Friday, December 26, 2008

ေရာ-႐ို-ရွ-ရွိ-ေရႊ---ေရာဂါေပ်ာက္ျငိမ္း မွ ေရႊသာေလ်ာင္း

ေရာဂါ ေပ်ာက္ျငိမ္းေၾကာင္း တရား ၁၀-ပါး။ ။ ဒသဂၤုတၱရ ။ပါ။ ၃၄၂။ ႒။ ၃၁၇။ ဂိရိမာနႏၵသုတ္၌ ေရာဂါေပ်ာက္ျငိမ္းေရးအတြက္ ၎င္းသညာ ၁၀-ပါးကိုေဟာၾကားညြန္ျပေတာ္မူ၏။
(၁) အနိစၥ သညာ - သခၤါရတရား၏မျမဲစြဲမႈ၌ပြားရႈမွတ္ျခင္း၊
(၂) အနတၲသညာ- အစိုင္အခဲျမဲစြဲစြာ မတည္ေနျခင္း ဟူေသာ၊
(၃) အသုဘ သညာ - မတင့္တယ္ဟူေသာ
(၄) အာဒီန၀ သညာ - ကိုးစားရာ မရွိ ဆင္းရဲအတိဟူေသာ၊
(၅) ပဟာန သညာ- ပယ္ရွားစြန္႕ပစ္ေရး ဟူေသာ၊
(၆) ၀ိရာဂ သညာ - တပ္မက္ကင္းေရးဟူေသာ၊
(၇) နိေရာဓ သညာ - ခ်ဳပ္ျငိမ္း ျပတ္စဲျခင္း ဟူေသာ၊
(၈) အန ဘိရတိ သညာ - ေလာကၾကီး၌ေမြ႕ေလ်ာ္ဘြယ္မရွိဟူေသာ၊
(၉) အနိစၦာ သညာ - ျပဳျပင္ရေသာ ေလာက၌အလိုမဲ့ျခင္း၊
(၁၀) အာနာပါနႆတိ - ထြက္သက္၀င္သက္ကို ေအာက္ေမ့ျခင္း။

ေရာဂါျဖစ္ျခင္းအေၾကာင္း(၈)မ်ဳိး။ ။ ၎င္းသရုပ္ (အနာေရာဂါရျခင္း၏အေၾကာင္းအရင္း ၈-ပါး)၌ရႈပါ။


ေရာင္ျခည္ ေျခာက္သြယ္၊ ဘ၀ဂ္ကယ္၊ ဘယ္၀ယ္ဘယ္သို႔နည္း?။ ။ ဗုဒၶဘုရားရွင္၏
ေရာင္ျခည္ေတာ္မ်ား။
(၁) နီလ- ညိဳေသာ စိမ္းေသာ မဲေသာ ေရာင္ျခည္ေတာ္၊
(၂) ပိတ- ေရႊေသာ ၀ါေသာေရာင္ျခည္ေတာ္။
(၃) ေလာဟိတ- နီေသာ ေရာင္ျခည္ေတာ္။
(၄) ၾသဒါတ - ျဖဴေသာေရာင္ျခည္ေတာ္။
(၅) မဥၨိ႒ - ေမာင္းေသာ နီေျပေျပ ပန္းေရာင္ျဖစ္ေသာ ေရာင္ျခည္ေတာ္။
(၆) ပဘႆရ - ျပိဳးျပိဳးျပက္ျပက္ ေရာင္စံုထြက္ေသာေရာင္ျခည္ေတာ္။

ေရာင္ျခည္ေတာ္မ်ား၊ ၇-ပါး၊ ဘုရာျမတ္မုနိန္။ ။ ၎င္း သရုပ္အဓိပၸါယ္(ဗုဒၶကိုယ္ေရာင္ ၇-ပါး)၌ျပခဲ့ျပီ။

ေရာင္ဆိုင္ ၄-မည္၊ ကမၻာတည္၊ ဆိုသီက်ဴးရင့္ကံုး။ ။ ဇာတ္သဘင္တို႕၌ပြဲဦးထြက္ နတ္ကေတာ္မ်ားသီဆိုေသာ "မဂၤလာရယ္မွမ႑ိဳင္ ၊ ေရာင္ဆိုင္ငယ္မွ ၄-မည္၊ သာေမာငယ္စည္" ဟူေသာ ကမၻာတည္ သီခ်င္းမွ ျမင္းမိုရ္ ေရာင္၄-ပါးကို ေမးသည္၊ ၎င္းအေျဖ (ျမင္းမိုရ္ေရာင္ ၄ပါး) ဟူေသာ သုေတသန၌ဆိုခဲ့ျပီ။

