Friday, December 26, 2008

လ-လာ---လ ၁၂-ပါး၊ မွ လာဘ္ေပး ၃-မ်ိဳး၊

လ ၁၂-ပါး၊ မည္ထူးျခား၊ ၄-ပါး လ အမည္။ ။ ၎င္းသုေတသန သရုပ္ကို
(ဆယ့္ႏွစ္လခြင္၊ အမည္တြင္၊ ၄-အင္ အမည္ထူး) ဟူသည္၌ ရွင္းျပခဲ့ၿပီ။

လက္အုပ္ခ်ီတင္ခ်ီ၊ အဥၨလီ၊ ၅-မည္ အဘယ္နည္း?။ ။ ၎င္း သရုပ္ (အဥၨလီ၅-သြယ္၊ သိမွတ္ဘြယ္)၌ ဆိုခဲ့ၿပီ။

လကၡဏရုပ္ ၄-ပါး။ ။ ဥပါဒ္, ဌီ, ဘင္, သေဘာျဖင့္ မွတ္ေၾကာင္း သိ ေၾကာင္းျဖစ္ေသာ ရုပ္မ်ား၊ ၎င္း သရုပ္ကို(ရုပ္ ၂၈-ပါး)၌ ျပခဲ့ၿပီ။

လကၡဏာေတာ္ႀကီး ၃၂-ပါး။ ။ ေယာက်္ားျမတ္တို႔ လကၡဏာႀကီးမ်ားဟူ၏၊ သို႔ေသာ္ စၾက၀ေတးမင္းႏွင့္ ဗုဒၶဘုရား အတြက္သာ မွတ္ယူ သံုးစြဲၾကသည္၊ မဟာဒါနသုတ္မွ။
သုပၸတိ႒ိတ ပါဒ- ျပည့္ၿဖိုး ညီညာေသာ ေျခဖ၀ါး အျပင္ရွိျခင္း။
စကၠပူရိတ ပါဒ ၁၀၈-ကြက္စက္လကၡဏာေတာ္ အစံုပါေသာ ေျခဖ၀ါး။
အာယတ ပဏိွက-သူတပါးတို႔ထက္လံုး၀န္းရွည္ေသာ ဖေနာင့္။
ဒီဃဂၤုလိက- ရင္းတုတ္ဖ်ားသြယ္ ရွည္လ်ားညီညာေသာ ေျခေခ်ာင္း လက္ေခ်ာင္း။
မုဒု တလုဏ ဟတၳ ပါဒ- ဖြားစအခါကဲ့သို႔ အၿမဲႏုနယ္ေသာ လက္ေျခေခ်ာင္း။
ဇာလကဟတၳ ပါဒ-အတိုအရွည္ ညီညာေသာ လက္ေခ်ာင္း ေျခေခ်ာင္း။
ဥႆခၤ ပါဒ- ျမင့္တက္ေသာဖမ်က္။
ဧဏီ ဇဃၤ-ေျခသလံုး၏ ေရွ႔ေနာက္ နံပါး၌ အသားစိုင္မ်ားရွိ၍သေလးစပါးႏွင့္တူျခင္း။
ဒီဃ ဟတၳ- ကိုယ္ခႏၶာ အေျဖာင့္ထား၍ ဒူးဆစ္မ်ားကို မွီေသာလက္၊
ေကာေသာဟိတ ၀တၳဂုယွ- အအိမ္ျဖင့္ ဖံုးလႊမ္းအပ္ေသာအဂၤါဇာတ္။(၁၀)။
သု၀ဏၰ ၀ဏၰ- ေရႊအဆင္းကဲ့သို႔ ၀ါ၀င္း၍လံုးက်စ္ေသာ ကိုယ္အေနအထား။
သုခုမစၦ၀ီ-ႏုနယ္ေသာ အေရအသား။
ဧေကကေလာမ-ေမြးညႇင္းတတြင္း၌ အေမြးတပင္စီသာ ေပါက္ျခင္း၊
ဥဒၶဂၢ ေလာမ- ထိုေမြးညႇင္းတို႔သည္ လက်္ာရစ္လွည့္၍ အဖ်ားေကာ့တက္ၿပီး မ်က္စဥ္းညိုေရာင္ ရွိျခင္း၊
ျဗဟၼဳဇု ဂတၱ-ေျဖာင့္စင္းေသာ ကိုယ္ခႏၶာ။
သတၳဳႆဒ- လက္ဖမိုး ေျခဖမိုး ပခံုးစြန္း လည္ကုတ္ ၎င္း ၇-ဌာန၌ ျပည့္ၿဖိုးျခင္း၊
သီဟပုဗၺၯု ကာယ-ျခေသၤ့မင္း၏ ေရွ႔ပိုင္း ကိုယ္ကဲ့သို႔ ေရွ႔ေနာက္ ေအာက္ထက္ျပည့္စံုေသာ ကိုယ္။
စိတႏၲရံသ-လက္ျပင္ရိုး ႏွစ္ခုၾကား ျပည့္ၿဖိုးေသာအသား။
နိေျဂာဓပရိမ႑လ-အလံႏွင့္ အရပ္ ညီမွ်စြာ ရွိျခင္း။
သမ ၀႗ကၡႏၶ-အညီအမွ်လံုး၍ လွေသာ ပခံုး လည္ပင္း။(၂၀) ။
ရသဂၢ သဂၢီ-အရသာကိုေဆာင္ယူႏိုင္ေသာ အေၾကာေကာင္းမ်ား။
သီဟ ဟႏု-ျခေသၤ့၏ ေအာက္ေမးကဲ့သို႔ ျပည့္ၿဖိုးေသာ အထက္ေမး ေအာက္ေမး။
စတၱာလီသ သမဒႏၲ-သြားေပါင္း- ၄၀ ရွိျခင္း။
သမ ဒႏၲ - ညီညာတိက်ေသာ သြားရွိျခင္း။
အ၀ိရဠ ဒႏၲ- က်ိဳးက်ဲမရွိ ေစ့ေသာ သြားရွိျခင္း။
သု သုကၠ ဒါဌ-သြားမ်ားအားလံုးျဖဴစင္၍ ထင္ရွားေသာ သြားစြယ္ ရွိျခင္း။
ပဟုတ ဇိ၀ွ-ႏွာေခါင္းေပါက္ နားေပါက္တို႔ကို သံုးသပ္ ႏိုင္ေအာင္ ရွည္ျပန္႔ေသာ လွ်ာ။
ျဗဟၼႆရ-ကရ၀ိက္သံçျဗဟၼာမင္း၏အသံကဲ့သို႔ သာယာခ်ိဳၿမိန္႔ေသာအသံ။
အဘိနီလ ေနတၱ-ၫိုသင့္ရာ အရပ္၌ အလြန္ၫိုေသာ မ်က္လံုး။
ေဂါပခုမ-ဖြားသစ္စႏြားငယ္၏ မ်က္လံုးအိမ္ကဲ့သို႔ မ်က္လံုးအိမ္ရွိျခင္း။
ဥဏၰဇာတ-မ်က္ခံုးႏွစ္သြယ္ အလည္တည့္၌ ဥဏၰလံုေမြးရွင္ ရွိျခင္း။
ဥဏွီသ သီသ-နဖူးသင္းက်စ္ ရွိျခင္း။(၃၂)။

