ကခၤါ ၀ိတရဏ ၀ိသုဒၶိ- ယံုမွားျခင္းမွ စင္ၾကယ္မႈ၊
(၅) မဂၢါမဂၢဥာဏဒႆန ၀ိသုဒၶိ- မဂ္ဟုတ္ မဟုတ္၌ ဥာဏ္အျမင္ စင္ၾကယ္မႈ၊
(၆) ပဋိပဒါ ဥာဏ ဒႆန ၀ိသုဒၶိ- မဂ္သို႔ ေရာက္ေၾကာင္း အက်င့္ေကာင္း၌ ဥာဏ္အျမင္ စင္ၾကယ္မႈ၊
(၇) ဥာဏ ဒႆန ၀ိသုဒၶိ- သစၥာေလးခ်က္ ၁၆-နက္ကို ထက္ျမက္ စင္ၾကယ္စြာ သိေသာ ဥာဏ္။

၀ိဟာရတရား မ်ိဳး ၃-ပါး၊ တနည္း ၄-ပါး။ ။ သုတ္ပါေထယ်။ပါ။၁၈၄။႒။ ၁၈၈။
(၁) ဒိဗၺ ၀ိဟာရ- သမာပတ္ ၈-ပါးျဖင့္ ေနထိုင္ျခင္းမ်ိဳး၊
(၂) ျဗဟၼ ၀ိဟာရ- ျဗဟၼစိုရ္ တရား ၄-ပါးျဖင့္ ေနထိုင္ျခင္းမ်ိဳး၊
(၃) အရိယာ၀ိဟာရ- ဖလသမာပတ္ျဖင့္ ေနထိုင္ျခင္းမ်ိဳး၊
၎င္းသံုးမ်ိဳးတြင္ ဣရိယာပထ ၀ိဟာရ- ရြာသူတို႔၏ ေနထိုင္ျခင္းမ်ိဳး တပါးထည့္က ၄-ပါး ျဖစ္၏။

« ၀ီ »

၀ီရိယ၏ အဂၤါ ၄-ပါး။ ။ မဇၩိမပဏၰာသ ။ပါ။ ၁၆၄ ။႒။ ၁၃၅။ ၀ီရိယပါရမီကို တကယ္ တည္ၾကည္စြာ အားထုတ္သူတို႔သည္ ၎င္းအဂၤါေလးပါးရွိေသာ အားအစြမ္းႏွင့္ ျပည့္စံုရမည္ ဟူလို။
(၁) အေရသာ ၾကြင္းျခင္းသို႔၊
(၂)အေၾကာသာ ၾကြင္းက်န္ျခင္းသို႔၊
(၃) အရိုးသာ ၾကြင္းက်န္ျခင္းသို႔၊
(၄) အသား အေသြး ေျခာက္ကပ္ျခင္းသို႔ ေရာက္သည္တိုင္ေအာင္လံု႔လရွိျခင္း။

၀ီရိယတရား၊ မ်ိဳး ၃-ပါး၊ ခြဲျခား ေ၀ဘန္သိ။ ။ ၎င္း ၃-ပါးႏွင့္ ျပည့္စံုမွသာ
မည္သည့္ အလုပ္ကိစၥမဆို ၿပီးဆံုးေအာင္ျမင္ႏိုင္၏။
(၁) အာရမၻ ၀ီရိယ- လုပ္ငန္းကိစၥ၌ ပဌမ စတင္ႀကိဳးစားမႈ၊
(၂) နိကၠမ ၀ီရိယ- စတင္ၿပီးလုပ္ငန္းမႈမူၾကမ္း၌ မပ်င္းမရိ ဆက္လက္ႀကိဳးပမ္းမႈ၊
(၃) ပရကၠမ ၀ီရိယ- လုပ္ငန္းစဥ္ မူေခ်ာ၌ တဆင့္ထက္ တဆင့္ ရင့္သန္စြဲၿမဲစိတ္ဇြဲေကာင္းမႈ။

« ၀ု »

၀ုစ္မ်ိဳး ၂-ပါး။ ။ စကားေျပာရာ၌ အနည္း အမ်ား ပိုင္းျခားမႈ ဥပေဒသ ၂-ပါး။
(၁) ဧက၀ုစ္- တခုကိုသံုးရာ၌ 'သည္, ကို, ႏွင့္, ျဖင့္, ေၾကာင့္, အား, မွ, ၌,' စသည္ အဆံုးထား၍ သံုးရသည္၊
ပံု- လူတေယာက္သည္သြား၏၊ သူ႔ကို ေျပာလိုက္၊ သူႏွင့္ လာသည္ စသည္တို႔ ျဖစ္ကုန္၏၊
(၂) ဗဟု၀ုစ္- ၂-ခုကစ၍ အထက္ကို သံုးရာ၌ 'ၾက, ကုန္, တို႔'ဟူေသာ စကားလံုးမ်ားျဖင့္ အဆံုးထား၍ သံုးရသည္၊
ပံု- လူႏွစ္ေယာက္တို႔သည္သြားၾက၏။ သူတို႔ကို စသည္တို႔ ျဖစ္ကုန္၏။