ေရာင့္ရဲတင္းတိမ္ႏုိင္ခဲလွသူမ်ဳိး ၂ဦး။ ။ ပုဂၢလပညတ္။ ပါ။၁၂၉။႒။၅၅-၌ရႈ။
(၁) ရ, ရသမွ် မသံုးေဆာင္ပဲ သိမ္းဆည္း သိုမွီးထားသူ၊
(၂) ရတိုင္, ရတိုင္း၊ သူတပါးအားေပးကမ္းလွဴဒါန္းပစ္သူ၊
ေနာက္လူကိုခ်ီးမြမ္းအပ္၏။

« ႐ို »

ရိုေသထိုက္သူအား၊ မရိုေသသူ၁၂-ဦး။ ။ အရိုအေသမေပးတတ္သူမ်ဳိး တက်ိပ္ႏွစ္ေယာက္။
(၁) ရာဂထူေျပာတပ္ျခင္းျပင္းသူ၊
(၂) ေဒါသထူေျပာေသာသူ၊
(၃) ေမာဟၾကီး၍ေတြေ၀ထိုင္းမႈိင္းသူ၊
(၄) မာန္မာနၾကီးလြန္းေသာသူ၊
(၅) သူ႕ဂုဏ္ေက်းဇူးကိုမသိေသာသူ၊
(၆) အလြန္ခက္ထန္ၾကမ္းၾကဳတ္သူ၊
(၇) အလြန္ေအာက္တန္းက် ရိုင္းစိုင္းေနသူ၊
(၈) အစိုးရသူ အုပ္စိုးလြမ္းမိုးေနသူမင္း၊
(၉) ယုတ္မာေကာက္က်စ္စဥ္းလဲသူ၊
(၁၀) ဆင္းရဲေစအပ္သူ ဆင္းရဲမည့္သူ၊
(၁၁) ေလာဘရမၼက္ၾကီးလြန္းသူ၊
(၁၂) လုပ္ငန္းထဲ၌စိတ္ပါအားထုတ္ေနသူ။

ရိုေသရျခင္း၃-ပါး။ ။ ကမၻာသားတို႔လိုက္နာရိုေသရျခင္းတရား ၃-ပါး။ သဂႌတိသုတ္ အ႒ကထာ။
(၁) အတၱာဓိိပေတယ်- မိမိကိုယ္ကို ရိုေသရျခင္း၊
(၂) ေလာကာဓိပေတယ် - ကမၻာသူ ကမၻာသား အားလံုးကို ရိုေသရျခင္း၊
(၃) ဓမၼာဓိပေတယ်- ယဥ္ေက်းမႈ တရားေတာ္, ဥပေဒအရပ္ရပ္, ပညတ္ခ်က္မ်ားကို ရိုေသရျခင္း။

« ရွ »

ရွက္ျခင္းအေၾကာင္းတရားမ်ိဳး၄-ပါး။ ။ ရွင္မဟာရ႒ဆို၊ ဘူရိဒတ္ဇာတ္ေပါင္းပ်ဳိ႕၏ (ဟိေရာတၲပ္ကို၊ မလပ္မလြတ္၊ ေစာင့္ေရွာက္တတ္သား၊ သူျမတ္ၾကံမိ၊ အရာသိက၊ ဇာတိ, ၀ယ၊ သူရအစစ္၊ ဗဟုသစ္,ဟု၊ စင္စစ္ေလးေထြ၊ ၾကားသတည္း) ဟူေသာ လကာၤအရ၊
(၁) ဇာတိ ဟိရိ - မိမိ၏အမ်ိဳးဇာတ္ ျမတ္သည္ကို အေၾကာင္းျပဳ၍ ရွက္ျခင္၊
(၂) ၀ယ ဟိရိ - မိမိသက္ရြယ္ ၾကီးရင့္သည္ကိုစြဲ၍ ရွက္ျခင္း၊
(၃) သူရ ဟိရိ - မိမိ၏ သူရသတၱိဂုဏ္ကိုအေၾကာင္းျပဳ၍ ရွက္ျခင္း၊
(၄) ဗဟုသစၥ ဟိရိ - မိမိ အၾကားအျမင္ ဉာဏ္ပညာ ၾကီးမားမႈကို အေၾကာင္းျပဳ၍ရွက္ျခင္း ဟူ၏။