လကၡဏာေတာ္ငယ္ ရွစ္ဆယ္။ ။ ျမတ္စြာဘုရားသခင္၏ ကိုယ္ေတာ္၌ ထင္ရွားစြာ ပါရွိေသာ အေသးစိတ္ လကၡဏာေတာ္ငယ္မ်ား၊ ဇိနာလကၤာရဋီကာ ၁၉၁-မွ ထုတ္ယူသည္၊ ပကိဏၰက၀ိသဇၨနာ။ တတိယတြဲ။ မဟာဗုဒၶ၀င္ ဒုတိယတြဲ။ သာသန သမၸတၱိ ဒီပနီတို႔၌လည္း ၾကည့္ပါ။
စိတဂုၤလီ-အၾကားမထင္ေစ့စပ္ေသာ ေျခေခ်ာင္း လက္ေခ်ာင္း။
အႏုပုဗၺဂုၤလီ-သြယ္ရွဴး ျဖူးေျဖာင့္ေသာ ေျခေခ်ာင္း လက္ေခ်ာင္း။
၀႗ဂုၤလီ-လံုးေလ်ာင္းေခ်ာေျမ႔ေသာ ေျခေခ်ာင္း လက္ေခ်ာင္း။
တမၺ နခ-နီျမန္းေသာ ေျခသည္းလက္သည္း။
တုဂၤနခ-ရွည္သြယ္ျမင့္မားေသာ ေျခသည္းလက္သည္း။
သိနိဒၶနခ- ေျပျပစ္ေခ်ာေမြ႕ေသာ ေျခသည္းလက္သည္း။
နိဂုဠ ေဂါပၹက- ေျပျပစ္ေကာင္းမြန္ေသာ ဖမ်က္။
သမ ပါဒ-တိတိညီညီရွိေသာ ေျခ။
၀ဇသမန ကမ-ဆဒၵန္ဆင္မင္း၏ သြားျခင္းကဲ့သို႔ေသာသြားျခင္း။
သီဟသမာန ကမ- ေကသရီအလားကဲ့သို႔ သြားပံုယဥ္ျခင္း။ (၁၀)။
ဟံသသမာန ကမ- ဟသၤာမင္းသြားျခင္းကဲ့သို႔ အထူးတင့္တယ္ေသာ သြားဟန္။
ဥသဘ သမာန ကမ-ဥႆဘႏြားမင္းႏွင့္ တူေသာ သြားျခင္း။
ဒကၶိဏ၀႗ကၠမ-လက်္ာေျခခ်ီသျဖင့္ လက်္ာရစ္ သြားျခင္း။
သမႏၲစာရု ဇာဏုမ႑လ- ထက္၀န္းက်င္ လံုးေခ်ာေသာ ပုဆစ္ဒူး၀န္း။
ပရိပုဏၰပုရိသဗ်ဥၨန-ျပည့္စံုေသာ ေယာက်္ားျမတ္တို႔၏ နိမိတ္။
အဆိဒၵ နာဘိ- အေရးအေၾကာင္း မျပတ္ေသာ ခ်က္။
ဂမၻီရ နာဘိ-ပုလဲခြက္ကဲ့သို႔ နက္ေသာခ်က္။
ဒကၡိဏ ၀႗ နာဘိ-လက်္ာရစ္လည္ေသာ ေဗြရွိေသာ ခ်က္။
ဣဘကရ သဒိသ ဥရူ သူဇ- ဆင္ႏွာေမာင္းကဲ့သို႔ သြယ္ေပ်ာင္း ေခ်ာေျပေသာေပါင္ç လက္ရံုး။
သု ၀ိဘတၱ ဂတၱ-ထက္ ေအာက္ နံလ်ား တသားတည္းညီညြတ္ေသာ ကိုယ္။ (၂၀)
အႏုပုဗၺ ဂတၱ- အစဥ္အတိုင္း ေခ်ာေျပညီညြတ္ေသာ ကိုယ္။
ပရိမ႒ဂတၱ-ထက္၀န္းက်င္မွ ေခ်ာေမြ႔ လွပေသာကိုယ္။
ၾသဏ တုဏၰတ သဗၺ ဂတၱ- ရႈိင္းသင့္ရာ၌ ရႈိင္း၍ၿဖိဳးသင့္ရာ၌ၿဖိဳးအမ်ိဳးမ်ိဳးတင့္တယ္ ရႈခ်င္ဘြယ္ေကာင္းေသာ ကိုယ္။
အ လီန ဂတၱ-အေရရႈံ႔တြန္႔ျခင္းမွ ကင္းေသာ ကိုယ္။
တိလကာဒိ ရဟိတ ဂတၱ- ၀က္ၿခံçမွဲ့çေၾကးçတင္းထိပ္စသည္တို႔မွ ကင္းေ၀းေသာ ကိုယ္။
အႏုဗၺ ရုစိ ဂတၱ-အစဥ္အတိုင္းႏွစ္သက္ျမတ္ႏိုးဘြယ္ရွိေသာ ကိုယ္။
၀ိသုဒၶ ဂတၱ- စင္ၾကယ္သန္႔ရွင္း အညစ္ကင္ေသာ ကိုယ္။
သုခုမာလ ဂတၱ- ႏူးညံ့ ေျပာ့ေပ်ာင္း ေသာ ကိုယ္။
သမၼဂတၱ- ျမင္ရသူတို႔ ေအးျမၾကည္လင္ေသာ ကိုယ္။
ဥဇၨလိတ ဂတၱ- ၿပိုးၿပိုးျပက္ျပက္ အေရာင္ထြက္ေသာ ကိုယ္။ (၃၀) ။
၀ိမလ ဂတၱ- ကိုယ္ဆီေခြၽးေစး မထင္ သန္႕စင္ေသာကိုယ္။
ေကာမလ ဂတၱ-ႏွစ္ၿမို႔ စိုပ်ိဳေသာ ကိုယ္။
သိနိဒၶ ဂတၱ-ေျပပ်စ္ေခ်ာေမြ႔ေသာ ကိုယ္။
သုဂႏၶ ဂတၱ- ပန္းေပါင္းစံုတို႔ကဲ့သို႔ ထံုေမႊးၾကူသင္းေသာ ကိုယ္။
ေကာဋိ သဟႆ ဗလ ဓာရဏ- ဗိုလ္ေျခကုေဋ တေထာင္အားကို ေဆာင္ေသာ ေဆာင္ေသာ ကိုယ္။
သု၀ဏၰ တုဂၤနာသ- ေရႊခြၽန္းသဘြယ္ တင့္တယ္ ျမင့္ခြၽန္းေသာ ႏွာေခါင္း။
ရတၱ ဒြိဇ မံသံ- နီျမန္း လွပေသာ သြားဖံုး။
သုဒၶဒႏၲ- ေဖြးျဖူစင္ၾကယ္ေသာ သြား။
သိနိဒၶ ဒႏၲ- ထြက္၀င္မရွိ ပကတိ ညီညာ၍ သိမ္ေမြ႔ က်စ္လစ္ေသာသြား။
၀ိသုဒၶိႁႏၵိယ-သန္႔ရွင္း ေသာ အဆင္း ဣေႁႏၵရွိျခင္း။ (၄၀)။