၀ုဒၶ ၂-ပါး၊ ရွိခိုးျငား၊ ၄-ပါး အက်ိဳးရ။ ။ ဤ၌ ၀ုၯု, ၀ုၯုိ, ၀ုဒၶ, အနက္တူပင္၊ အၿမဲ ရွိခိုး ရိုေသထိုက္သူမ်ိဳး ၂-ပါး ဟူ၏၊ အာယု, ၀ဏၰ, သုခ, ဗလ, အက်ိဳးေလးပါး ရသည္။
(၁) ဂုဏ, ၀ုၯုိ- မိမိထက္ သီလဂုဏ္, သမာဓိဂုဏ္, ပညာဂုဏ္, စသည္တို႔ ႀကီးပြားရင့္မာသူ၊
(၂) ၀ယ ၀ုၯုိ- မိမိထက္ သက္ရြယ္ႀကီးရင့္ေသာသူ။

« ေ၀ »

ေ၀ဒနာ ျဖစ္ေပၚလာျခင္း အေၾကာင္းရင္း ၈-ပါး။ ။ ေ၀ဒနာခံစားရျခင္းအေၾကာင္းရင္း
တရားတို႔ ျဖစ္ေပၚလာပံုမ်ိဳး ရွစ္ပါးဟူလို၊ မိလိႏၵပဥႇာ။ပါ။ ၁၃၇-၌အက်ယ္ရႈပါ။
(၁) ၀ါတ သမု႒ာန- ေလဓာတ္ပ်က္ေသာေၾကာင့္ျဖစ္ျခင္း၊
(၂) ပိတၱ သမု႒ာန- သည္းေျခ ပ်က္ေသာေၾကာင့္၊
(၃) ေသမွ သမု႒ာန- သလိပ္ေၾကာင့္၊
(၄) သႏၷိပါတ- ေလ, သည္းေျခ, သလိပ္, သံုးပါး အစုအေ၀းပ်က္ျခင္းေၾကာင့္၊
(၅) ဥတု ပရိနာမဇ- ဥတုေဖာက္ျပန္မႈေၾကာင့္၊
(၆) ၀ိသမ ပရိဟာရဇ- မသင့္ေသာအစာအာဟာရေၾကာင့္၊
(၇) ၾသပကၠမိက- သူတပါးတို႔၏ လုပ္ႀကံမႈ လံု႔လေၾကာင့္၊
(၈) ကမၼ ၀ိပါကဇ- မိမိျပဳလုပ္ခဲ့ေသာ မေကာင္းမႈကံေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚခံစားရေသာ အက်ိဳး၀ိပါတ္မ်ိဳး။
မွတ္ခ်က္။ ။ ေရာဂါ ေ၀ဒနာ ရရွိခံစားရတိုင္းလည္း ကံ-ကိုျခည္းမခ်ရာ၊မိမိ၏ အေယာနိေသာ မနသိကာရေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚမႈကမ်ားေလသည္။

ေ၀ဓိအျပား၊ မ်ိဳး ၄-ပါး၊ ေလးျမား ပစ္ခတ္သူ။ ။ ျမားပစ္အရာ မဟာ၀ိဇၨာ ဘြဲ႔ရေသာ ျမားပစ္ဆရာႀကီး ေလးပါး ဟူလို၊ သရဘဂၤဇာတ္ အ႒ကထာ၌ အက်ယ္ယူ။
(၁) အံ့ဘြယ္ထူးျခား၊ သားၿမီးဖ်ားတြင္၊ ဆြဲထားေ၀းသီ၊လုမၺနီဟု၊ သညီအတီး၊ ခရမ္းသီးျဖင့္၊ မွတ္ၿပီးတံုလွ်င္၊ သားၿမီးပင္ကို၊ ဆြဲငင္ထစ္ထစ္၊ မွန္ေအာင္ပစ္သား၊ ေခၚလစ္နာမ၊ '၀ါလေ၀ဓိ'၊
(၂) မ်က္စိတမွိတ္၊ နတ္ႀကိတ္တလက္၊ လွ်ပ္တျပက္၌၊ ျမားခ်က္ခုနစ္၊ရွစ္ဆင့္ပစ္သား၊စင္စစ္ျမန္လွ၊'အကၡဏ ေ၀ဓိ'၊
(၃)ၾကားဘိေယာ္ယမ္း၊ သံကိုဖမ္း၍၊ ပစ္စြမ္းႏိုင္စြ၊ ခ်က္တိုင္းရသား၊ 'သဒၵ ေ၀ဓိ'၊
(၄) ေရွးတိပစ္ျငား၊ အလွ်င္ျမားကို၊ ေနာက္မ်ားမုခ်၊ မွန္ေစစြသား၊ 'သရ ေ၀ဓိ'။
မွတ္ခ်က္။ ။ ထိုမွတပါးလည္း အမ်ိဳးမ်ားစြာ ရွိေသး၏။