ရွက္ျခင္းအေၾကာင္းတရား မ်ိဳး ၄-ပါး၊ တနည္း။ ။ အက်ယ္ ၀ိသုဒၶိမဂ္ႏွင့္ သေမၼာဟ၀ိေနာဒနီ အ႒ကထာတို႔၌ရႈပါ။
(၁) ဇာတိ မဟတၱ- ဇာတ္ကိုစြဲ၍ရွက္ျခင္း၊
(၂) သတၳဳ မဟတၱ- ဆရာဘုရား၏ ျမင့္ျမတ္ပံုကိုစြဲ၍ရွက္ျခင္း၊
(၃) ဒါယဇၨ မဟတၱ- အေမြခံမႈ ျမတ္ပံုကို အေၾကာင္းျပဳ၍ ရွက္ျခင္း၊
(၄) သျဗဟၼစာရီ မဟတၱ- မိမိ သီတင္းသံုးေဖၚႏွင့္ေဆြမ်ိဳးဥာတိ မိတ္ေဆြအေပါင္းတို႔ ျမတ္သည္ကို အေၾကာင္းျပဳ၍ ရွက္ျခင္း ဟူ၏။

ရွင္အာႏၵာ၊ ဘြဲ႔ပံုသာ၊ ၅-ျဖာ ဧတဒဂ္။ ။ အရွင္အာနႏၵာ မေထရ္ျမတ္၏ ဧတဒဂ္ ဘြဲ႔တံဆိပ္ေတာ္ ငါးရပ္ကို ဆိုသည္။
(၁) ဗဟုသုတအရာ၊
(၂) သတိမေမ့သည့္အရာ၊
(၃) ပညာလ်င္သည့္အရာ၊
(၄) လံု႔လရွိသည့္အရာ၊
(၅) အလုပ္အေကြၽး ေကာင္းသည့္အရာ။

ရွင္အာနႏၵာ၊ ဆု ၈-ျဖာ၊ ဘဇာ ဘယ္သို႔နည္း?။ ။ အဂုၤတၱရ ဧကကနိပါတ ဧတဒဂၢ၀ဂ္ ။႒။ ၂၂၉။ ျမတ္စြာဘုရားထံ အလုပ္အေကြၽးအျဖစ္ အၿမဲခံယူႏိုင္ရန္ ဤ ဆုရွစ္ပါးကို ကိုယ္ပိုင္ ေတာင္းယူထားသည္ ဟူ၏။
(၁) သူ႔အားျမတ္စြာဘုရားက ဆြမ္းေကာင္း မေပးရန္၊
(၂) သကၤန္းေကာင္း မေပးရန္၊
(၃) ဂႏၶကုဋိတိုက္ေတာ္ အတြင္း ဘုရားသခင္ႏွင့္အတူ မေနရန္၊
(၄) ျမတ္စြာဘုရားအတြက္သာ ပင့္ဘိတ္လာလွ်င္ သူ႔ကိုမေခၚရန္၊ ဤပယ္ေသာ ဆုေလးပါးအျပင္၊
(၅) သူပင့္ေလွ်ာက္ရာ သို႔ဘုရားၾကြရမည္၊
(၆) ဘုရားဖူးလိုသူတို႔ လာလွ်င္ ဖူးေမွ်ာ္ခြင့္ ေပးရမည္၊
(၇) သူ ယံုမွားမႈရွိေသာ ဓမၼမ်ားကို ေမးေလွ်ာက္ခြင့္ ျပဳရမည္၊
(၈) သူ၏ မ်က္ကြယ္၌ ေဟာၾကားေသာ တရားမ်ားကို "အာနႏၵာ ငါဘုရား ဘယ္အရပ္၌ ဘယ္သူအား ဘာ တရားေဟာခဲ့သည္" ဟု ျပန္၍ေဟာၾကားေပးေတာ္မႈရမည္ ဟူ၏။