သု၀႗ ဒါဌ- ပုလဲေခ်ာင္းကဲ့သို႔ ေကာင္းစြာလံုး၀န္းတိက်ေသာ သြားစြယ္။
တိကၡဂၢ ဒါဌ-အဖ်ားခြၽန္းေသာ သြားစြယ္။
ရေတၱာ႒- နီျမန္းေသာႏႈတ္ခမ္း။
အာယတ ၀ဒန- က်ယ္ျပန္႔ ခံ့ညားေသာ ခံတြင္း။
သုဂႏၶမုခ- ေမႊးၾကဴႀကိဳင္လွ်မ္းေသာ ခံတြင္း။
ဂမၻီရ ပါဏိ ေလခ-ထင္ရွားေသာ လကၡဏာ အေရးအေၾကာင္း။
ဥဇုေလခ- ေျဖာင့္တန္းေသာ လကၡဏာအေရးအေၾကာင္း။
အာယတ ေလခ- ရွည္လ်ားေသာလကၡဏာ အေရးအေၾကာင္း။
သုရုစိရ သဏၭာန ေလခ-ႏွစ္သက္ရႈခ်င့္စရာ လကၡဏာ သ႑ာန္အေရးရွိျခင္း။
ပရိမ႑လ ကာယ ဇုတိက-တလံမွ်ေလာက္ေသာ ေရာင္ျခည္အလင္းဓာတ္သည္ ကိုယ္ကို၀န္း၀ိုင္း၍ တံတိုင္းပမာ ေတာက္ပထြန္းလင္းေနျခင္း။ (၅၀)။
ပရိပုဏၰ ကေပါလ- ျပည့္ၿဖိုးေဖါင္းၾကြေသာ ပါးျပင္။
ရုစိယ အာယတ ၀ိသာလ ေနတၱ- အဆင္းငါးသြယ္ ကြန္႔ျမဴးစံ ပယ္ ရွည္လ်ားျပန္႔က်ယ္ ၀ါထယ္ခံ့ညားေသာ မ်က္လံုး။
ပဥၥ ပသာဒ ေနတၱ-ၫိုေရႊျဖူနီတလီအနက္ေရာင္လွ်ံထြက္သည့္မ်က္လံုး။
ကုဥၥိတဂၢဘမုက-ေကာရေရာ့ေမာ့ခ်ီေသာ မ်က္ေတာင္ မ်က္ခံုး။
မုဒု တလုဏ ရတၱဇိ၀ွ-ႏူးညံ့နီေထြးေသာလွ်ာ။
အာယတ စာရု ကဏၰ-တင့္တယ္ႏုထြား ရွည္လ်ားသပၸါယ္ျပန္႔က်ယ္ေသာ နားရြက္။
နိဂၢဏိ သိရ- ဖုထစ္မရွိ ပကတိေခ်ာေမြ႔ေသာ ဦးေခါင္း။
နိဂုဠႇ သိရ-ေစာင္းရြဲ႔မထင္ အျပင္ညီေသာ ဦးေခါင္း။
ဆတၱ သႏိၷတ စာရုသီသ-ထီးမိုးအသြင္ ထက္၀န္းက်င္တိတိ၌ ေရာင္လွ်ံညိေသာ ဦးေခါင္း။
သုဂႏၶမုဒၶ-ရနံ႔ေပါင္းစံုတို႔ႏွင့္ လႈိင္ထံုေမႊးပ်ံ႔ေသာ ဦးထိပ္။ (၆၀) ။
အာယတပုထုလ နလာဋ-ေရႊျပားအလား နံလ်ားက်ယ္ျပန္႔ေသာ နဖူးသင္းက်စ္၊
သု သဏၭာန ဘမုက- သံုးရက္လေကြး သက္တန္ေရးပမာ တင့္တယ္စြာေသာ မ်က္ခံုး။
အႏုေလာမ ဘမုက- အဖ်ားေသးသြယ္အလြန္တင့္တယ္ေသာ မ်က္ေမြး မ်က္ေတာင္။
အာယတ မဟႏၲ ဘမုက-ထယ္၀ါခံ့ညားရွည္လ်ားျပန္႔က်ယ္ေသာ မ်က္ေမွာင့္။
သဏွ ေလာမ ဘမက-ႏူးညံ့ေသာအေမႊးရွိေသာ မ်က္ခံုး။
သမ ေလာမ- ေမြးညႇင္းတြင္းခ်င္းစီ၍ ညီညာေျဖာင့္တန္းစြာ ေပါက္ေသာ ေမြးညႇင္းမ်ား။
ေကာမလ ေလာမ-ႏူးညံ့စိုပ်ိဳစိမ္းၫိုေသာ ေမြးညႇင္း။
ဘိဒဥၥန ေလာမ- မ်က္စဥ္းၫိုသြင္ စိမ္းလြင္ၫိုေမွာင္ေသာေမႊးညႇင္း။
ဒကၡိဏ၀႗ ေလာမ- လက်္ာရစ္လည္၍ ညာဘက္သို႔ အဖ်ားတည္ေသာ ေမႊးညႇင္း။
သိနိဒၶ ေလာမ-ေကာက္ေကြ႔လိမ္တြန္႔ျခင္း မရွိ ပကတိသန္႔ရွင္းေသာ ေမႊးညႇင္း။(၇၀)။
သုနိလ ေကသ-ပိတုန္းေတာင္ကဲ့သို႔ ၫိုေမာင္း မည္းနက္ေသာ ဆံပင္။
ဒကၡိဏ ၀႗- ေကသလက်္ာရစ္ လွည့္ေခြ ဦးထိပ္ေဗြ၌ တည္ေနေသာ ဆံပင္။
သု သ႑န ေကသ-ဆံပင္တြင္းညီ၍ ေျဖာင့္တန္းစီရီစြာ ေပါက္ေသာ ဆံပင္။
သိနိဒၶ ေကသ- ေကာက္ေကြ႔ လိမ္တြန္႔ျခင္း မရွိ ပကတိ ေျပျပစ္သန္႔ရွင္းေသာ ဆံပင္။
သဏွ ေကသ- ႏူးညံ့သိမ္ေမြ႔ ေသးသြယ္ေျပာ့ေပ်ာင္းေသာ ဆံပင္။
အ လုလိတ ေကသ- မရႈပ္ေထြးေသာ ဆံပင္။
ေကာမလေကသ- စိုပ်ိဳ ႏုနယ္ေသာ ဆံပင္။
သမ သုဂႏၶ ေကသ- စပယ္ ျမတ္ေလးပန္းတို႔ကဲ့သို႔ ေမႊးေသာ ဆံပင္။
သုခုမ အႆာသ ပႆာသ- ရႈဴရႈိက္မထင္ အလြန္ပင္ သိမ္ေမြ႔ေသာ ထြက္သက္ ၀င္သက္ရွိ၍ သက္လံုေကာင္းျခင္း။
ေကတုမာလ ရတန ၀ိစိတၱ- ေကတုမာလာေခၚ ဦးေခါင္းေပၚ၌ မကိုဋ္ပံုပမာ ေျခာက္ေရာင္စံုလွ်ံျဖာ ထြက္ေနျခင္း။ (၈၀) ။