ေ၀ေနယ်ပုဂၢိဳလ္ ၂-မ်ိဳး။ ။ မူလပဏၰာသ ။ပါ။ ၂၉၂ ။႒။ ဒု- အုပ္။ ၁၇၇။
(၁) ဗုဒၶ ေ၀ေနယ်- ဘုရားႏွင့္ေတြ႔ရ နာယူရမွ မဂ္, ဖိုလ္, ရထိုက္သူ၊
(၂) သာ၀က ေ၀ေနယ်- ဘုရားတပည့္ သာ၀ကမ်ားထံမွ တရားဓမၼနာယူ မဂ္, ဖိုလ္,ရထိုက္သူ။

ေ၀သာရဇၨ ဥာဏ္ေတာ္ ၄-ပါး။ ။ ေၾကာက္ရြံ႔ျခင္းကင္း ရဲရင့္ေအးခ်မ္းစြာေနရေသာ တရား ၄-ပါး ဟူ၏၊ စတုကဂုၤတၱရ ေ၀သာရဇၨသုတ္။ ၃၁၅။
(၁) ဗုဒၶတၱဥာဏ္ေတာ္- ဘုရား၌ ဤတရားမ်ိဳး မရရွိေသးဟု စြပ္စြဲ၍ေျပာဆိုစရာမရွိပကတိ ဧခ်မ္းစြာ ေနရျခင္း၊
(၂) အာသ၀ကၡယဥာဏ္ေတာ္- ဤအာသ၀တရားမ်ား က်န္ေသးသည္ မကုန္ေသးဟု ေျပာဆိုစရာမရွိဟူ၍၎င္း၊
(၃) အႏၲရာယ- ဥာဏ္ေတာ္- အျပစ္ရွိသည္ အႏၲရာယ္ၪပတတ္သည္ဟု ေဟာထားေသာ တရားမ်ားကို အျပစ္မရွိအႏၲရာယ္ မျပဳတတ္ဟူ၍၎င္း၊
(၄) နိယ်ာနိကဥာဏ္ေတာ္- ၀ဋ္မွ လြတ္ေၾကာင္းတရားမ်ားကို သံသရာ၀ဋ္မွ မလြတ္ကင္းႏိုင္ဟုအေၾကာင္း အေျခခံႏွင့္ စြပ္စြဲၫႊန္ျပ ေစာဒကတက္မည့္ လူနတ္ျဗဟၼာ မရွိႏိုင္ဟု သိ၍၎င္း ဧခ်မ္းစြာေနေတာ္မူရျခင္းမ်ားဟူ၏။

ေ၀းကြာျခင္းႀကီးမ်ိဳး ၄-ပါး။ ။ ၎င္းသရုပ္ကို (အနႏၲကြာေ၀းျခင္းႀကီး ၄-ပါး)၌ျပခဲ့ၿပီ။

« ေ၀ါ »


ေ၀ါေတာ္ ၃-ပါး။ ။ ဘုရင္မင္းတရားႏွင့္ မိဖုယား မင္းသား မင္းသၼီးတို႔စီးေသာ လူထမ္း ယာဥ္သံုးပါး။
(၁) ေ၀ါျပာသာဒ္- ဘုရင္မင္းျမတ္တို႔စီးေတာ္မူသည့္ အေပၚ၌ ျပာသာဒ္ေဆာင္ေပါက္ထားေသာ ေ၀ါေတာ္တမ်ိဳး၊
(၂) ေ၀ါပလာ- ဟင္းလင္း အမိုးအကာ မပါေသာ ေ၀ါတမ်ိဳး၊
(၃) ေ၀ါေပါင္းခ်ဳပ္- အမိုးအကာ ပါရွိေသာ ေ၀ါတမ်ိဳး။