ရွင္ ၄-ပါး။ ။ တန္ခိုးႀကီးေသာ (ရြာသံုး၊ စာငယ္သံုး) ရွင္ေလးပါး၊
(၁) ရွင္ဥပဂုတ္- ေတာင္သမုဒၵရာမွာ ေၾကးျပာသာဒ္ႏွင့္ ေနသည္၊
(၂) ရွင္သာရဒတၱ- ေျမာက္သမုဒၵရာမွာ ေရႊျပာသာဒ္ႏွင့္ ေနသည္၊
(၃) ရွင္သေကၠာသာရ- အေရွ႔သမုဒၵရာမွာ ေရႊျပာသာဒ္ႏွင့္ ေနသည္၊
(၄) ရွင္ေမဓရ- အေနာက္သမုဒၵရာမွာ ေၾကးျပာသာဒ္ႏွင့္ ေနသည္။
မွတ္ခ်က္။ ။ သံဂါယနာတင္ က်မ္းႀကီး က်မ္းခိုင္မွာ မလာ၊ သို႔ေသာ္လူတို႔သံုးႏႈန္း ေမးျမန္ၾက၍ ဘုရားရွိခိုးအမ်ိဳးမ်ိဳး မူေဟာင္းက ယူေျဖလိုက္သည္။

ရွင္ ၄-ပါး၊ တနည္း။ ။ 'ေပေလးပင္ ရွင္ ေလးပါး'ဟု အင္း၀ေခတ္ ျမန္မာစာေပ
တို႔တြင္ ေက်ာ္ၾကားသည့္ သိုက္၀င္ ရွင္ေလးပါးတို႔ ျဖစ္၏။
(၁) ၿမိဳ႕လုလင္ရြာ ဦးေသာၾကာ ေဒၚႏွင္းဆီတို႔၏သား ငယ္မည္ ေမာင္ဥကၠာ၊ ေနာင္ခါ ရွင္ဥတၱမေက်ာ္၊
(၂) ၿမိဳ႔လုလင္ရြာ ဦးၾကည္ အမိ နတ္ထိန္း ႀကီး မယ္ေဒြးတို႔၏သား ငယ္မည္ ေမာင္ၫို၊ ေနာက္ခါ ရွင္မဟာသီလ၀ံသ၊
(၃) သတိုးထမ္းရြာ ဘမိမည္ရည္ မသိ၊ ရွင္အံုးၫို၊
(၄) မက်ည္းေယာင္ရြာ ဘမိမည္ရည္ မသိ၊ ရွင္ေခမာ တို႔ျဖစ္ၾက၏။

ရွင္ ၄-ပါး အစစ္၊ တနည္း။ ။ ဘယ္အခါမွ မေသေသာ ရွင္ေလးပါးတို႔ကား-
မဂ္ပုဂၢိဳလ္ ေလးေယာက္သာ ျဖစ္ေခ်သည္၊ ထိုကိုရည္၍
"စုေတ့မေသ၊ သေႏၶမစြဲ၊ ငရဲမလား၊ ေလးဦးသားတို႔" ဟူ၍ ပညာရွိမ်ား ေျပာၾကားၾကေလၿပီ။

ရွင္ပင္သာေလ်ာင္း၊ ၄-ပါးေပါင္း၊ ဦးေခါင္း မည္သို႔ျပဳ?။ ။ ေရႊသာေလ်ာင္း
ပံုေတာ္မ်ိဳး ေလးပါး ဦးေခါင္းျပဳထားပံုႏွင့္ အမည္ေတာ္မ်ားကို ေရွးဆရာေတာ္ႀကီးမ်ား ေရးစပ္ထားေသာ ဤလကၤာမ်ားျဖင့္ သိၾကရသည္။ "အေရွ႔သာေလ်ာင္း၊ ေတာင္ေပါင္းေလာင္း၊ ေနာက္ေစာင္း ေနရဗာဏ္၊ ေျမာက္နိဗၺာန္"။
(၁) အေရွ႔ဦးေခါင္း၊ ေလ်ာင္းစက္ပံုေန၊ သာေလ်ာင္းေပတည္း၊
(၂) ေတာင္ေခါင္း ဖလသမာ၊ ေခၚရာ ေပါင္းေလာင္း၊
(၃) ေနာက္ေစာင္း နိေရာဓိ၊ သမာပတ္၀င္၊ ေနရဗာဏ္ပင္တည္း၊
(၄) ေျမာက္လွ်င္ဦးေခါင္း၊ စံေက်ာင္းပရိနိဗၺာ၊ ကုသိႏၷာတည္း ဟူ၏။