လကၡဏာယဥ္ ၃-ပါး။ ။ လကၡဏာေရး ၃-ပါး၊ နိဒါန၀ဂၢသံယုတ္ ။ပါ။ ၃၄၄ ။႒။ ၁၁၇-၌ အက်ယ္ရႈပါ။ မဂ္ ဖိုလ္ နိဗၺာန္သို႔ သြားေရာက္ရာယာဥ္ႏွင့္တူေသာ လကၡဏာေရး ၃-ပါး၊ မွတ္ေၾကာင္းအရာ ၃-ပါး၊ အေရးတႀကီး မွတ္အပ္ေသာေၾကာင့္ လကၡဏာေရး။
(၁) အနိစၥ လကၡဏာ- မၿမဲေသာ သခၤါရ တရားစု၊
(၂) ဒုကၡ လကၡဏာ- ဆင္းရဲေသာ သခၤါရတရားစု၊
(၃) အနတၱ လကၡဏာ- အတၱမဟုတ္ အထည္ကိုယ္မဟုတ္ေသာ သခၤါရ အသာရက တရားစု အမွတ္ လကၡဏာ။

လက္ခ်ားမ်ိဳး ၂-ပါး။ ။ ဤကား ေသလပါစက သွ်ၾတက်မ္းမွ။
(၁) ဥသီရဋကၤန- ေျမထြက္လက္ခ်ား၊ ျဖူပြပြႏွင့္ မွန္ေရာင္ရွိ၏၊ ၎င္းသည္ ေဆးေဖၚရာ ဂေဟစပ္ရာ စသည္မွတပါး ၀ိဇၨာဓရထြက္ခန္း ထိုထိုတက္လမ္း မ်ားအဖို႔ မည္သည့္အခါမွ် အသံုးမ၀င္ဟု ရေသ့ ရွစ္ေသာင္းဆရာေပါင္းတို႔ အထူးေရွာင္ရွား ၾကကုန္၏၊
(၂) ေသလ ဋကၤန- ေက်ာက္ထြက္လက္ခ်ား၊ ေက်ာက္ျဖူခဲႏွင့္တူစြာရွိ၏၊ ေငြလမ္း ေရႊလမ္း ထိုထိုထြက္ရပ္လမ္း တို႔၌ လက္ခ်ားကိုသံုးရန္ညႊန္းေသာ္၊ ၎င္းေက်ာက္ထြက္ လက္ခ်ားကို သံုးမွသာ လိုရာအက်ိဳး ၿပီးႏိုင္ေၾကာင္း ဆရာတို႔ အထူးမွာဆိုထားၾက၏။