ရွင္ဘို႔မယ္အား၊ ေတာင္ညာထား၊ ၅-ပါး ထီးဘုရင္။ ။ ၎င္း သရုပ္ကို (မင္းဆက္ ၅-သြယ္၊ ရွင္ဘို႔မယ္၊ နန္းလယ္တင့္သည္သာ) ဟူေသာသုေတသန၌ ဆိုခဲ့ၿပီ။

ရွင္မျပဳေကာင္းသူ ၁၁-ေယာက္။ ။ ၎င္းသရုပ္ အဓိပၸါယ္ကို (အ ဘဗၺပုဂၢိဳလ္ တက်ိပ္တေယာက္)ဟူေသာ သုေတသနရပ္၌ ျပခဲ့ၿပီ။

ရွင္,သွ်င္, ၂-ပါး၊ ေရးထံုးျပား၊ နက္ကား ဘယ္သို႔ ျခားသနည္း?။ ။ ရွင္အာဒိစၥ, သွ်င္ေကာသလႅ ဟူေသာ အေရးအသားတို႔၌ အနက္သေဘာျခားနားပံုကို ေမးသည္၊ အေျဖ ႏွစ္ပါး ႀကိုက္ရာယူ။
(၁) ရွင္- အရိယ, အရဟ, အရဟႏၲ ဟူေသာ ပါဠိပုဒ္တို႔မွ အရည္း, အရဟန္, အရွန္, အရွင္, ရွင္, ဟု ေျပာင္းလဲလာရကား ျဖဴစင္ေသာ, ပူေဇာ္ခံထိုက္, ရိုေသထိုက္ေသာ အနက္သေဘာကို ေဟာ၏၊ ပံု- ဖိုရြံ႔ေက်ာက္ျငင္၊ ရွင္ကို အရည္း။ (ရွင္ရ႒သာရ)
(၂) သွ်င္- သာမိသဒၵါမွ ေျပာင္းလဲလာ၏၊ ပိုင္ဆိုင္သူ၊ ပိုင္သွ်င္ ဟူေသာ အနက္ကို ေဟာ၏၊ ပံု- သု၀ဏၰသာမ- သု၀ဏၰသွ်မ္ျဖစ္ပံုမ်ိဳး။
တနည္း။ ။ အခ်ိဳ႔ဆရာတို႔ ယူပံုကား
(၁) ရွင္- ပတိ,ဣရႆ၊ သာမ်တၱ၏၊ အရထုတ္ေဖြ၊ အေဆြအိမ့္ရွင္၊ ဆင္ျဖူရွင္မ်ိဳး၊ စကားရိုး၀ယ္၊ ဟထိုးရႀကီး၊
(၂) သွ်င္- တသီးထိုမွ၊ အယ်,အေယ်၊ ဘေႏၲ, ေဘာေႏၲာ၊ အာ၀ုေသာႏွင့္၊ မိန္႔ေဟာသဒၵါ၊ အာယသၼ၊ ဘဒၵႏၲ၏၊ အတၳေထြျပား၊ အသွ်င္မ်ားဟု၊ မွတ္သားဆန္းၾကယ္၊ သ၀ယ္ ယပင့္၊ ဟဆြဲဆင့္ေလာ့ ဟူ၏။

ရွစ္ဆယ္ေသာ လကၡဏာေတာ္ငယ္။ ။ ျမတ္စြာဘုရား သခင္၏ လကၡဏာေတာ္မ်ား ျဖစ္သည္၊ ၎င္းသရုပ္ကို (လကၡဏာေတာ္ငယ္ ၈၀)၌ ျပအံ့။