လက္ထပ္မဂၤလာမ်ိဳး ၃-ပါး၊ တနည္း ၈-ပါး။ ။ ၎င္းသ႐ုပ္မ်ားကို (ထိမ္းျမားမဂၤလာ ျပဳျခင္းမ်ိဳး ၃-ပါး၊ တနည္း ၈-ပါး)၌ ႐ႈပါ။

လက္နက္ႀကီး ၄-ပါး။ ။ သဂါထာ၀ဂၢသံယုတ္ ။ပါ။ ၂၁၆ ။႒။၂၉၆။
(၁) ေ၀ႆ၀ဏၰနတ္မင္းႀကီး၏ တင္းပုတ္ သံေခ်ာင္း လက္နက္၊
(၂) ယမမင္းေခၚ ေသမင္း၏ မ်က္ေစာင္း လက္နက္၊
(၃) သိၾကားမင္း၏ မိုဃ္းႀကိုးလက္နက္၊
(၄) အာဠာ၀က ဘီလူးမင္း၏ ဘြဲ႔ျဖဴပုဆိုး လက္နက္၊ ထို႔ေၾကာင့္ေရွးဆရာတို႔သည္ 'ေ၀ႆ၀ေဏၰာ၊ယေမာ သကၠ၊အာဠာ၀ကတုိ႔၊ နိစၥကိုင္စြဲ၊ ရန္ထိပ္ခြဲသား၊ ေတြခဲ သံေခ်ာင္း၊ ငဲ့ေစာင္း မ်က္ရွိန္၊ ၀ရဇိန္မိုးဃ္ႀကိုး၊ပုဆိုးႏွင့္ေသာ္၊ ေလးပါးေက်ာ္သို႔'ဟု စပ္ဆိုထားၾက၏။

လက္နက္ႀကီး ၄-ပါး၊ တနည္း။ ။ အဘိဓာန္ က်မ္းမွ ယူျပသည္။
(၁)မုတၱာမုတၱ လက္နက္- လက္မွ လႊတ္၍၎င္း၊ မလႊတ္ဘဲ၎င္း၊ သံုးႏိုင္ေသာ တုတ္çေတာင္ေ၀ွး စေသာ လက္နက္မ်ိဳး၊
(၂) အမုတၱ လက္နက္-မလႊတ္ရေသာသံလ်က္ စသည္၊
(၃) မုတၱ လက္နက္- လႊတ္ရေသာ လွံç စက္ စသည္၊
(၄) ယႏၲ မုတၱ လက္နက္-ပစ္လႊတ္ရေသာ ေလးç ေသနတ္ စသည္။

လက္နက္ႀကီး ၅-ပါးႏွင့္ မူကြဲမ်ား။ ။ ၎င္း လက္နက္ႀကီး ငါးပါး၏သရုပ္ျပရာ၌ တဦးႏွင့္ တဦး မတူကြဲျပား ေနၾကသည္ကား ထိုထို ပါဠိအ႒ကထာတို႔၏ ကြဲျပားမႈေၾကာင့္တည္း၊
မိလိႏၵပဥႇာ၌ "ဓႏု, သတၱိ, ကဏယ, ခဂၢ, ဆုရိကာ"ဟု လာသည္၊
ဂါမဏိ သံယုတ္ဋီကာ၌ကား"အသိ, ဓႏု, ဂဒါ, သကၤု, စကၠာနိ, ပဥၥာ၀ုဓာ" ဟုလာသည္၊
ပဥၥာ၀ုဓ ဇာတ္ဋီကာ၌ကား-
'ပဥၥာ၀ုဓံ နာမ ဓႏု မုဂၢရအသိ လဂုဠ ေကာ႑ မိတိ အထ၀ါ။'
'အမုတၱံ ယႏၲမုတၱဥၥ၊ ပါဏိမုတၱံ တေထ၀ စ။
သဗၺ သာဓာရဏေဥၥ၀၊ ဗာဟု ယုဒၶပဥၥမံ ' ။ ဟုဆိုထားေလသည္၊
ထို႔ျပင္လည္း " လွံ- ေကာ႑ာ၊ ဂဒါ-သံေခ်ာင္း။ ေဆာက္ပုတ္ကယ္-ဒ႑ာသႎ ဟု၊ သမၻာရွိန္၊ ဂုဏ္လွ်ံတဲ့၊ ျပည္ေတာ္ျပန္၊ ပဥၥာ၀ုမွာ၊ ငါးခုပါေၾကာင္း၊"ဟု ကင္း၀န္မင္းႀကီး ေရးစပ္ခဲ့ေသး၏။
(၁) ဓႏု-ေလး၊
(၂) ခဂၢ- သံလ်က္၊
(၃) ကဏယ-ခက္ရင္း,ေတာက္၊
(၄) မုဂၢရ- လက္ရိုက္ တုတ္တို၊
(၅) ကုႏၲ-လွံ။

လက္နက္ႀကီး ၉-ပါး။ ။ ' မ, တေထာင္၊ တေကာင္ရိုၫြတ္တဲ့၊တမြတ္ကိုယ္ထူး။ ကိုးပါးရယ္အစံုႏွင့္၊ လက္နက္ဂုဏ္၊ တသိရ္ျမင့္တယ္၊ ဘုန္းပြင့္ဘီလူး။' ဟူေသာေဒ၀ကုမၻန္ ျပဇာတ္မွ။
၁-ဓါး။ ၂-လွံ။ ၃- ေသနတ္။ ၄-အေျမာက္။ ၅-စိန္ေျပာင္း၊
အထက္၌ ျပခဲ့ၿပီး လက္နက္ႀကီး၄-ပါးႏွင့္ေပါင္းေသာ္ ကိုးပါးျဖစ္၏။
မွတ္ခ်က္။ ။ ဆရာ အခ်ိဳ႔ကား လက္နက္ႀကီး ၄-ပါးႏွင့္ လက္နက္ႀကီး၅-ပါးႏွစ္ရပ္ေပါင္းကို ၉-ပါးအျဖစ္ ယူၾကကုန္၏။

လက်္ာၿဂိဳဟ္ႀကီး ၄-လံုး။ ။ 'ပါပၿဂိဳဟ္' ေခၚ ၿဂိဳဟ္ဆိုးႀကီး ၄-လံုးကို (အ, ထြန္း, ရာ, ဇာ, ၿဂိဳဟ္လက်္ာ ဟု) ေဗဒင္က်မ္းတို႔၌ ဆို၏။
(၁)တနဂၤေႏြၿဂိဳဟ္၊
(၂) စေနၿဂိဳဟ္၊
(၃) ရာဟုၿဂိဳဟ္၊
(၄) အဂၤါၿဂိဳဟ္။

လက်္ာေတာ္ရံ ေလးက်ိပ္။ ။ မဟာသာ၀ကမ်ား ျဖစ္ေတာ္မူၾကသည္၊ က်မ္းၫႊန္း မဟာသာ၀က)၌ ရႈ။ အရွင္သာရိပုၾတာ၊ အရွင္ေကာ႑ည၊ အရွင္၀ပၸ၊ အရွင္ဘဒၵိယ၊ အရွင္မဟာနာမ္၊
အရွင္အႆဇိ၊ အရွင္နာဠက၊ အရွင္ယသ၊ အရွင္၀ိမလ၊ အရွင္သုဗာဟု၊ (၁၀)
အရွင္ပုဏၰဇိ၊ အရွင္ဂ၀မၸတိ၊ အရွင္ဥရုေ၀ဠကႆပ၊ အရွင္နဒီကႆပ၊ အရွင္ဂယာကႆပ၊
အရွင္မဟာကႆပ၊ အရွင္မဟာကစၥာယန၊ အရွင္မဟာ ေကာ႒ိတ၊ အရွင္မဟာကပၸိႏၷ၊ အရွင္မဟာစုႏၷ၊ (၂၀)
အရွင္ဥပါလိ၊ အရွင္အႏုရုဒၶါ၊ အရွင္ကခၤါေရ၀တ၊ အရွင္အာနႏၵာ၊ အရွင္နႏၵက၊
အရွင္ဘဂုလ၊အရွင္နႏၵိယ၊ အရွင္ကိမိလ၊ အရွင္ဘဒၵိယ၊ အရွင္ရာဟုလာ၊(၃၀)
အရွင္သီ၀လိ၊ အရွင္ဒဗၺ၊ အရွင္ဥပေသန၊ အရွင္ခဒိရ၀န ေရ၀တ၊ အရွင္မႏၲာနီပုတၱပုဏၰ၊
သုနာပရႏၲပုဏၰ၊ အရွင္ကုဋိကဏၰ ေသာဏ၊ အရွင္ေကာဋိ၀ီသ ေသာဏ၊ အရွင္ရာဓ၊ အရွင္သုဘူတိ (၄၀)။

လက်္ာ မင္းခမ္းေတာ္ ၁၃-ပါး။ ။ ၎င္း သရုပ္ကို (မင္းခမ္းေတာ္မွာ၊ ၁၃-ျဖာ၊ ၀ဲယာ ေဆာင္၍က်င္း) ဟူေသာ သုေတသန၌ ဆိုခဲ့ၿပီ။