ရွစ္ပါး သီလ။ ။ (အ႒ဂၤသီလ)၌ ရႈပါ။

ရွမ္း ၉-ဆက္၊ ၉-ေစာ္ဘြား။ ။ "ရွမ္းကိုးဆက္၊ ကိုးေစာ္ဘြား၊ လူးတဆယ့္ႏွစ္
ပနား၊ ရာတပါးႏွင့္၊ ေစာ္ဘြားေစာ္ခံ၊ ေရႊဥကင္ဘံုပ်ံမွာ၊ ညီလာခံခ, ေညာင္း၊ မွဴးမတ္အေပါင္းစံုၾကၿပီလား ႕႕႕႕မင္းႀကီးမ်ား" ဟူေသာ ဇာတ္သဘင္ ဘုရင္၏စကားအရ---
(၁) မိုးေကာင္းေစာ္ဘြား၊
(၂) မိုးညႇင္းေစာ္ဘြား၊
(၃) ေသာင္သြပ္ေစာ္ဘြား၊
(၄) မိုးမိတ္ေစာ္ဘြား၊
(၅) မိုးနဲေစာ္ဘြား၊
(၆) သိႏၷီေစာ္ဘြား၊
(၇) မိုင္းပဲေစာ္ဘြား၊
(၈) ေညာင္ေရႊေစာ္ဘြား၊
(၉) သီေပါေစာ္ဘြားတို႔ ဟူ၏။
မွတ္ခ်က္။ ။ ရွမ္းျပည္အစ "မိုင္းေမာ" က- ဟူေသာ စကားအရမိုင္းေမာမွတဆင့္ ေစာ္ဘြား ၉-ဆက္ ျဖစ္ေပၚလာသည္ ဟူ၏။

ရွမ္းျပည္နယ္မွာ၊ ေတတၱႎသာ၊ ပမာ ၀တႎလား။ ။ ရွမ္းတို႔ဌာနီ၌ ျပည္နယ္ေပါင္းမွာ ေတတၱႎသ ေခၚ ၃၃-နယ္ရွိ၍ တာ၀တႎသာ နတ္ျပည္အလားေမြ႔ေလ်ာ္ ေပ်ာ္ရႊင္ဘြယ္ မ်ားစြာတို႔ႏွင့္ ျပည့္စံုသည့္ျပင္ စတုရန္းမိုင္ေပါင္း၅၆၆၄၅-က်ယ္လ်က္ ေစာ္ဘြား ၁၆-ေယာက္၊ ၿမိဳ႕စား ၁၃-ေယာက္ႏွင့္ ေငြခြန္မွဴး ၄-ေယာက္တို႔က အုပ္ခ်ဳပ္ၾကရသည္။ (ဤကားအဂၤလိပ္ လက္ေအာက္မွာ ေနရစဥ္က ျဖစ္၏။)
(၁) က်ိဳင္းတံုနယ္၊ မိုးနဲနယ္၊ ေညာင္ေရႊနယ္၊ ရပ္ေဆာက္နယ္၊ လဲခ်ားနယ္၊
ေမာက္မယ္နယ္၊ မိုင္းပန္နယ္၊ မိုင္းပြန္နယ္၊ စကားနယ္၊ ေနာင္မြယ္နယ္၊ (၁၀)
မိုင္းေနာက္၊ မိုင္းကိုင္း၊ ေက်းသီဗန္းစံ၊ လြယ္လံု၊ သထံု၊
ဗန္းရင္၊ ဟိုပုန္း၊ နန္းခုတ္၊ စကြယ္နယ္၊ မိုင္းရွဴး၊ (၂၀)
သမခမ္း၊ ေပြးလွ၊ ေဘာ္နယ္၊ ရြာ၀ံနယ္၊ ပင္မွီ၊ က်ံဳးနယ္၊ ပင္းဒယ၊(၂၇)
ဤကား ေတာင္ပိုင္းရွမ္းျပည္၂၇-နယ္တည္း၊
(၁) သီေပါနယ္၊
(၂) ေတာင္ပိုင္းနယ္၊
(၃) မိုင္းရယ္နယ္၊
(၄) ေျမာက္သႏၷီနယ္၊
(၅) မိုးမိတ္နယ္၊
(၆) မိုးလင္းနယ္၊
ဤကား ေျမာက္ပိုင္းရွမ္းျပည္ ၆-နယ္တည္း၊
ေပါင္း ၃၃-နယ္ ျဖစ္၏။

ရွမ္းအမ်ိဳး ၃၀။ ။ ဇမၺဴတံဆိပ္ က်မ္းရင္းမွ။
လင္း, သက္, ခ်င္း, ခံု, ရင္, ကတူး, ျမန္, အေက်ာ္, ဂင္, ရွမ္း(၁၀)။
ဇ၀ါ, မ်က္ႏွာမည္း, ကသည္း, ေရမီးထြက္, ကရက္, လ၀, ေလာ, ပန္းေလာင္, တရက္, ယြန္း (၂၀)။
စႏု, ဘအူ, ကရင္, ကခ်င္, ဂေနာ, ေယာန္, လ၀ိုက္, တရုပ္, ယိုးဒယား, အနဲ (၃၀)။

ရွားမ်ိဳး ၄-ပါး၊ ျမန္မာျပည္၌။ ။ ရွားေစးခ်က္ရေသာ ရွားပင္မ်ိဳး၌ ၄-ပါး၊
ပဌမတန္းစား- ရွားနီမ်ိဳး၊
ဒုတိယတန္းစား- ရွားၫိုမ်ိဳး၊
တတိယတန္းစား- ရွား၀ါမ်ိဳး၊
စတုတၳတန္းစား- ရွားနက္ျပာမ်ိဳးတို႔ ျဖစ္၏။

« ရွိ »

ရွိခိုးအပ္ေသာ ပုဂၢိဳလ္ ၅-ဦး။ ။ ရဟန္းေတာ္မ်ား ရွိခိုးရမည့္သူ ဟူ၏၊ ပရိ၀ါ။ပါ။ ၃၅၈။႒။၂၂၄။
(၁) ဘုရားရွင္၊
(၂) သိကၡာသီတင္းႀကီးရဟန္း၊
(၃) နာနာသံ၀ါသက ဓမၼ၀ါဒီ သီတင္းႀကီးရဟန္း၊
(၄) ဆရာ ၅- ဦး ျဖစ္သူ ရဟန္း၊
(၅) ဥပဇၩာယ္ျဖစ္သူရဟန္း။

ရွိမခိုးေကာင္းေသာ ပုဂၢိဳလ္ ၂၅-ေယာက္။ ။ (၎င္း သရုပ္ကို အ၀ႏၵိယ ပုဂၢိဳလ္ ၂၅-ေယာက္)၌ ရႈပါ။

ရွိခိုးျခင္းရာ၊ မ်ိဳး ၃-ျဖာ၊ က်မ္းလာ မည္သို႔နည္း?။ ။ ၎င္း သရုပ္ကို (၀ႏၵနာမ်ိဳး ၃-ပါး) မွာ ရႈပါ။

« ေရႊ »

ေရႊအိုးႀကီး ၄-လံုး။ ။ သုတ္သီလကၡန္ ။႒။ ၂၅၃။ ဗုဒၶဘုရားႏွင့္ ဖြားဘက္ေတာ္
ျဖစ္ၾကေသာ ေရႊအိုးႀကီးမ်ား။
(၁) သခၤ မည္ေသာ ေရႊအိုးႀကီး၊ တဂါ၀ုတ္ ရွိ၏၊
(၂) ဇလ မည္ေသာ ေရႊအိုးႀကီး၊ ၂-ဂါ၀ုတ္ ရွိ၏၊
(၃) ဥပၸလ မည္ေသာ ေရႊအိုးႀကီး၊ ၃-ဂါ၀ုတ္ ရွိ၏၊
(၄) ပု႑ရီက မည္ေသာေရႊအိုးႀကီး၊ တယူဇနာရွိ၏။

ေရႊတိဂံုဘုရား၊ ဓာတ္ ၄-ပါး၊ တည္ထား ဌာပနာ။ ။ ဥကၠလာပမင္းႀကီးတည္ထား ကိုးကြယ္ေတာ္မူေသာ ေရႊတိဂံု ေစတီေတာ္ႀကီး၌ ဘုရား ၄-ဆူ၏ဓာတ္ေတာ္ျမတ္တို႔ကို ဆိုသည္။
(၁) ဆူးေလနက္ႀကီးထံမွ ရရွိေသာ ကကုသန္ ျမတ္စြာဘုရား၏ေတာင္ေ၀ွးေတာ္ဓာတ္။
(၂) ေရာဟဏီမည္ေသာ ဗိုလ္တေထာင္ နတ္ႀကီးထံမွ ရရွိသည့္ေကာဏဂံုျမတ္စြာဘုရား၏ ဓမၼကရိုဏ္ ေရစစ္ေတာ္ဓာတ္။
(၃) ဒကၡိဏ မည္ေသာ သကၤန္းကြၽန္း က်ိဳကၠဆံ နတ္ႀကီးထံမွ ရရွိသည့္ ကႆပ ျမတ္စြာဘုရား၏ ေရသႏုပ္ေတာ္ဓာတ္။
(၄) တပုႆ, ဘလႅိက ညီေနာင္တို႔ထံမွ ရရွိေသာ ေဂါတမ ျမတ္စြာဘုရား၏ ဆံေတာ္ဓာတ္ ရွစ္ဆူ၊
ထိုဆံေတာ္ဓာတ္တို႔ကို 'အၿမိႆရ' မည္ေသာ ေမွာ္ဘီနတ္ႀကီးကေစာင့္ရသည္ဟု
ေမာ္ေဓာ ရာဇာ၀င္သမိုင္းႏွင့္ ေရႊတိဂံုသမိုင္း၊ အျခား ပညာရွိတို႔က ဆိုၾကသည္။