လက္၀ဲၿဂိဳဟ္ ၄-လံုး။ ။ 'ေသာမၿဂိုဟ္ ၄-လံုး' ကိုပင္ ေဗဒင္က်မ္းတို႔၌ 'လွ, ေသာ္, ေဖၚ, ကြဲ, ၿဂိဳဟ္လက္၀ဲ'ဟု ဆိုၾကကုန္၏။
(၁) ဗုဒၶဟူးၿဂိဳဟ္၊
(၂) ေသာၾကာၿဂိဳဟ္၊
(၃) ၾကာသာပေတးၿဂိဳဟ္၊
(၄) တနလၤာၿဂိဳဟ္။

လက္၀ဲေတာ္ရံ ေလးက်ိပ္။ ။ က်မ္းညႊန္း (မဟာသာ၀က) ၌ ရႈ။
အရွင္မဟာေမာဂၢလာန္၊ အရွင္အဂၤုလိမာလ၊ အရွင္၀ကၠလိ၊ အရွင္ကာလုဒါယီ၊ အရွင္သဟဥဒါရီ၊
အရွင္ပိလိႏၵ၀စၦ၊ အရွင္ေသာဘိတ၊ အရွင္ကုမာရကႆပ၊ အရွင္ရ႒ပါလ၊ အရွင္၀ဂႋသ၊ (၁၀)
အရွင္သတိယ၊ အရွင္ေသလ၊ အရွင္နာဂိတ၊ အရွင္ လကု႑ဘဒၵိယ၊ အရွင္ဥပ၀ါန၊
အရွင္ေမဃိယ၊ အရွင္သာဂလ၊ အရွင္ပိေ႑ာလဘာရဒြါဇ၊ အရွင္မဟာပႏၳက၊ အရွင္စူဠပႏၳက၊(၂၀)
အရွင္ဗာကုလ၊ အရွင္ကု႑မာန၊ အရွင္ဒါရုစိယ၊ အရွင္ယသ၊ အရွင္အဇိတ၊
အရွင္တိႆေမတၱယ်၊ အရွင္ပုဏၰ၊ အရွင္ေမတၱဂူ၊ အရွင္ေဒါတက၊ အရွင္ဥပသိ၀၊ (၃၀)
အရွင္နႏၵ၊ အရွင္ေဟမက၊ အရွင္ေတာေဒယ်၊ အရွင္ကပၸ၊ အရွင္စတုကဏၰိက၊
အရွင္ဘျဒာ၀ုဓ၊ အရွင္ဥဒယ၊ အရွင္ေ၀ါသာလ၊ အရွင္ ေမာဃရာဇ၊ အရွင္သဂႌယ၊ (၄၀)
ဤသို႔လွ်င္အသီတိ ရွစ္က်ိပ္ ျဖစ္သတည္း။
မွတ္ခ်က္။ ။ အဂၤုတၱိဳရ္ ဋီကာႏွင့္ ဇာတ္ဋီကာ မတူကြဲျပား အခ်ိဳ႔ေနရာမ်ားမွာ ရွိသည္။

လက္၀ဲမင္းခမ္းေတာ္ ၁၃-ပါး။ ။ ၎င္း သရုပ္ကို(မင္းခမ္းေတာ္မွာ ၁၃-ျဖာ၊ ၀ဲယာ ေဆာင္၍က်င္း) ဟူေသာ သုေတသန၌ ဆိုခဲ့ၿပီ။

လက္၀ဲ လက်္ာ၊ ထီးေတာ္မွာ၊ ၈-ျဖာ အဘယ္နည္း?။ ။ ၎င္း သရုပ္ကို(ထီးျဖဴ၈-စင္း)၌ ဆိုခဲ့ၿပီ။

လ ကြယ္ ၂-ပါး၊ မ်ိဳးကြဲျပား၊ ဘုရားမည္သို႔ေဟာ?။ ။ လကြယ္မ်ိဳး ႏွစ္ပါးကား၊
ရက္စံု ၁၅-ရက္ လကြယ္တမ်ိဳး၊
ရက္မစံု ၁၄-ရက္ လကြယ္တမ်ိဳး၊
၎င္းကို ၀ိနည္းပိဋကေတာ္၌ စတုဒၵသီ ဥပုသ္ ပႏၷရသီ ဥပုသ္ဟု ရဟန္းေတာ္မ်ားအတြက္ ေဟာၾကားေတာ္မူသည္။

လကၤာစပ္ရာ၊ နည္း၆-ျဖာ၊ ေျဖပါ က၀ိရွင္။ ။ ၎င္း သရုပ္ကား
(အစပ္ ၆-ပါး၊ လကၤာသြား၊ မိန္႔ၾကား ေျဖေတာ္မူ) ဟူေသာ ပုစၦာႏွင့္ တူ၏။

လကၤာမ်ိဳးျပား၊ ၁၄-ပါး၊ မိန္႔ၾကား ျမတ္က၀ိန္။ ။ ကဗ်ာပင္မႀကီးမွ
ေပါက္ပြားလာေသာ လကၤာအျပား ၁၄-ပါး၊ အက်ယ္ကို 'ကဗ်ာဗႏၥသာရက်မ္း' ၌ရႈပါကုန္။
(၁) လကၤာ၊
(၂) ပ်ိဳ႔၊
(၃) ေမာ္ကြန္း၊
(၄) သံပိုင္း၊
(၅) သမိုင္း၊
(၆) ရဲတင္း၊
(၇) တမ္းခ်င္း၊
(၈) ဧခ်င္းသံတိုင္၊
(၉) ဧခ်င္းသံေပါက္၊
(၁၀) ရတုမ်ိဳးစံု၊
(၁၁) လူးတား၊
(၁၂) အဏ္ခ်င္း၊
(၁၃) သံေပါက္၊
(၁၄) ၀ဲရိုက္ ၀ဲသြင္း။