ေရႊဘိုၿမို႔၏ အမည္ေတာ္ ၅-ပါး။ ။ ၎င္း သရုပ္ကို(ငါးမည္ရ ျပည္ေရႊဘို) ဟူေသာ သုေတသန၌ ျပခဲ့ၿပီ။

ေရႊမ်ိဳး ၄-ပါး။ ။ ပါဠိအဘိဓာန္ ဋီကာမွ။
(၁) စာမီေရႊ-စာမီေခၚေသာ ပန္းတမ်ိဳးျဖင့္ ျပဳလုပ္ေသာ ေရႊ၊ ၎င္းကိုပင္ ဂီ၀ါေရႊဟု ေခၚျပန္၏၊
(၂) သာတကကုမၻ ေရႊ- ပဒုမၼာၾကာ၀တ္ဆံ အဆင္းရွိ အရာ၀တၳဳတမ်ိဳးကို သာတကုမၻ ေခၚသည္၊ ၎င္း အဆင္းႏွင့္တူေသာ ေရႊ၊ ၎င္းကိုပင္ နိတံုေရႊ ဟုေခၚျပန္၏၊
(၃) ဇမၺဴရာဇ္ ေရႊ- ဇမၺဳသေျပသီးမွ ျဖစ္ေသာေရႊ၊
(၄) သိဂႌနိက္ ေရႊ- သိဂႌေခၚ ငါးတမ်ိဳး၏ အဆင္းႏွင့္ တူေသာေရႊ၊ သို႔မဟုတ္ သိဂႌငါးသဏၭာန္ပံုရွိေသာ ေက်ာက္တံုးတို႔မွ ျဖစ္ေသာေရႊ။

ေရႊမ်ိဳး အပါး ၂၀။ ။ ၀ိမာန၀တၳဳ အ႒ကထာ ၁၁-၌ ၇-မ်ိဳးလာရွိသည္၊ ေလာကီ ပရိေဘာဂ က်မ္းစာ၌ကား။
အရမတ္၊ အညမတ္၊ အဥၨမတ္၊ နိရမတ္၊ ေဘာ္ေငြမွ ျဖစ္ေသာ ေရႊမ်ိဳး ၄-ပါး။
နာရဏီ၊ နာရကာ၊ နာရမုတၱာ၊ နာလာေရ၊ နဂါးကျဖစ္ေသာ ေရႊမ်ိဳး ၄-ပါး။
အတၱရဏီ၊ ဥရဏီ၊ ဥရဂုတ္၊ ဥရ၀ါ၊ ေျမကျဖစ္သည့္ ေရႊမ်ိဳး ၄-ပါး။
သု၀ဏၰသာရ၊ သု၀ဏၰရာဂီ၊ သု၀ဏၰမဏိ၊ သု၀ဏၰရသ္၊ ေျမထြက္ေရႊကို မူတည္၍ ျပဒါးဓာတ္ စသည္တို့ျဖင့္
ေဖၚစပ္ျပဳလုပ္ေသာ အဂၢိရတ္ေရႊ၊ ေဇာ္ဂ်ီေရႊမ်ိဳး ၄-ပါး။
ဇမၺဳနဒ၊ ဇာတရူပ၊ သိဂႌနိကၡ၊ ၀ိဟနက၊ သစ္သီးသစ္ပြင့္စသည္တို႔မွျဖစ္ေသာ ေရႊမ်ိဳး ၄-ပါး၊ ေပါင္း ၂၀-ျဖစ္၏။

ေရႊသာေလ်ာင္းျပား၊ မ်ိဳး ၄-ပါး၊ ထင္ရွား ေျဖေတာ္မူ။ ။ ရွင္ပင္သာေလ်ာင္း, ကိုပင္ ေရႊသာေလ်ာင္းဟု ေခၚၾကျပန္၏၊ သရုပ္ ၎င္း၌ ရႈပါ။