လင္ညံ့, လင္ဖ်င္းမ်ိဳး ၈-ေယာက္။ ။ မိန္းမတို႔က မရိုေသ မေလးစားေသာလင္
ေယာက်္ားမ်ားဟူ၏၊ ဇာတ္။ပါ။ ဒု-အုပ္။ ၁၂၀ ။႒။ ပဥၥမ-အုပ္။၄၆၆။
(၁) ဆင္းရဲမြဲေတေသာလင္၊
(၂) အနာေရာဂါ ကပ္ေရာက္ေနေသာလင္၊
(၃) အိုမင္းေသာ လင္၊
(၄) ေသေသာက္ၾကဴး ယစ္ထုတ္ လင္၊
(၅) ဖ်င္း, အ ႏံုခ်ာေသာ လင္၊
(၆) မယားအေပၚ၌ ေပါ့ေပါ့ဆဆေနတတ္ေသာ လင္၊
(၇) သူမ်ား၏ ေနာက္လိုက္ လင္၊
(၈) မယားအား ပစၥည္းဥစၥာ မေပးအပ္ေသာ လင္။

လင္မယားမကြဲ အၿမဲေနရျခင္းတရား ၄-ပါး။ ။ စတုကဂၤုတၱရ။ပါ။၃၇၂။႒။ ၃၁၁။
(၁) သမ သဒၶါ၊
(၂) သမ သီလ၊
(၃) သမ စာဂ၊
(၄) သမ ပညာ။

လင္၀တ္ ၅-ပါး၊ က်င့္ေဆာင္ျငား၊ ေယာက်္ား ျမတ္မဟာ။ ။ သိဂၤါေလာ၀ါဒ
သုတ္မွ လင္က မယားအေပၚ၌ ျပုက်င့္ရမည့္ ၀တ္ငါးပါး။
(၁) မိမိမယားအေပၚ၌ မေထမဲ့ျမင္ စိမ္းစိမ္းကားကား ဘာသိဘာသာႏွင့္ မက်င့္ႀကံမေနထိုင္ရျခင္း၊
(၂) မူး, ပဲ, ပိုင္က စ၍ ရသမွ်ဥစၥာကိုမယားအား အပ္ႏွင္းရျခင္း၊
(၃) မိမိမယားမွတပါး အျခားမိန္မသားမ်ား၌ မိစၦာတရား မမွားမလိုက္ရျခင္း၊
(၄) မိမိမယားႏွင့္သင့္ေတာ္ေသာ ၀တ္တန္ဆာ အစား အေသာက္တို႔ကို ၾကည္ျဖူ ခ်စ္ခင္စြာဆင္ယင္ ၀ယ္ျခမ္း၍ ေပးရျခင္း၊
(၅) မိမိမယားအား ခ်စ္ခင္ႏွစ္သက္စံုမက္ျမတ္ႏိုးစြာ ၾကည္ျဖူ သဒၶါရျခင္း။

လည္ေခ်ာင္းရပ္မွာ၊ ျဖစ္ေပၚလာ၊ ျမန္မာကၡရာ မ်ိဳး ၈-လံုး။ ။ ၎င္း သရုပ္ကို (က႑ဇ အကၡရာ ၈-လံုး)၌ ရႈပါ။

လ မင္းရန္သူ၊ ၄-ပါးဟူ၊ မည္သူ မည္၀ါနည္း?။ ။ ၎င္းသရုပ္ကား (ေနမင္း၏
ရန္သူမ်ိဳး ၄-ပါး)ႏွင့္ တူ၏။

လ မ်ိဳး ၃-ပါး၊ ဆရာမ်ား၊ ေဟာၾကား က်မ္းေဗဒင္။ ။ ေဗဒင္ေ၀ါဟာရ၊ ၎င္းသရုပ္ အဓိပၸါယ္ အလံုးစံု (မာသမ်ိဳး ၃-ပါး)ႏွင့္ တူ၏။

လယ္တြင္း ၉-ခရိုင္။ ။ စပါးမ်ားစြာ ထြက္၍ ေရွးေခတ္ ျမန္မာရာဇ၀င္၌ ထင္ရွားေသာ ခရိုင္နယ္မ်ား၊
ပန္းေလာင္းျမစ္၏ မွီရာ။
(၁) ေစာလွၿမို႔နယ္၊
(၂) ပင္လယ္နယ္၊
(၃) ျမစ္သားနယ္၊
(၄) ပ်ဥ္းမနားနယ္တို႔ျဖစ္၍၊
ေဇာ္ဂ်ီျဖစ္၏ မွီရာ၊
(၅) ေျမာင္လွနယ္၊
(၆) ျမင္းခံုတိုင္နယ္၊
(၇) မကၡရာနယ္၊
(၈) ပနံနယ္၊
(၉) ျမင္စိုင္းၿမို႔နယ္ ခရိုင္တို႔ ျဖစ္ေလသည္။

လာဘ္ေပး ၃-မ်ိဳး၊ တံစိုးထိုး၊ ၂-မ်ိဳး တရားပ်က္။ ။ ၎င္းသရုပ္ကို(တံစိုးလက္ေဆာင္မ်ိဳး ၃-ပါး)ဟူေသာ သုေတတန၌ ဆိုခဲ့ၿပီ။